Herní konzole vs PC, neustálý boj. Další střet probíhá tento týden v médiích po oznámení výdělků PC platformy.
Už nějakou dobu od některých zájmových skupin slýcháme, že PC platforma je jako platforma mrtvá. Samozřejmě je to totální nesmysl. PC platforma je největší, početně více než miliardová herní platforma a pár milionů prodaných herních konzolí na tom opravdu nic nikdy nezmění. Herní konzole jsou zde proto, aby to x86 platforma v čele s Intelem a Microsoftem a svým x86 a DirectX neměli tak jednoduché, a nebyly jediní, kteří na hrách vydělávají. Navíc aby vznikly hry na konzole, někde se musí udělat a myslíte, že je programují s gamepadem v ruce přímo na konzoli? Herní konzole jsou a nejspíše i budou vždy vedlejší herní platforma, mimojitého uměle vytvořená a podporovaná také jako berlička herních producentů, kteří tak na nějakou dobu vytvořili platformu, na které není pirátství tak velkým problémem jako na PC. Ovšem problémem je a také dále narůstá. Je jen otázka času, kdy se pirátství na konzolích dostane na srovnatelnou úroveň s tím na PC. Pak se bude hledat a vymýšlet další herní platforma a zase začne všechno od začátku. Herní konzole jsou z principu nesmysl. Nepřináší většinou žádný technologický vývoj a jako také jsou zaostalé už pár měsíců pod vydání. Zde ale musíme dát trochu stranou PS3, která je technicky pokročilá, ačkoliv ne po všech stránkách. Grafický systém této konzole je zastaralý. Nicméně PS3 je i dokladem toho, že herní konzole jsou skutečně vedlejší, zbytečnou a umělou herní platformou.
Argumentem pro konzole je to, že jsou levné a nemusíte je upgradovat. Nicméně pokud má být konzole technicky pokročilá, jako třeba PS3, tak stojí pěkný balík a to tolik, že za tu cenu už můžete mít počítač se zajímavým výkonem, který lze ještě v budoucnu upgradovat. Dalším argumentem je snadná obsluha. Tento argument je asi nejvíce vtipný. Současný i výkonný PC nemusí být žádná neforemná obluda a jeho ovládání je také velice snadné. Navíc i herní konzoli si většinou nekupují lidé, kteří o technologiích nic nevědí, takže argument nějaké jednodušší a snadnější obsluhy je podle mě pěkná kravina. Kromě toho i PC může být v obýváku a díky bezdrátovým periferiím si můžete klidně polehávat v křesle s gamepadem v ruce. A propo, takový mobilní počítač dnes disponuje solidním grafickým výkonem a je dokonce menší než herní konzole a je to už kompletní herní zařízení i s vlastní obrazovkou a ovladačem. Ne herní konzole jsou skutečně do velké míry v současné podobě zbytečnou a nejednotnou platformou, která hrám více škodí, než pomáhá. Argumentem pro konzole jsou prý vyšší příjmy než z PC. Nicméně to není tak úplně pravda. Trh s PC hrami má prý hodnotu více než 11 miliard dolarů, což je více než jakákoliv konzolová platforma.
Osobně nemám nic ani tak proti herní konzoli jako takové, jako spíše proti tomu, jak vypadá konzolový trh nyní. Místo jednotné platformy, jako je PC, jsou tu tři navzájem nekompatibilní a nespolupracující subjekty. Vývoj her pro každou platformu má svá specifika a ve výsledku tak jsou hry pro všechny včetně PC, dražší, delší, náročnější, navíc díky technologické zaostalosti vývoj her spíše zpomalují. Herní konzole by podle mého názoru měli mít podobu Nintenda Wii, které se nesnaží PC platformu nahradit a zároveň přesně definuje význam slov herní konzole. Xbox360 a PS3 jsou omyl, jsou to vlastně jen zjednodušené hotové počítačové sestavy, nic víc. Proč tedy nejsou kompatibilní s PC a proč se na ně hry musí extra vyvíjet? Absurdita současné situace je o to větší, že vše směřuje stejně k zániku konzolí typu PS3/Xbox360. Stejně všichni nakonec skončí u PC. To se neustále vyvíjí a směřuje k centralizovaným jednotkám, kde už nebude záležet na výkonu hardwaru, protože primárně bude výkon zajišťovat centrální server, ke kterému budete připojeni. Dokonce také někteří analytici tvrdí, že nový Xbox460 či PS4 kolem roku 2011/2012 neuvidíme. Osobně o tom pochybuji. Dokud bude možnost, tak minimálně SONY svou snahu o vlastní herní platformu vedle x86/DirectX PC platformy chtít mít bude. Microsoftu je to víceméně jedno, ten má xBox360 jako konkurenci k PS3. Jeho hlavním zájmem je ale x86 a Windows obecně. Xbox360 jako takový má také ze současných konzolí k PC zdaleka nejblíže, ostatně Microsoft podporuje snadné vydávání her na obě platformy, stejně jako propojení obou platforem uživatelskými sítěmi typu Microsoft Live. Dokud tedy bude SONY vyrábět nějakou konkurenci PC, tak tu bude i Microsoft s odpovídající odpovědí.
Problém ale je, že tahle roztříštěnost poškozuje herní vývoj. Je zbytečně složitý a nákladný. Existence pouze jedné herní platformy by mnoho věcí zjednodušila. Herní vývojáři by se mohli konečně v klidu soustředit na herní obsah a zábavnost, které je skutečně málo, a ne na to, jak optimalizovat a odladit hru na tu 3 konzole a PC a kam to vydat a kam ne. Zbytečně se existencí vedlejších herních platforem konkurujícím PC typu Xbox360 a PS3 ochuzujeme a zpomalujeme vývoj. Proč skutečně důsledně nevyužívat to, co je všude a umí všechno, tedy PC, namísto házení tomu klacků pod nohy a vymýšlením důvodů proč mít něco vedle toho snažící se to tím, pravděpodobně stejně beznadějně, nahradit …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|