Herní průmysl se mění. Konzole přestávají táhnout, zákazníci se přesouvají k PC a mobilnímu hraní …
I když Microsoft a Sony na konci roku 2010 svorně ohlašovali rekordní prodeje pohybových ovladačů, pravdou je, že celkově konzole ztrácejí. Her i konzolí se prodává méně. V čele propadu je Wii, které se ale i tak udrželo na prvním místě před Xbox360 a PS3. Pokud by se herní studia spoléhala jen na herní konzole, dopadl by rok z hlediska herních příjmů velmi špatně.
Americké výzkumné organizace si už v první polovině roku všimly, že konzole skomírají a her se prodává stále méně. To samozřejmě byl problém, protože pracně vytvořený konzolový marketing, který spočíval i ze zveřejňování statistik prodejů her, kde to často vypadalo, že PC platforma je na umření a konzole to jasně válcují a lidé by si je tedy měli koupit, než nebudou mít na PC co hrát, narazil. Tyto statistky totiž celý rok vykazovaly pokles. Vydavatelé ale potřebuje lepší čísla, a tak se do statistiky prodejů dostala i digitální distribuce z PC a k velkému překvapení některých se zjistilo, že digitální distribuce her tvoří více než 50% prodejů her na PC platformě a se vší pravděpodobností to bude v reálu ještě mnohem více. Organizace a statistici totiž dále pracují jen se skutečně prodanými kopiemi konzolových her, které se většinou prodávají jen fyzicky, ale u PC nemají přesná čísla prodejů, protože je digitální prodejci jako STEAM a další, nezveřejňují a tak se prostě ptají určitého vzorku uživatelů a dělají z toho jakousi přibližnou statistiku.
Faktem je, že podle některých zdrojů se na PC prodá minimálně tolik kopií her, jako na obě velké konzole dohromady, nicméně protože PC verze stejné hry stojí zákazníka o 1/3 méně, hádejte, co má větší marketingovou podporu, a tedy na které platformy se výrobcům konzolí a vývojářům her vyplatí inzerovat hru více a má tak přednost? :). Prodej her na konzole Wii, Xbox360 a PS3 se meziročně propadl, nicméně celkový propad herního trhu korigovala právě PC platforma, která roste díky stále propracovanější digitální distribuci, zejména konec roku byl ve znamení slev na STEAMU a nakupovali i ti, co normálně nenakupují. Do PC platformy se ale počítají i MMO hry a také komunitní hry třeba na Facebooku. V obou případech rok 2010 znamenal rekord. Příjmy z MMO her narostly výrazně, tradičně se dařilo WoW, kdy na konci roku vyšel nový datadisk, kterého se za jediný měsíc prodalo téměř 5 milionů kusů! A to je to jen a pouhý datadisk na hardcore PC MMORPG hru! I jiné MMORPG tituly ale rostly. Autoři totiž zjistili, že systém mini-transakcí přináší mnohem větší zisk než měsíční předplatné, a tak třeba Pán prstenů Online zdvojnásobil výdělky, i když je nyní zdarma. Výrazný nárůst zaznamenaly právě i komunitní webové hry a hry pro mobilní telefony, které vygenerují téměř miliardu dolarů ročně.
Aktuálně má prý jen americký herní trh hodnotu 15,5 miliardy dolarů ročně. Herní konzole typu Xbox360, Sony PS3 a Nintendo Wii, ale podílově klesají. Konzolový trh je jedinou herní platformou, která loni klesala. Podíl na tom má i výrazná HW zastaralost současné generace konzolí, která poskytuje nižší kvalitu obrazu hry, než i většina současných průměrných mobilních PC s trochu slušnou grafikou, natož desktopy. Většina analytiků se shoduje, že mnoho konzolových hráčů přechází na PC (díky výkonu nových mobilních PC, které musí mít tak i tak) a také komunitní hry, či si vystačí s mobilními hrami a hrami pro tablety apod. Pokud tedy plánujete přejít z PC na konzole, raději bych si to rozmyslel. Velké hry jsou a budou doménou PC platformy, na které vznikají, konzolisté se ale zdá se přesouvají k mobilnímu hraní, stejně tak se bude rozšiřovat streamované hraní, tedy vlastně hraní na PC (na čem asi běží hra, která je skrze Internet streamovaná v prohlížeči), prostřednictvím například systému OnLive, který se v USA začne montovat do některých TV.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|