Obrovskou důvěru vkládá GOG do zákazníků. Copak neví, co jsou lidi zač? Zbytečná chyba.
Na rovinu, přál bych si mít v lidské pokolení takovou důvěru, jako provozovatelé herního obchodu GOG. Ten je už dlouho zdaleka nejpřívětivějším digitálním obchodem s hrami a nově oznámenou politikou pak výrazně překračuje všechny ostatní. Bohužel podle mého názoru to přehnal, odežene zbytečně vydavatele a poškodí svůj rozvoj a potenciál rozšiřování nabídky her pro nás zákazníky.
Dlouhodobě byl problém s reklamováním her, na což spoléhají mnozí vydavatelé a drtivá většina tvůrců. Vědí, že pro zákazníky je obtížné vracet hry, na rozdíl od jiného zboží, které je běžně kryto zárukou. Zákonodárci však z nějakého důvodu na software nepohlíží jako na běžné spotřební zboží, ačkoliv jím bezesporu je. Záruka, a především jednoduchá reklamovatelnost v případě vad, byly dlouho jen snem.
Bohužel speciálně počítačové hry jsou často za plného vědomí tvůrců a vydavatelů vydávány v rozbitém, nefunkčním a jinak vadném stavu. Tvůrci na to spoléhají. Pokud by věděli, že hráči mohou hry vracet, samozřejmě by vycházely v mnohem lepším stavu. Ostatní výrobce auta si také nedovolí prodat vám auto bez kapoty, dveří a kol s tím, že vše dodá později. Zákazníci by tak měli mít plné právo získat v reklamaci plnou cenu zpět. Vydavatelé se tomu samozřejmě vehementně brání. Pro příklady nemusíme chodit daleko. Fallout 76, což byla a je stále rozbitá hra, která zdaleka nenabízí to, co bylo slibováno a její reklamace je prakticky nemožná.
Existují ale výjimky, STEAM například umožňuje reklamovat hru a žádat o vrácení peněz, a to za docela rozumných podmínek. Konkrétně do 14 dní od nákupu, a ne více než 2 hodiny odehrané doby. Osobně považuji za tyto podmínky akceptovatelné, protože je to dost času na odhalení, že hra stojí za houby a pořádně nefunguje apod.
GOG ale nově šel dál. Mnohem dál a podle mě příliš daleko. Nově totiž můžete hru reklamovat a žádat vrácení peněz do 30 dnů od nákupu, a především bez omezení herní doby! Teoreticky i prakticky, tak můžete celou hru v pohodě dohrát a pak ji vrátit a dostat své peníze zpět a koupit si další, a tak pořád dokola. Není samozřejmě divu, že se tohle nelíbí některým tvůrcům, kteří na GOG své hry nabízí. Stejně tak GOG apeluje na zákazníky, aby toho nezneužívali a vyhrazuje si právo reklamaci odmítnout v některých případech (zejména těch, které budou systém evidentně zneužívat třeba výše uvedeným způsobem).
Osobně si ale na rovinu myslím, že GOG to přehnalo. Fandím mu, ale tímhle nikomu neprospěje a jen si zbytečně odežene vydavatele a tvůrce her. Jsem toho názoru, že není důvod, proč by měla existovat možnost reklamovat a vracet hru i po jejím dohrání. To je jako jít do kina na film a po jeho celém shlédnutí požadovat na pokladně vrácení peněz, protože se vám film údajně nelíbil. Nebo koupit si auto, ujet s ním za měsíc 10 tisíc kilometrů a pak ho vracet že to není ono a že to vedle by třeba mohlo být apod. Ačkoliv jsem dost optimistickým člověkem, současně jsem i realista, a jsem si 100% jistý, že toho budou mnozí zneužívat zcela záměrně.
V tomto případě si myslím, že GOG tím, že striktně neomezilo odehraný čas, na který se vztahuje možnost záruky, tak poškozuje tvůrce her, vydavatele, sama sebe a ve finále i hráče. Stejně jako STEAM mělo prostě dát jasný limit. Ty 2 hodiny jsou podle mě rozumné minimum, pokud by chtěli být velkorysejší, dejme tomu 4 hodiny nebo určité % z udávané herní doby, by byly více než dost na odhalení nedostatků a vyzkoušení hry jako produktu. Prostě je nesmysl nelimitovat herní dobu/používání. Ubližuje to ve výsledku hlavně hráčům, protože tímhle si GOG nezíská přízeň vydavatelů her, které na jeho jinak skvělé a pro hráče nejpřívětivější platformě, ještě nejsou.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|