Ta tam jsou prohlášení o tom, jak se krize herního průmyslu nedotkne …
Celosvětová krize je sice podle mnohých pryč (realita je úplně jiná), ale herní krize teprve nastupuje. Živě si vzpomínám na velkohubá prohlášení lidí z herního průmyslu, že jich se krize nedojde. Jak se zdá, nejen, že to nebyla pravda, ale dokonce krize herního průmyslu pokračuje.
Jak občas říkám, podle mě je to nevyhnutelná věc už jen zkrátka proto, že se z her stal průmysl. Jednoduše jsou dnes před kvalitou hry samotné upřednostňovány peníze. To je ostatně vidět i třeba na propagaci herních konzolí, které jen celou situaci zhoršují. Místo jedné platformy, na které se stejně tak jako tak hry tvoří, je tu najednou platforem několik a protože nejsou technologicky ani výkonově vyrovnané, bohužel ty slabší platformy negativně ovlivňují kvality her i vývoje těch silnějších.
Naštěstí to zdá se už zákazníci prokoukli a prodeje konzolí a hlavně her na ně klesají. V USA se prodeje propadly o 14% a u herních konzolí o 5%. Klesají jak velké, tak hlavně kapesní konzole. Zájem opadá hlavně o Wii (-12%) a Nintendo DS (-38%). Na druhou stranu tyto konzole se pořád prodávající více anebo stejně jako konzole konkurence a to už se v podstatě ví, že nástupci přijdou příští rok. Poměrně se dařilo Xbox360, který nakonec v nové verzi prodeje konzolí vede. Bohužel pro SONY její PS3 stále nedokáže Xbox360, který se navíc dnes prodává v nové, mnohem lepší verzi, porazit. Nicméně všechny výrobce trápí hlavně prodej her a softwaru, který jim má hlavně vydělávat.
Pro SONY a Microsoft nejsou zprávy ohledně vývoje na herním trhu nijak povzbudivé, protože právě uvedly své pohybové ovladače, se kterými se snaží zaujmout. Podle posledních informací ale zájem rozhodně nijak rekordy netrhá. Nutno říci, že v poslední době už se dostávají konzole pod větší tlak a kritiku, že brzdí herní vývoj. Sice si lidí v herní branži stěžují na špatné prodeje, ale za to můžou i špatné hry, které produkují, a které trpí i multiplatformním vývojem. Bohužel, ještě minimálně celý příští rok budou vycházet hry podobně postižené. Některé firmy se dokonce nechaly slyšet, že vývoj nových titulů a nových značek běží už na novou generaci systémů a tak příští rok žádné velké novinky a nová jména v herním světě moc čekat nemáme.
Náklady na vývoj hry jsou v poslední době opravdu ohromné, až se člověk diví, proč pak jsou ty hry tak mizerné. Rozpočet velkých her se dnes pohybuje kolem 100 milionů dolarů. Dobrou zprávou, alespoň podle EA je, že herní náklady už dosáhly svého maxima. Kde jsou ty časy, kdy se hry dělali z čistého nadšení pro věc, kvalitní hra na desítky hodin nezapomenutelného hraní stála pár desítek, stovek tisíc dolarů a marketing a prodeje nebyly na prvním místě. Pořád si myslím, že i když má dnes skoro každá velká hra náklady na vývoj kolem 100 milionů dolarů, jsou často jako hra horší, než hry před pár lety za zlomek té částky. O hry má jít přece na prvním místě. Že peníze kazí lidi, to víme, ale peníze kazí i hry.
Jasně že z pohledu autorů, když máte své jisté, to se dělá a žije v klidu. Ale chybí motivace, dříve to bylo jen o tom, udělat hru co možná nejlépe a snad to vyjde a bude z toho něco. Dnes mám své jisté, tak tam prostě něco udělám a bude. Takže krize v herním průmyslu? No co jste/jsme si udělali, to máte/máme … už dávno nejde o hry na prvním místě, to je myslím ta největší krize.
Zdroj: NPD
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|