Autoři nejedné počítačové hry jsou v poslední době stále naštvanější. Jako poslední se o velice špatné situaci na PC přesvědčila společnost Crytek ...
Že softwarové pirátství je opravdu vážný problém, mnozí chápeme, ale zároveň nevidíme příčinu problému jen v nevychovanosti lidí. Zejména na PC je tento problém opravdu výrazný a situace se stále zhoršuje. Naposledy se o tom přesvědčila společnost Crytek, která stojí za herním titulem CRYSIS, který je v současnosti technologickým etalonem počítačových her (Recenzi najdete zde). Tento titul však vyšel pouze a exkluzivně pro PC, jelikož herní konzole nemají zdaleka dostatek výkonu k jeho slušnému provozování. Crytek je však rozčarován neuvěřitelnou mírou pirátství, která jeho titul provází. V tomto případě si ale za to může trochu Crytek sám. Udělal velkou reklamu této hře, která pak měla zpoždění, ale k pirátům se dostala dříve a tak většina natěšených hráčů nechtěla měsíc čekat a hru si prostě stáhla. Crytek by tedy neměl všechno házet na pirátství, ale taky na svou neschopnost vydat hru včas a uchránit ji před únikem. Crytek se tak nechal slyšet, že navždy končí s vývojem her čistě jen pro PC a další hry budou vyvíjeny i pro konzole. Ze zkušenosti víme, že Crytek není jediný, který zjistil, že valná většina PC hráčů krade bez jakýchkoliv skrupulí vědomě jako straky. Nelze pak než nesouhlasit s tím, že Pirátství opravdu ničí PC hraní. Firma se tedy stejně jako jiné obrátí na konzole ...
Jenže herní konzole nejsou z dlouhodobého hlediska žádnou záchranou. Jednak s dalším rozšiřováním mezi hráči a jistá kompatibilita a technologická příbuznost s PC nahrávají k tomu, že míra pirátství roste i na konzolích. Nicméně je pořád o dost nižší než na PC a tak tam mnohé firmy stále slaví úspěch a myslí si, že bude trvat věčně. Hry na konzole jsou navíc výrazně dražší než na PC. Multiplatformní vývoj her však nepříliš prospívá PC hraní. Technologicky nejsou konzolové hry zdaleka tak pokročilé, navíc často vidíme dosti odfláknutou konverzi z konzole na PC. A i když se konverze vydaří, stále zůstává nepříjemný dojem konzolovosti. Hráči na PC, kteří kradou hry tak výraznou měrou přispívají k tomu, že hraní na PC ničí. Přispívají k tomu, že PC hry jsou stále více konzolové, z čehož plynou různá omezení, kromě jiného i často to, že hráči konzolí si užívají nejočekávanějších her mnohem dříve, než se dočkají PC hráči. Nicméně konzole nejsou z dlouhodobého hlediska pro herní společnosti žádná záchrana. Podle většiny odhadů skončí konzole v současné podobě do několika let a PC vlastně zůstane. Nicméně ať už konzole skončí nebo ne, tak to neřeší příčinu celého problému s pirátstvím.
Většina těch, kteří pirátí způsobem, před kterým by se červenal i Jack Sparow, už si ani neumí představit, že by za software měli platit. Přitom jsou to většinou mladí lidé, kteří počítači žijí, mají doma hardware za desetitisíce a každou chvíli něco za další tisíce upgradují. Je jim ale zcela proti srsti zaplatit pár stovek za kvalitní herní titul. Na druhou stranu nelze přehlížet fakt, že herní tituly u nás stojí mnohem více než v zahraničí (například Polsko), a i tak je jejich cena obecně vysoká. Mnozí piráti si myslí, že těch 1300 korun za hru shrábne herní studio a tím to končí. Bohužel to je tak neuvěřitelně daleko od pravdy .... Tvůrce hry - herní studio, dostane z téhle částky skoro nejméně. Ani výroba disku a balení není to nejdražší. Většinu ceny tvoří poplatky různým vydavatelům a daně. Pak přijdou marže pro distributory, pak přijdou další marže obchodníků a než se nadějeme, ze 400 korun máme 1300. Existují a úspěšně se rozvíjejí elektronické distribuční sítě. Největším je v současnosti STEAM. Bohužel i tam jsou ceny her často dost vysoké. Nelze prostě všechno jen házet na piráty. Herní studia by se také měla více starat o to, jak se jejich produkt k lidem dostává. Když se dají hry úspěšně šířit pirátsky po síti, dají se po stejné síti šířit stejně úspěšně i legálně. Stačilo by odříznout všechny ty distributory, vydavatele, překupníky, obchodníky. Jistě by se také dalo zatlačit na herní vydavatele, aby snížili výdaje za vydávání her, kde značnou část výdajů tvoří astronomické částky za reklamu a propagaci hry. Pak bychom se konečně mohli dočkat toho, že většinu částky, jenž by byla mnohem nižší než v současnosti, a kterou zaplatíme za počítačovou hru dostanou tvůrci hry a ne různí příživníci. To by jistě samo o sobě snížilo míru pirátství a tím by se mohli dále snížit ceny, protože by nemuseli vydavatelé platit miliony dolarů různým společnostem za vývoj ochranných systémů, které stejně nefungují či autorským svazům za „ochranu" jejich práv a tak podobně. Zní to hezky, bohužel zdá se, že není vůle ...
Společnost Crytek tedy naštvaně prohlašuje, jak by prodeje Crysis byly na konzolích 4-5x vyšší, nicméně měla by se trochu zajímat o to, proč jejich titul stojí až 1300 korun a ne třeba daleko přijatelnějších 500 korun a proč vydává tolik peněz na reklamu a propagaci nebo se snad bojí toho, že by se kvalitní hra neprodala? Tím ale nechci snižovat, bagatelizovat ani omlouvat vliv a chování softwarových pirátů. Nemá cenu diskutovat nad tím, že krást se prostě nemá (pokud by snad někdo diskutovat chtěl, pak by si měl rovnou jednu sám vrazit, třeba se mu rozsvítí) a když něco placeného využíváte zadarmo proti vědomí a podmínkám majitele, tak prostě kradete a nedá se to ničím omluvit. A to ani tím, že se vám cena toho produktu zdá vysoká. Softwarové pirátství se prostě nedá omluvit. Připadá vám ta legální hra drahá? Tak ji nekupujte!!! To je vaše jediné právo - koupit nebo nekoupit. K životu ji jistě nepotřebujete, hlavně ji ale nekraďte. Tohle je taky cesta, jak donutit herní průmysl snížit ceny a vydávat kvalitní herní tituly. Pokud se hry nebudou kupovat, ale zároveň se nebudou ani krást, budou s tím muset něco udělat. Dokud se ale hry kradou, mohou se na pirátství vymlouvat a sami hráči si tím škodí. A přiznejme si narovinu, že nemusíme mluvit jen o hrách ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|