Pro ty, kteří hrají hry, nejsou výsledky studie zase tak překvapivé. Samozřejmě asi záleží, jaké hry.
Počítačovým hrám mnozí přisuzovali a přisuzují hodně negativního. Že prý mohou za násilí ve společnosti, což je samozřejmě nesmysl. Dříve toho násilí bylo mnohem více a počítačové hry v minulých staletích nikdo nehrál. Samozřejmě ne vše je veselé, závislost na hraní her je reálná věc, ale zase, většinou jde o hazardní hry, nebo online počítačové a mobilní hry s nějakým prvkem gamblingu, což je bohužel dnes velmi běžné. Není náhoda, že počítačové hry mají prvky gamblingu, mikro-transakce apod. Ale samotné hry za to nemohou, mohou za to všeho-schopní tvůrci a hlavně vydavatelé. Každopádně existují i pozitivní věci, které některé počítačové hry přináší.
Speciálně u dětí a mladších lidí, kteří jsou stále ve vývoji, může hraní určitých počítačových her v rozumné míře mít i pozitivní dopady. Děti, které pravidelně hrají počítačové hry, mají lepší kognitivní funkce, než ti, co je nehrají. Dokáží lépe ovládat svou motoriku a mají i lepší paměť. To tvrdí studie publikované JAMA Network Open, která vznikla na základě dat organizace Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD) dle informací amerického Národního institutu zdraví (NIH). Nutno říci, že výsledky odpovídají i dalším podobným studiím z minulosti.
V tomto případě byl prováděn výzkum mezi dětmi ve věku kolem 10ti let, které hry hrají pravidelně a těmi které ne, nebo je hry nebaví. Hráči v sérii testů vykázaly vyšší pozornost, soustředění, lepší paměť i kontrolu impulsů. Výsledky by mohly posloužit k tvorbě takových her, které by měly právě pozitivní dopady na vývoj dětí. Ostatně škola hrou není nic nového ;).
Samozřejmě i z běžné praxe víme, že hráči určitých her mají poněkud lepší paměť, motoriku nebo právě odolnost proti výbuchům vzteku apod. Některé hry vás totiž rozhodně zkouší ve všech těchto oblastech, klidně najednou, takže pokud je hrajete hodně, není možné, aby na vás prostě vliv neměly. Bohužel ne všechny hry pozitivní přínos mají. Speciálně ty, které se z vás snaží tahat peníze výměnou za usnadnění postupu apod. Ty jsou pravým opakem dobrého přínosu, protože vás nejen nutí zbytečně utrácet peníze, kdy zejména mladší hráči neznají hodnotu peněz, a učí vás, že si můžete usnadnit život tím, že si prostě ulehčení koupíte, zaplatíte a předběhnete jen tak bez vlastní snahy a učení se ostatní. To není rozhodně pozitivní věc z hlediska chování ve společnosti a ke světu. Hry by měly být těžké, měly by mít výzvu a neměly by umožňovat obcházení problémů tím, že si zaplatíte pomoc nebo řešení …
Samozřejmě bohužel ne každý vydavatel tvůrce hry má za cíl udělat kvalitní hru jako hru. Mnozí dělají hru jako produkt, který má vydělávat za každou cenu a tahat z hráčů peníze horem spodem. A speciálně cílí na zranitelné hráče, jakou jsou třeba děti a mladiství. Rekordmanem jsou v tomhle příšerné mobilní hry, jejichž šílené monetizační prvky bohužel pronikají i do velkých počítačových her. Zákonodárci po celém světě v tomhle totálně zaspali, některé prvky by měly být vyloženě nelegální a většina monetizačních věcí kolem mikro-transakcí by měla být vyloženě zakázaná anebo přísně regulovaná dle hazardních zákonů. Je smutné, že kvalitní přínosné hry jsou dnes v takové menšině proti predátorským „hrám“.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|