Počítačové hry v roce 2008 zbořily všechny mety – filmový i hudební průmysl se musel sklonit před tzv. „kulturou kriplů“.
Už je to oficiální. Několik společností uveřejnilo výsledky jednotlivých segmentů, co se týká příjmů. Ještě si myslíte, že počítačové hry jsou zábavou uhrovitých teenagerů s poruchou osobnosti, sedících v tmavé nevětrané místnosti brejlícími na poblikávající počítačový monitor? Tak tuhle předpotopní, zcela nepravdivou představu už vyžeňte z hlavy. Při tom jsem si, jako i řada jiných, nemohl nevzpomenout na před lety poměrně diskutovaný článek z Reflexu. Psal se rok 1999 a videoherní průmysl se teprve rodil do současné podoby, přesto už tu byla řada kazatelů, kteří právě kázali o tom, jak počítačový hráč vypadá a kam nás kultura kriplů zavede. Když se dnes ke zmíněnému článku, který mě tehdy jako mladého hráče a člověka docela oslovil, vrátím dnes, nemohu se ubránit úsměvu.
Průměrnému počítačovému hráči na světě je dnes kolem 25-28 let, který přes den normálně pracuje. V některých zemích je to dokonce už přes 30 let. I kvůli tomu se počítačové hry staly úspěšnějším a výnosnějším odvětvím, než jsou filmy.
V USA v roce 2007 stouply prodeje her o 53%! Podle pozorovatelů na tom má částečný podíl úspěch konzole Xbox360, která rozbila definitivně nadvládu SONY a také tzv. exkluzivní hry. V poslední době je nemyslitelné, aby na Xbox360 nevyšla nějaká herní pecka. Ještě větší podíl na růstu prodejů her má ale zcela nečekaný úspěch konzole Wii. Ta si nehraje na nahrazení PC, jako hlavní a do budoucna také jediné herní platformy, ale nabízí zkrátka jednoduchou zábavu a něco, co PC ne. Wii si pořídila řada lidí, malých i velkých, kteří rozhodně nejsou herními maniaky a to právě proto, že Wii hry baví a jsou trochu něco jiného.
Hry vydělaly neuvěřitelných 32 miliard dolarů. Naproti tomu filmy jen 29 miliard. Zatímco příjmy z videoher strmě stoupaly, příjmy z videa se snížily. Klesly totiž prodeje jak DVD, tak Blu-ray a to o 4% celosvětově. Ačkoliv je hospodářská situace, jaká je a pokles spotřebitelské poptávky konečně poklesl, počítačových her se to v roce 2009 rozhodně týkat nebude. I když si myslím, že v roce 2009 bude pokračovat herní bída, která bude mírněna tím, že herní studia se budou uzavírat kvůli ekonomické situaci a tak máme naději, že spousta nekvalitních her naštěstí světlo světa nespatří. Celkově lidi hrát hry nepřestanou a tak skutečně nemám obavu o to, že by se videoherní průmysl nestal jedničkou co do příjmů i v příštím roce. Nicméně že je to trh zdravý, o tom lze úspěšně pochybovat.
Právě množství nekvalitních přehypovaných produktů je každým rokem větší a přibližuje se doba, kdy se to bude muset řešit. Počítačové pirátství tu totiž také není jen tak a jedním z důsledků toho, proč je tak nebývale rozšířené je, že jej právě díky nekvalitním produktům herní studia rozšířit nechala. Snad se v roce 2009 rozrostou řady vydavatelů, kteří nechtějí na svých hrách vydělat miliardy za každou cenu a snažit se lidem vnutit kdejakou kravinu ověšenou řadou rádoby funkčních protipirátských ochran. Pokud bych chtěl být konkrétní, pak si mnoho hráčů přeje v roce 2009, aby EA buď dostalo rozum, nebo konečně krachlo, vzalo si do hrobu svého šéfa a celé vedení s jejich mnohdy až nehoráznými sliby (čti lži) a nechalo odpočívat v pokoji plejádu her, které svým přístupem zabilo, stejně jako negativně ovlivnilo celý herní průmysl. Abych ale byl osobně férový, EA rozhodně není jediným vydavatelským domem, který má na špatné situaci herního světa podíl, bohužel v poslední době je to právě EA, která na nás tlačí největší vlnu kravin za nejvyšší ceny a pak se diví, že to nikdo nechce. Když má herní průmysl příjmy ve výši 32 miliard dolarů a narostl o 53%, tak se rozhodně nedá říci, že by kvalitní hry neměly místo. Možná by se hospodařilo a žilo některým studiím lépe, kdyby nevydávaly 10 her, z čeho bude 8 totálních hloupostí a pak jedna s hodnocením 80% a druhá s 90%. Možná by bylo lepší vydat jen tři ale za to dobré hry. Zkrátka a dobře, 32 miliard je pro nemocný herní průmysl sice skvělá zpráva, ovšem bojím se, že tak nějak zakryje zvětšující se problémy tohoto průmyslu ....
Zdroj: BW a DDworld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|