Slibované Q2 grafické karty Intel rozhodně nestihnou a nestihne to ani XeSS, které mělo 20.5 vyjít.
Společnosti jako je Intel by se určitě nemělo stávat, že veřejně slibuje něco, co krátce na to nedodrží. Nicméně v případě této společnosti je tohle v posledních mnoha letech prakticky na denním pořádku, takže už to bohužel skoro všichni berou jako normál. Já stále ne, protože stále si myslím, že by Intel měl vědět, v jakém reálném stavu jsou věci a produkty které vyvíjí a měl by podle toho plánovat a slibovat jejich uvedení. Může se to stát jednou, ale tohle není poprvé, podruhé, ani potřetí … dokonce ani u jednoho konkrétního produktu samotného.
O dalším odkladu uvedení grafických karet Intel ARC A série, jsem vás již informoval. Podle všeho Intel předvede brzy znovu jen „hanebné lhaní“ s „uvedením“ karet na papíře teď v Q2, aby na oko jako splnil slib před investory. Reálně ale tyto grafické karty nedorazí hned tak na trh. Problém není na HW poli ani u výrobců karet. Čipy jsou dávno hotové a karty vlastně také, jen to nikdo nechce pustit do prodeje, protože Intel grafiky jednoduše pořádně nefungují …
Jsou aplikace a hry, kde ano, ale řada dalších, kde to prostě nefunguje dobře, nebo vůbec. A to je problém, když v mnoha případech míří do OEM řešení, které nakupují „neznalí“ uživatelé. Stav ovladačů a SW obecně je stále takový, že jednoduše neumožňuje reálné vydání produktů na běžný trh. A tak prý Intel pošle pár karet na trh v Číně během léta a později někdy i na další trhy. Z ovladačů Intelu se mimochodem dozvídáme, o jaké konkrétní modely se má jednat:
Jak vidíte, je tam řada mobilních i desktopových karet. TOP desktopovou verzí má být ARC A770, která nese plně aktivní verzi ACM-G10 čipu se 4096 jednotkami a až 16GB GDDR6 paměti s 256-bit sběrnicí. Výkon této karty se očekává v úrovni Radeon RX 6750 XT / RTX 3070, když to bude DX12 hra. Ovšem výrazně nižší, když to bude DX11/10 hra. Bohužel reálné uvedení ARC karet na trh visí ve vzduchoprázdnu, v Číně se mají objevit během Q3, kdy zamíří oficiálně i do obchodů všude ve světě je stále otázkou. Aktuálně mluví optimisté o konci léta.
Bohužel to není jediné zpoždění. To postihlo také hojně prezentovanou XeSS technologii, která má konkurovat DLSS a FSR s tím, že má jít o řešení HW využívající speciálních instrukcí Intelu, ale má fungovat i na AMD a NVIDIA GPU, jen pomaleji. Stejně jako FSR tedy má jít o univerzálnější řešení. Bohužel Intel asi nepočítal s ADM a jeho FSR 2.0, které již vyšlo a nejen že je nadále zcela univerzální a dobře funguje na AMD i NVIDIA GPU, ale stále si vystačí bez speciální AI akcelerace a má přitom zjevně kvalitu a stejný přínos jako omezeně fungující složitější DLSS s AI akcelerací.
Intel a jeho nedopečené XeSS, které je evidentně jen na začátku vývoje, tedy proti FSR 2.0 nevypadá zrovna zajímavě, tím spíše že FSR má nakročeno být absolutním standardem na poli těchto technologií, protože se AMD HW současně nachází v konzolích atd. XeSS tak rozhodně míří na trh už teď s křížkem po funusu a bohužel ze slibovaného uvedení v probíhajícím Q2 2022 zase nic nebude. Ještě v březnu bylo slibované XeSS v Death Stranding, což následně bylo odvoláno. První hrou, kde tak mělo XeSS být, je Dolmen a k uvedení mělo dojít 20.5.2022. Jenže jen pár dní před tím bylo vše také zrušeno.
V současnosti je tak kolem XeSS nezvykle ticho, a vypadá to na uvedení někdy později v létě, tedy jinými slovy přímo souvisí s dotažením ovladačů a vydání grafik ARC A700/500/300 série do desktopu. Ostatně přes původně proklamovanou univerzalitu XeSS vyšlo nedávno najevo, že prozatím bude tahle technologie fungovat jen a pouze na Intel ARC grafikách. Ovšem je na místě se tedy ptát, co vlastně přináší vůči již představenému a fungujícímu skutečně univerzálnímu AMD FSR 2.0?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|