Strana 2 z 2
Často se uvádí, že míra pirátství je na některých platformách skutečně alarmující. Nejhorší jsou v tomto směru asi kapesní konzole, kde na některých překračuje míra pirátství 90%. Špatně je vnímána i PC platforma a částečně určitě zaslouženě. 39,4% hráčů si hry nekupuje, nebo stahuje z Internetu.
To nemusí nutně znamenat, že všichni kradou, někteří prostě hrají bezplatné hry. Každopádně zhruba 30% míra pirátství, tedy lidí co prostě pirátí, tu určitě bude. Trochu mě zaráží, že by si jen 1,8% hráčů pořizovala hry elektronicky, myslím, že to procento bude mnohem větší. Na druhou stranu míra pirátství i možná nižší oblíbenost digitálních obchodů pramení z vysoké ceny novinek. Na naše příjmy je prostě 1000 korun za hru hodně. Na Steamu jsou navíc hry někdy i dražší než v kamenném obchodě.
Hodně bídně dopadlo hodnocení her PEGI, které by mělo rodičům mladších dítek napovědět, jak moc je hra pro koho vhodná. 78% lidí z celé populace ČR vůbec neví, co to je. A jen 14% o tom ví a používá to. Na druhou stranu, protože to vypadá, že mladší ročníky tvoří nejmenší část herní populace, není to až takový problém.
Podle rodičů, alespoň dle odpovědí, je však existence označování přístupnosti her dobrá. Převládá i názor, že některé hry by mohli negativně ovlivnit děti, ale stejně tak některé hry podporují a rovíjejí dovednosti dětí.
Za pozornost stojí i vytrvalý růst příjmů herního trhu a to včetně prodejů HW s výjimkou PC (diskriminace? :) ). Samotné prodeje her ale tvoří jen třetinu obratu. A nejprodávanější hry v ČR a SR v roce 2010?
Podle očekávání jsou to hlavně PC tituly. MAFIA2, Battlefield BC2 a FIFA11. Dobře si ale u hráčů vedly i CoD, Starcraft2, WoW Cataclysm, Medal of Honor, Aliens vs Predator a hodně se našlo i fandů F1 2010 a Assassin´s Creed 2. Každopádně pěkné statistiky, které konečně dávají přehled o tom, jak je na tom český a slovenský herní trh.
(PC jsme nedali a nedáme :) )
O to zarážející je letošní strategie některých vydavatelů, kteří nelokalizují RPG hry do češtiny a vůbec s těmi minimálními investicemi v porovnání s tím, kolik se utrácí za marketing hry, dělají takové cavyky. Každopádně bylo by fajn, kdyby si i někteří tvůrci her uvědomili, že nedělají hry pro mladé nešikovné děti s gamepady, co nejsou bez šipky na obrazovce schopni najít směr a ztratí se i v úzké jednosměrné rovné ulici. Prostě je nám kolem 30 let, máme silná PC a nemáme problém do nich investovat, když to bude mít smysl a kvalitní hru s bonusem v podobě české lokalizace si rádi pořídíme, když bude stát za to. Tak proč sakra 9/10 her co vychází je orientována na zcela jiné publikum? :)
Zdroj: herniasociace.cz (pdf)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|