DLC jsou mor současných her. Na 1 kvalitní DLC (datadisk) připadá dnes 1000 naprosto zbytečných.
Kdysi dávno byly expanze a datadisky hodně zajímavou věcí. Zřetelně vylepšovaly a obohacovaly původní hru a to třeba i celé roky po jejím originálním vydání. Známý je například datadisk k Diablo II anebo datadisky k Heores Might and Magic atd. Tedy hry, které samy o sobě byly skvělé, ale až s datadisky jsou vrcholem herní dokonalosti a legendami, jak je dnes známe.
Jenže před několika lety se objevil nešvar jménem DLC. Tedy stahovatelný přídavek ke hře. Zprvu se to zdálo jako dobrý nápad, který měl čelit „kradení“ her. Jinými slovy, platící hráči měli být pomocí dodatečných DLC odměňováni za to, že si hru zaplatili. Jenže celé se do rychle zvrtlo.
Vydavatelé her začaly vydávat i desítky DLC, kdy se jich mnoho objevovalo i rovnou s vydáním hry. Často šlo o obsah, který nebyl vůbec bonusový (či dokonce zajímavý), ale je součástí hry od začátku a DLC jej pouze zpřístupňují. Nešvar se dále rozrůstal, kdy množství DLC přinášející třeba i jen jiné skiny na zbraně či brnění, stojí i stovky korun. Ve výsledku tak dnes kupujeme originální hru za běžnou plnou cenu, která je záměrně vybrakovaná a za další stovky až tisíce korun si ji „dovybavujeme“ obsahem z DLC.
Ještě horší je, když už tvůrci dopředu počítají s tím, že hru vytvoří tak, že v ním prostě viditelně spousta obsahu chybí. Ať jde o pustější oblasti v některých hrách, které jsou však připraveny k nějakému využití a další složky her, které velmi zřetelně jsou připraveny na další obsah, který tvůrci buď záměrně vybrakovalo aby jej tam pomocí placeného DLC balíčku později doplnili a nebo zkrátka kvůli šibeničním termínům vydání a snaze ušetřit, vydávají hry nekompletní a nehotové tak, aby až postupně nějaký menší a levnější team věci dodělal a vydal v oněch DLC, které vás ale dohromady vyjdou na víc, než základní hra, která je nadále prodávána za plnou cenu, jako by to byl plnohodnotný produkt.
Příkladem takového produkčního designu hry je právě Mass Effect ANDROMEDA. Samotná hra nebyla přijata právě kladně, ale byla přijata přesně tak, jak si zasloužila. Jako produkt, který vyšel v rozbitém stavu. Produkt, který se zcela evidentně neobtěžoval výrobce vůbec vyzkoušet před jeho distribucí. Naprosto šílené grafické glitche a bugy, odporné animace a vše výsledkem snahy ušetřit díky strojovému designování hry, kdy se prostě tvůrci ani vydavatel neobtěžovali s kontrolou finální kvality hry. Hra byla tedy technický zmetek, nicméně v následujících měsících, zejména poslední dva velké update, hru výrazně vylepšily a opravily, takže velká část animací už vypadá tak, jak nejspíše měla na začátku. Avšak samotná hra zůstává hluboko ve stínu předchůdců. Více dětinská, méně RPG, více prázdná, ale hlavně příběhově tupá s potenciálem, který vylévá do záchodu. Předně je však ve hře právě viditelná absence obsahu na řadě místech, obsahu, která tam o sobě částečně dává tušit a který tam měl téměř jistě přibýt s vydáním DLC. Jenže se díváme na hru, která téměř jistě žádná DLC nedostane, ačkoliv plánována byla. Jenže nízké prodeje, všeobecné zkažení pověsti a fakt, že BIOWARE, které dělalo všechny ty super RPG minulosti není to samé BIOWARE, které pod tímto jménem působí dnes a stojí za novým Mass Effect a nemá ty kvality, jaké měli bývalí členové studia, stojí za tím, že EA se rozhodlo poslat Mass Effect k ledu. A to všechno z ní dělá ukázkový příklad zvrácenosti současného stylu vytváření některých velkých herních projektů.
Hry, které jsou vytvářeny nikoliv proto, aby byly herně a obsahově kvalitní, ale tak, aby co možná nejvíce vydělaly a oslovily co největší skupinu a nejlépe ještě před vydáním samotné hry a recenzí (z nichž většina je u herních magazínů dopředu zaplacená). Výsledkem jsou generické střílečky vysávající známá jména úspěšných her minulosti, které lákají na DLC už u předobjednávek, následně si pak musíte připlácet další stovky a tisíce korun za DLC po vydání hry (seasson pass), která nakonec ani nemusí dorazit. A mor DLC postupuje dál.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|