První narozeniny oslavila původně česká hra Kingdom Come Deliverance. A to oznámením.
Když už se něco v ČR povede, tak se toho samozřejmě zbavíme a prodáme to za hranice. A zrovna v herní branži nejsou vůbec dobré zkušeností s tím, kdy kvalitní česká hra či studio přešla do rukou zahraničního vlastníka. Bohužel právě na roční výročí vydání české hry Kingdom Come Deliverance, která zaslouženě zabodovala u hráčů, bylo oznámeno, že WarHorse studio bylo z českých rukou kompletně prodáno do zahraničí.
Studio, které založili a spoluvlastnili Daniel Vávra a Marin Klíma, a do kterého výrazně investoval Zdeněk Bakala (a držel tak hlavní podíl), bylo odprodáno THQ media, které patří pod nechvalně známého vydavatelství Koch media. To v poslední době proslulo například nehezkým stažením nového Metro EXODUS ze STEAMu a umístněním jako exkluzivity na stěží fungují EPIC store, čím jde proti zájmu hráčů a zákazníků.
Warhorse studio, stejně tak hra Kingdom Come Deliverance a všechna práva k ní, přecházejí z českých rukou do zahraničního držení, a to za nějakých 856 milionů korun. Pro všechny tři původní české podílníky šlo o velmi ziskovou investici. Samotné hry se prodalo přes 2 miliony kusů, na ziskovost přitom údajně stačilo prodal kolem poloviny. Hra byla z části financována i hráči, kdy ale hlavním cílem bylo zjistit zájem hráčů o poměrně neobvyklou hru. Šlo rozhodně o jednu z nejzajímavějších her loňského roku a obecně. A to i celosvětově, kdy si myslím že v řadě věcí bychom mohli vyhlásit KCD i za nejzajímavější hru roku 2018. Hra je stále podporována a vycházejí nová DLC, aktuálně se právě jedno chystá.
Co nás samozřejmě všechny zajímá, jaká bude budoucnost Warhorse studia a Kingdom Come DELIVERANCE hry. Jak jsem již napsal v naší původní recenzi, osobně bych autorům doporučoval se na další vylepšování současné verze hry vykašlat, protože hra běží na již poněkud technologicky zastaralém engine, a především některé věci působí jako by byly součástí většího celku, či spíše experimentu, který ale nebyl zcela dotažený a je limitovaný mnoha věcmi. Zkrátka chtělo by to začít znovu a pořádně, zejména když už teď ví, jak na to :). Po oznámení prodeje studia do rukou THQ jsem tedy čekal na nějaké to vyjádření tvůrců hry. A dorazilo.
V tuto chvíli se prý nic moc nemění. Studio Warhorse pokračuje v ČR dál a zůstávají i jeho zakladatelé Daniel Vávra a Martin Klíma. Stejně tak zůstává původní team a bude se dále rozšiřovat. V tuto chvíli ale oficiálně nikdo nechce mluvit o tom, na čem studio vlastně pracuje, i když v jednom z nejnovějších rozhovorů se trochu prořekl Martin Klíma a prakticky potvrdil Kingdom Come 2. Bohužel však už není spolumajitelem a tím, kdo má konečné slovo. Tím je THQ a vydavatelství Koch Media. A obě firmy mají samozřejmě vlastní zájmy a zejména Koch Media rozhodně nemá na prvním místě zájmy hráčů a zákazníků. Aktuálně ale prý platí, že THQ nechává Warhorse velkou míru samostatnosti a pravděpodobně ani nehodlá měnit to, na čem studio pracuje, když právě proto si jej koupil. Je tak velmi pravděpodobné, že druhý díl Kingdom Come je prakticky „hotová věc“, tedy že dorazí. Jak bude vypadat je ale otázka.
Výhodou celé situace je nepopiratelně větší jistota a stabilita pro studio a vývojáře, tedy alespoň pro tuto chvíli a vývoj nejbližší nové hry :). Každopádně škoda, že se tohle nepodařilo udržet ryze v českých rukou. Jak říkám, zkušenosti s prodejem úspěšných českých vývojářů a herních značek do zahraničních rukou jsou prakticky výhradně špatné. A nelze se tedy divit tomu, že jako hráči jsme z celé akvizice po zkušenostech z minulosti poněkud skeptičtí …
No ani nám nedali český dabing , tak je jedno kdo to má v rukou. Hru nehejtím mám v ní odehráno desítky hodin na různé buildy, ale mrzí mě , když čeští vývojáři na české fanoušky hodily bobek a dali nám jen titulky. Takže ať si to prodají komu chtěli. Třeba chce jít Vávra do důchodu tak se chtěl zajistit .
Je fakt, že bych uvítal, kdyby s tou češtinou byli tvůrci trochu patrioti. Osobně si dovedu představit na ní udělat kampaň na Kickstarteru zda bude dost zájemců, předmětem by byla licence na platformu jakou kdo chce, a pak by se pro stávající vlastníky dala dokoupit na Steamu nebo GOGu stejně jako jiná DLC. U zahraničního studia se bojím toho, že když se Američané uprdnou s genderovou vyvážeností, tak oni se poserou a nepošlou je do háje jako pan Vávra, a v dalším díle budeme mít v českých luzích a hájích, nejen černochy, ale i muslimy a nakonec třeba i ty draky...čínské, je to přece velký trh...
mě tam tedy čeština vůbec nechybí a 100% bych to v češtině ani nehrál ....
byla by to hromada práce nadabovat to celý do češtiny, pravděpodobně by to stálo podobně, jako kolik z té hry v ČR vydělali. prostě ekonomicky to nedává smysl, navíc řada lidí v ČR, včetně mě, by to stejně hrála v angličtině ...
a tak než utrácet za nesmyslný český dabing, radši udělat pořádně ten anglický dabing atd.
Od takových bych nechtěl hru ani zadarmo
Jinak já bych hru z českého prostředí zahrál v češtině rád. Stejně jako jsem kdysi hrál Stalkera v ruštině, v angličtině mi to přišlo divný. O nákladech představu nemám, tam se o tom přít nebudu.
Nesmysl.
Logicky tam čeština chybí. Česká hra z českého prostředí = český dabing. Nebo se snad mluvilo angĺicky?
Ekonomicky by se to asi nevyplatilo, ale jestli by dabing stál třeba 100 000,-Kč, tak to udělat mohli(třeba Fénix ProDabing...).
Teď jsem se díval kolik stojí dabing 100min filmu - 50 000Kč. To zase není tak moc. Myslím, že získaná prestiž v tom, že je zajímá hráčská komunita v ČR by byla mnohem víc. Zisk z hry byl kolem 60miliónů???, to by jim snad nějakých pár tisíc neublížilo.
Snad dají alespoň do druhého dílu dabovanou češtinu.
Kdybyste to trochu sledovali, tak byste postřehli, že je tam 120hodin dabingu, což se musí jednak zaplatit a jedna nějak zpracovat. To že měli Mafia nebo Vietcong geniální dabing plyne hlavně z toho, že toho byla desetina a druhak to tenkrat i ty daberi dělali, jako něco nového, prakticky zadarmo.
Souhlasím, jenom bych dodal že i kdyby češtinu vydali později, tak bych to s ní nehrál, protože změna hlasu herních postav po xy hodinách by nebyla příjemná. Stačilo mi když jsem poprvé slyšel Německý dabing v sekvenci kdy matka tahá Jindru z postele. Přišlo mi že to není technicky tak dobré, ale nejvíc mi tam chyběl charismatický hlas Toma McKay.
A to je ten rozdíl mezi zahraničníma vývojářema a těma našema , chtěl bych vidět třeba zaklínače 3 jen v angličtině nebo němčině to by jim domácí publikum utrhlo koule
ehm ... ČR je bohužel mnohem menší trh, když se tady prodá 100 tisíc kopií je to zázrak, za dobrý výsledek je tu považována 50tis .... Polsko je několikrát větší, proto má lokalizaci her skoro vždy .... prostě je to o velikosti trhu
Jak už se psalo, neviděl bych problém v českém placeném DLC. Kampaň formou kickstarteru nebo startovače, prostě aby se vidělo, je li zájem. Chápu autory, že nechtějí pro pár místních dělat "za své" dabing, ale nějakou rozumnou cenu by na to dát byli bývali mohli.
Mě například ta angličtina v českých luzích a hájích neskutečně mrdala a dost mě to při hraní vadilo a to jakože opravdu vadilo.
Stalkera jsme taky hrál v ruštině a mít to v angličtině mi přišlo jako hereze.
Na filmy taky koukám v originále ať je jaký je.
Angličtiny je všude moc, přitom jediné opodstatnění je to, že v minulosti dobře válčili. Jazyk sám o sobě je to poměrně stupidní, obzvlášť uvážím li, že rodilí mluvčí mají problémy s psanou verzí své vlastní řeči a výslovnost je spíš věcí zvyku, než pravidel.
Jako víme co se stalo s OFP když se do toho zaalo srát codemasters a taky z Mafie že kde by se pan Vávra mohl poučit. No je jasné že hra vyjde ale určitě ne česky a hlavní postva bude Afroameričan protože podle kreténů z ciziny v našich dejinách jich tu bylo plno a taky gayů a lesbiček No pro mě je jasné jak to dopadne
To napadlo aj mňa, že sa Vávra nepoučil z Mafie 2, ale kto to sleduje vie ako prebiehal vývoj hry, zozačiatku si to financovali samy, každý vydavatel ich odmietol ... Vávra do toho naliala skoro všetky svoje peniaze, takže aj ked je to smutné ale vôbec sa nečudujem že po toľkých rokoch proste nepovedal nie pár milionom za svoju drinu.
A debatu o Dabingu teda nechápem, už sa k tomu 1000x vyjadrili že peniaze nie sú problém a aj keby na tom tratili tak ho spravia, problém je obrovské množstvo času ktoré by to zožralo ...od castingov po lipsync až po samotný update hry .
Myslím, že ani jedna strana neuvedla detaily uzavřené smlouvy. Jen cenu. A protože k podpisu došlo, předpokládám, že šlo o oboustranně výhodný obchod.
Když si zaspekuluii, tak co by mohlo být výhodné pro pány Vávru a Klímu a potažmo celé studio Warhorse?
- Předpokládám, že zmínění pánové a studio chtějí nadále tvořit obsah, hry. A asi nechtějí znovu shánět investora na nový projekt. Nikde není psáno, že pan Bakala znovu poskytne většinu prostředků. Proto pánové Vávra a Klíma asi usoudili, že pro ně bude výhodnější stabilní zdroj peněz v podobě klasického vydavatele, než známý příběh o shánění investora...
- Druhý bod spekulace znovu předpokládá, že autoři chtějí dále tvořit. Do jednání o prodeji vstupují se "značkou". Hra si našla dostatek příznivců a přitom je originální. Vydavatel projevil zájem o "značku" a tvůrčí tým, protože věří, že stvoří nový podobný produkt, na kterém vydělá. Tedy že minimálně zopakujte úspěch první hry.
Můj názor je takový, že autoři dostanou dostatek prostoru k vytvoření nástupce, který by měl být lepší, než první díl u něhož si přiznejme šlo narazit na technické problémy (a autoři je zdatně odstraňovali!). Nejsem tedy pesimista. naopak věřím, že tvůrčí tým se bude u nadcházejícího produktu více soustředit na samotnou tvorbu spíše než na shánění financí.
V každém případě přeji celému Warhorse pevné nervy!
Mám dojem, že nezávislí tvůrci opravdu nemají na růžích ustláno...
Já si myslím že možná dostaneme ještě relativně slušný dokončení KC (protože příběh měli minimálně z části napsanej, nástroje na to taky maj), kterej bude na stejným enginu a uzavře děj, ale už to nebude tak rozsáhlý a propracovaný, protože to budou muset ukuchtit za cca 2-3 roky.
Pak se začne dělat na nějakým pokračováním, který bude "ještě epičtější, s většíma bitvama atp..." a dopadnou jako Bioware. Mass Effect 1 super rozsáhlý RPG s unikátním systémem zbraní, spoustou sidequestů, variabilitou zbraní a zbrojí, Dvojka víceméně ořezaná koridorovka, kde se sidequesty omezily na mise k získání jednotlivejch companionů a ve trojce už pro sichr žádný nebyly a ještě to celý posrali debilníma koncema a nucenou onlajnovkou, která vlastně ničemu nepomohla.
Nebo Dragon Age - Origins super rozsáhlý RPG se sedmi nebo kolika začátkama a úžasným světem (i když poněkud omezenýma lokacema, ale zase tehdy to bylo hodně slušný), dvojka na dřeň ořazaná generická píčovina (ale halvně že dodali superhustý rohatý companiony, přičemž v jedničce ta rasa vypadala uplně jinak) a trojka... já vlastně ani nevím, v tu dobu sem na DA nějak zanevřel...
No fandím jim at se drží svého kopyta . Snad neuvidím černocha v husitske válce grrr ... Ale to není to hlavní .Zamyslel se někdo nad tím že už nemusí byt na Steamu :-) a už jste si všimli jak jde hodnocení KC na steamu dolu jak hraču bojkotují ??? hm už to ma svoje dopady negativní . přeji krásný den .
Tak se nechame prekvapit jak to dopadne.. jestli bude vydavatel tlacit na studio at to udela podle jejich predstav, nebo opravdu necha klukum volnou ruku a kcd 2 se podari jeste lepe nez jednicka.. Jen doufam ze trosku vylepsi engine. Jdu si zahrat KCD
..myslim, že v pohodě. THQ Nordic fakt nejsou "evil corp" jako Acti-Blizz nebo EA a další podobní. Spíš se docela dost snaží, i v místech kde by vlastně vůbec nemuseli.
Jen aby to z vyšší moci velcí korporáti nezařídily, ve smyslu "Kupte někdo už to studio, ať se ten skandál s bílou rasou už neopakuje" a pak by byl se sérií konec.
Tak to je takovej ten klasickej investorskej model, kup neco, co pokud mozno nema konkurenci, je to v rozkladu, a bude jednoduche z toho udelat ziskovej podnik a pak ho vyhodne prodat. a nebo vybuduj neco od nuly mnohem lepsiho nez konkurence a az budes mit vyznamenj podil na trhu tak to zase prodej. at se s dlouhodobou udrzitelnosti moří někdo jinej ;)