Zákaz lootboxů a podobných praktik už některé země nasadily, ale zatím žádná významná.
Někteří vydavatelé her, říkejme jim EA, Activision-Blizzard, Bethesda a pár dalších, se opravdu zbláznili, hráče berou jako oběti a snaží se je ždímat, jak to jen jde, kdy nás nutí platit za věci, které kdysi bývaly součástí hry a věci došly tak daleko, že dokonce několik desítek korun stojí dnes „červený bod“ pro zaměřovač. Tedy několik pixelů s červenou barvou. Řada nových her za plnou cenu je dnes przněna mikrotransakcemi, lootboxy a pay-to-win balíčky, kdy jsou tak hry přímo navrženy (vyrabovány), což výrazně kazí hry pro všechny, kteří platit dodatečně (stovky a tisíce korun navíc) nechtějí, zaplatili obvyklou cenu, ale nedostávají produkt, za který si v základu zaplatili.
Každopádně lootboxy, mikrotransakce a pay-to-win elementy apod. jsou podle mnohých jasné gamblerství a výchova mladších hráčů k němu. Mnoho her to prostě má jako hazardní element s tím rozdílem, že nemůžete vyhrát své reálné peníze zpět. Potíž je, že klasické hazardní hry jsou ve všech státech přísně regulovány a mají mnoho pravidel, zejména pokud jde o provozování přes internet, na počítači apod. mimo jiné je v mnoha státech přístupnost takových her minimálně od 18 let, či dokonce v některých zemích až od 21 let.
Objevují se tedy rozumné návrhy, že pokud budou počítačové či konzolové hry obsahovat lootboxy, mikrotransakce a pay-to-win elementy, tak jednoduše budou muset splňovat podmínky jako hazardní hry, včetně zajištění toho, že k nim budou mít přístup jen hráči od 18, případně od 21 let.
V USA se nyní chystá návrh zákona, který by přesně tohle vydavatelům a tvůrcům her nařídil. Proti tomu protestuje asociace vydavatelů her, která tvrdí, že loot boxy nepředstavují hazard a rodiče prý mají možnosti, jak dětem zakázat přístup k hrám s mikrotransakcemi apod. Naštěstí většina zdravě uvažujících lidí tohle vysvětlení rozhodně nebere vážně. Návrh zákona, který předkládá jeden republikánský senátor, tak bude obsahovat jednoduše nařízení, podle kterého počítačové hry, které budou přístupné hráčům mladším 18 let, nebudou smět obsahovat mikrotransakce, loot boxy apod. Pokud je obsahovat budou, tvůrci a prvozovatelé her budou muset vyvinout systémy, jak identifikovat podrobně každého hráče a zajistit, že je skutečně starší 18ti let apod. Samozřejmě, že pro vydavatele většiny her, zejména mobilních apod., je cílová skupina pod 18 let naprosto klíčová. Her, kde je přístupnost jen pro starší hráče, je minimum.
Dobrou věcí je, že na omezení loot boxů, mikrotransakcí a dalších rozmáhajících se negativních praktik, které nasazují vydavatelé a tvůrci her, se kromě republikánů shodnou i demokraté a podobný zákon by tak měl, na rozdíl od mnoha jiných v dnešní politické situaci uvnitř USA, šanci i projít, protože má podporu zákonodárců obou stran. Celou problematiku zkoumá také Evropská unie, kdy Belgie už lootboxy rovnou zakázala, a to ro všechny. Nicméně Evropské země chtějí jednotný postup a už o celém problému jednají, včetně zástupců ČR. Je tedy pravděpodobné, že pokud v USA něco podobného projde, Evropa bude velmi brzy následovat. Velmi přísná je i Čína s vlastními pravidly, zkrátka vydavatelé budou mít s lootboxy a mikrotransakcemi nejspíše brzy problémy. Tedy doufáme v to, že zdraví rozum zvítězí, protože vydavatelé už to prostě přehání. Uvidíme ale nejspíše rozmach her typu „hra jako služba“, protože vydavatelé se svých peněz, které jim dnes mikrotransakce a hazard v podobě loot boxů přináší, chtít vzdát nebudou. Každopádně mohla by to být vítaná změna, i pokud jde o vývoj mnoha her, kdy bychom zase za naše peníze dostávali celou hru, ne jen vyrabované torzo …
Jsem zvědav, co z toho bude. Každopádně bylo by hezké, kdyby se někdo konečně proti mikrotransakcím (dnes už spíše makrotransakce, protože některé vyjdou na stovky až tisíce dolarů), lootboxům a pay to win elementům postavil z mnoha důvodů. Kromě kapes vydavatelů, kterým velmi pomáhá, žádný z těchto prvků neudělal hry jako produkty pro zákazníky lepší, ale přesně naopak, predátorské metody jsou na vzestupu a jako zákazníci jsme konstantně odrbáváni.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|