Jak jistě víte, herní trh je v krizi a tak se konečně dostávají na světlo i jiné informace ...
V průběhu několika minulých let se zejména ve vyspělých zemích herní firmy marketingově zaměřili na konzole, kde jsou prodeje her jednodušší a hlavně výdělečnější, díky vyšším cenám her a hlavně bez práce zajištěným ziskům pro tvůrce konzolí. V uplynulých letech jsem tak byli svědky cíleného dělání z lidí blbce.
Zastaralá herní zařízení byla mnohými cíleně marketingově umístěna jako hlavní herní platformy, ačkoliv jimi nikdy být nemohly a nebyly. Napomáhaly tomu i různé žebříčky prodejů, ve kterých téměř nikdy nefigurovaly PC verze her, ale jen krabicové verze konzolových titulů. Kdo si tedy neumí dát dvě a dvě dohromady, snadno mohl nabýt dojmu, že PC je mrtvé a konzole jsou jediná budoucnost, ostatně s podobnými vyjádřeními nás opět čistě marketingově, mnozí bohatě zásobili. Konzole, které jsou technicky velmi zastaralé a nejsou samostatně životaschopnou platovou, protože bez PC hru na konzoli nevytvoříte, však v poslední době zažívají útlum zájmu. Prodeje klesají, což souvisí pravděpodobně s tím, že už prostě není více lidí, kteří by výhody a možnosti PC vyměnili za zastaralé, neupgradovatelné a jednoúčelové herní zařízení s vyšší pořizovací cenou her a nižší obrazovou kvalitou, než kterou jim nabídne i velmi průměrný současný PC. Jsem skálopevně přesvědčen i o tom, že herní konzole typu Xbox360 a PS3 a jejich marketingová podpora můžou za upadající herní kvality her obecně, jejich herní zjednodušování a v konečném důsledku i za fakt, že prodeje her klesají. Není to však tím, že by si lidé méně hráli, to naopak. Díky rozvoji internetu a technologií si mnoho lidí dnes vystačí na zábavné i starší tituly, které se dříve hráli na PC, s obyčejným chytrým mobilním telefonem, nebo jednoduchým notebookem, či netbookem. Skalní hráče her pak nic jiného než PC platforma nezajímá, protože od her vyžadují hratelnost a maximální kvality a rádi za to zaplatí a využívají výhod upgradovatelnosti PC platformy a její univerzálnosti. Prodeje konzolových her klesají a různé firmy, včetně analytických společností hledají způsob, jak ukázat nějaká pozitivní čísla, protože za ta současná negativní, jim nikdo platit nebude a jejich businessu nepomáhají.
Firma NDP se tak pustila do zjišťování, jak je na tom mnohými odepisovaná platforma PC. Výsledky zjištění jsou ale omezeny jen na USA trh, ale rozhodně ukazují, jak krátkozraké, bylo od mnohých PC platformu pohřbívat, a jak se mnozí hodně mýlili o tom, jak se na PC platformě prodává. Často jsme uplynulých letech byli svědky, že když se mluvilo o prodejích PC verzí her, byla uváděna směšná čísla v porovnáním s prodeji konzolových verzí. Opět to ale byla cílená marketingová hra, protože do prodejů byly započítávány jen prodané krabicové verze z některých obchodů. Celou situaci ještě někteří vyhrocovali, když banalizovali prodeje skrze už v té době velmi rozvinuté online prodejní sítě, jako třeba skrze STEAM. Skutečná čísla a síla PC platformy tak byla utajena. Dnes se díky propadům prodejů konzolových her, které ale u některých společností fakticky číselně vyjadřují stav celého herního trhu, některé společnosti poprvé pustili do snahy zmonitorovat PC trh. NPD se snažila na základě některých údajů zmapovat skutečnou sílu PC trhu a do statistik zahrnula sítě jak STEAM, EA, Blizzard a další. Přestože se jedná o pouhé odhady, protože přesná čísla analytickým skupinám online prodejci nedávají, navíc je z trhu v USA, NPD překvapilo hodně lidí i samo sebe. Za minulý rok bylo prý v USA prodáno na 23,5 milionu her v klasických krabicích, ale dalších minimálně 21,3 milionu her špičkových bylo prodáno v online verzích! To je obrovské číslo, které navíc může být v reálu, díky uzavřenosti online prodejních sítí, mnohem vyšší a to v něm pravděpodobně nejsou ani starší hry z různých akcí atd. Je ale jasné, že online prodeje na PC platformě tvoří alespoň 50%!
A to je nutné připomenout, že jde jen o odhadní čísla z USA, navíc jen z několika online kanálů. V Evropě i Asii (s výjimkou Japonska), kde je obliba konzolí mnohem nižší a PC platforma hraje prim, může být poměr prodejů online ještě mnohem vyšší, nemluvě i o těch desítkách milionů her, které podle mnohých statistik v uplynulých letech jako „neexistovaly“. Samozřejmě online prodeje mají své nepřátele, kterými jsou právě tradiční obchodníci s krabicovými hrami i někteří vydavatelé, protože zkrátka online sítě je dělají pro prodej her v postatě zbytečnými. To jistě přispělo k tomu, že o skutečné síle PC platformy se mluvilo, co nejméně – proč by měl někdo zájem prodávat hry pro PC levněji, když může prodat stejnou hru dráže na konzoli. Fakt, že s PC platformou to není tak hrozné, ale celou tu dobu potvrzovali vývojáři her, kteří stále pro PC hry dělali a to by asi nedělali, kdyby PC byla mrtvou platformou a na prodejích se podílely maximálně 10% proti konzolovým verzím her.
Díky krizi konzolového trhu se opět dostává PC do popředí a konečně se uvádějí věci na pravou míru. Je jasné, že Online prodeje budou, a podle mě již jsou, dominantním distribučním kanálem na PC platformě, což se samozřejmě mnohým nelíbí a rozhodně to také nepřispívá k průhlednému monitoringu. Online distribuční kanály svá čísla neuvádějí, důvod je poněkud tajemný, ale bohužel je to zkrátka pro analytické společnosti složitější zjistit, než když si jdete spočítat počet kusů prodaných krabic. Každopádně bylo by fajn, kdyby se PC platformě začala věnovat i v marketingu a v magazínech stejná pozornost, jako konzolím, pak by zákazníci konečně měli ty správné nezkreslené informace a mohli by si vybírat. Jinými slovy, doufejme, že herní krize bude ještě nějakou dobu pokračovat, protože se zjevně konečně hýbou ledy pro zákazníky a hráče správným směrem. Všechno zlé je pro něco dobré. Každopádně ani stav online distribučních kanálů na PC není bezchybný, zejména pak politika cen pro USA a EU u STAMU apod. I tom by se ale díky větší pozornosti, které se najednou PC platformě dostává, mohlo začít více mluvit a něco s tím udělat …
Nyní si začnou všichni sypat popel na hlavu a říkat jak jsou zameřeni na PC a jak jsme špatně pochopilo jejich odchod ke konzolím. Pak přijdou podle výrobců konzolé nové s super hardware konzole které stejně na PC nedosáhnou a zase půjdou vývojíři dělat konzolvé hry protože se na to více vydělává.
To porovnávání je celkem problém, protože hra se většinou děla multiplatformově a vypadá podle toho jaká je neslabší platforma. Třeba takový Saboteur nebo postavy ve Just Cause 2, to je děs. Opravdu se těším na nové konzole, konečně se grafika posune trochu ke grafice z Crysis. Je to ostuda, že se musíme koukat na hry, které vypadají jak z roku 2005 a přitom HW je o pěkný kus dále
Koukám že DDworld zanechává stopy . Když vyšel v Roce 2005 X360, herní PC se mu výkonem nemohla rovnat a dodnes 3jádrový 3,2GHz IBM procesor strčí do kapsy leckterý desktopový. Ve své době naprosto unikátní Grafický čip Xenos hravě překonal tehdejší DX9 grafiky, které o unifikované architektuře ani neslyšeli...
Tak verim tomu, ze nove konzole urcite zastarale nebudu. Dokonca od toho ocakavam konecne prechod z DX9 na niektoru jeho vyssiu verziu. Ale je fakt, ze HW konzoli sa roky nemeni a teda aj enginy hier zostavaju po tu dobu rovnake alebo len trochu upravene(tym nemyslim optimalizacie samozrejme). Preto sa aj vizualna stranka hier dlhu dobu nemeni az na par vynimiek. Zober si terajsiu situaciu ked sa rozmohol trend vyvijat v prvom rade na konzole a na PC iba portovat co by malo byt opacne pretoze PC su tie u ktorych ide HW rychlym krokom dopredu a pritom kvoli spominanemu zostava nevyuzity. Nebyt niektorych vyvojarov a vo vela pripade aj NVIDIe tak hrame na PC hry s vizualnou kvalitou na urovni dnesnych konzoli. Nehovorim, ze je najhorsia ale predsa moze byt ovela lepsia.
Ne ty prostě nepochopíš ,že hry na konzole nejsou dražší kvuli tomu ,že vydavatele chtějí ale kvuli tomu ,že MS a SONY potřebujou prachy aby se jim vratila (a vydělávala) vyroba konzolí...
Sice víme, že online prodej pc her je v řádech desítek milionů, ale co je nám to platné? Kdo chce hru hned, tak si jí zaplatí v tom kladném případě. V záporném stahne a kdo nemusí hrát "hot" novinku, tak si chvíli počká, až trochu zlevní.
Online prodej na steamu je neuvěřitelně drahý, vždyť např. perfektní RPG Risen z loňského podzimu se dá v ČR v krabici koupit za 4 stovky, na STEAMu za 50Euro! Takže děkuji, dokud někdo nedostane rozum, budu si chodit do krámu pro krabice.
já na steamu nakupuju skoro výhradně jen v akcích. Jsou prakticky každý víkend a mé portofolio čítá už nějakých 60 her, ani nemám čas některé nainstalovat a hrát (s tím čekám na dlouhé zimní večery a až se mi omrzí BFBC2, i když na konci roku, popř. v 1Q11 by měl vyjít KONEČNĚ pořádný BF3)
DD, proc si myslis, ze kdyz se zlepsi grafika her, ze se zlepsi i kvalita jejich hratelnosti? jednoduche hry se delaji, protoze je o ne proste zajem, hlavne v americe, ktera tvori vetsinu trhu a pribyva obcasnych hracu.
Protože v dobách nedávno minulých byly hry kvalitní po všech stránkách ... zrkátka hry byly kvalitní po všech stránách, neříkám, že grafika byla vždy pefektní, ale každý se snažil využít maximálního současného technologického potenciálu, který PC nabízelo a prostě ta snaha o využití byla vidět jak na vizuálních kvalitách, tak herních ...
her pro občasné hráče bylo vždy dost o těch se ale mluvit nemusí, protože zde je jasnou budoucností internet a hraní na něm ...
ale jak jsem se uz snazil vysvetlit v komentari jednoho z predchozich clanku - "vyuziti technologickeho potencialu" dneska zabere daleko vice casu nez pred nekolika lety.
to, ze dnesni HW zvladne skvelou grafiku neznamena, ze muzou vyvojari mavnout kouzelnym proutkem, a za stejny cas jako kdysi udelaji 10x detailnejsi grafiku. Driv slo udelat skvelou grafiku s 20ticlenym tymem, jeden clovek stihl vymodelovat, natexturovat a naanimovat ruce, vsechny zbrane, a pak se jeste nudil a ve volnem case je zvladl ozvucit a jeste udelat modely charakteru. Dneska pracuje napriklad na Mafii2 pres 100 lidi, a neni to tim, ze by byla vysledna hraci doba 10x delsi, je to prave v dusledku vetsich naroku na grafiku.
jenze tohle DD nechape, psal sem mu uz snad tisickrat, ze udelat dneska skvelou grafiku je neporovnatelne drazsi a narocnejsi nez pred deseti lety. ale on proste nevi jak to chodi a ani asi nechce vedet, porad si mele to svoje. a jeste chce, aby to snad vyvojari delali zadarmo jen pro zabavu a ne pro penize, sak oni prece nepotrebuji jist, pit, zivit rodiny a tak dale. on si mysli ze vyvojar si de na dve hodiny denne modelovat nebo programovat a pak ma celej den volno, a tim padem i cas na nejakou podle nej opravdovou praci. vyvoj her je podle nej asi zabava...
Dáme si prostý příklad z odvětví dělání textur. Zabere víc času udělar pár pruhů na ploše 96x96 a nebo nakreslit komplexní texturu na ploše řekněme 2048x2048? Nevim jak vy, ale já se nedomnívá, že Ai je v dnešní době na tak vysoké úrovni, aby se mu zadalo "udělej HD texturu na tank" a za minutu by to bylo hotový...
tak si udelej vylet aspon do ceskyho illusion nebo 2k czech nebo jak to sou ted vlastne pojmenovany, tam by ti mozna nejakou prohlidku udelali. ano driv nebyli takove moznosti a takove a tolik editoru jako je dnes, proto zvladli grafiku do hry nakreslit a rozanimovat klidne 1-3 lide. dneska potrebujes spoustu lidi jen na vytvareni modelu, mimojine take proto ze neumeji vsichni profesionalne pracovat v kazdem editoru. takovej jeden vysokopolygonovej model se muze vytvaret klidne nekolik dni. zatimco drive stacila natahnout na ten model jedna textura s nizkym rozlisenim, tak dnes na jeden model potrebujes tech textur rovnou nekolik. precti si treba neco o bump mappingu, treba pochopis proc je tohle slozitejsi nez drive nebo si vem treba stromy...drive stacilo udelat kmen a na nej hodit kulatou nebo trojuhelnikovou texturu a vypadaly stejne jak je kresli deti ve skolce. dnes se ruzne ve vetru vlni i jednotlive listy stromu. a to myslis ze takovej dnesni strom zvladnes udelat za dve hodky jako ty stromy drive?neblazni...a to se ani nezminuju o nasvetlovani sceny, stinech, vode a tak dale. a co treba animace?driv stacilo udelat jednu animaci utoku, dve animace pohybu a mozna skrceni a skok a bylo hotovo. dneska se de do studia na motion capturing (v ea maji studio za nekolik desitek milionu dolaru velikosti fotbaloveho hriste) a ten pak musi clovek implementovat na jednotlive modely a rucne upravovat, jinej clovek zase musi upravit vetsinou textur co sou na nem aplikovany a tak dale...uz to chapes??jestli ne tak si najdi nejake clanky o pocitacove grafice nebo si to fakt s tim illusionem zkus domluvit. pak nam o tom muzes napsat zajimavy clanek...
Tu ide skor o to, ze ludia, ktori radi casto upgraduju HW ho chcu samozrejme vyuzit a vidiet vysledky. Proste ked do niecoho davas peniaze chces z toho aj nieco mat.
K digitalnej distribucii STEAMouzivam ju tri roky a moje skusenosti su viac nez kladne.Vsetko mi funguje bez problemov (aj ked sem tam sa nieco najde ako posledne BF2) funguju autoupdates,achievmenty,komunikacia aj komunita.Nieje problem sa pripojit ku kamaratom,najst si znamich..K cenam na steame len tolko ze L4D2 som kupoval za 8e (rozumej osem euro) BF2 za 2.99 DoD2 za 1.99.Pred nedavnom bola akcia aj na UFO terror from the deep a je super ze to bez problemov mozes pustit aj na nadupanom PC (kto nezahral neuveri ako to je hra) a takto by som mohol pokracovat este dlho.Ceny su na zaciatku samozrejme vysoke ale ak si trpezlivy a pockas si na zlavy (take vatsie su dva krat do roka - letne a zimne) fakt kupis hry za babku (aj dedka) Neviem ako ostatny ale krabicky od hier mi nechybaju,nemusim mat ani orginalne dvd aj ked akceptujem ludi pre ktorych je to nutnost.S mojim zivotnym stylom by som ich na 100percent niekde stratil.K vecnemu boju PC vs konzoly..pre mna za mna nech si aj oci vydriapu ak to bude mat za nasledok to ze ceny pojdu dole a budu vydavat (aj kvoli konzolam) take hry ako GTA IV (tiez kupovane na steame za 12.99 pred 1.5rokom) tak nech bojuju dalej ale hvalne vydavaju hry a robia dobre porty.A k notorickemu problemu DDho co sa tyka gradiky suhlasim s Fox of fire ktory trefne pripomenul ze nase naroky sa za poslednych par rokov nie z mnohonasobily ale niekolkokrat na druhu sa zmnohonasobili a urobit dobru hru chce 100cleny tym a 50 000 000dolarov k tomu.A potom pride na to ze aj komunita okolo source enginu (uz davno odpisany a zevraj nepouzitelny engine) urobi taky odvaz ako Alien Swarm a este to da aj zadarmo na stiahnutie a ono to je zabavnejsie a lepsie (aj po grafickej stranke ale hlavne po HRATELNEJ) ako ten blud co vydal team17 a jeho 'novy' Alein breed na engine Unenreal 3.
Tak přesně to co psal Kevin, apropo zdravím kolegu.Tak já psal zde nedávno na podobné téma možná dokonce na to samé.To však není na škodu když jsi člověk pár věcí zopakuje.Jelikož opakování matka modrosti.No konec blbostí a dodám že vše co jsem chtěl napsat napsal Kevin tak se mějte.
Zastaralá herní zařízení byla mnohými cíleně marketingově umístěna jako hlavní herní platformy, ačkoliv jimi nikdy být nemohly a nebyly.
Jsou a vzdy budou. Kdyz je neco primarne na neco tak je to hlavni, narozdil od neceho multixxx.
Co je urceno primarne na psani poznamek? Blok a tuzka a nebo dotykovej telefon se stylusem?
Napises to na oboji, ale blok a tuzka je k tomu urcenej. Telefon je na vic veci a jedna z jeho funkcii jsou i ty poznamky. At uz je sebemin vykonejsi. Takze pokud si nekdo chce zahrat (a me pro tebe osklivou grafiku nevymluvis, i kdyz nekdy neni nejdokonalejsi, porad je nadherna), tak voli konzoli. Pokud chce nekdo stroj na vic veci, mezi jehoz mimo jine patri jako vedlejsi "um" i hrani her, tak voli PC. Ja mam PC treba jen na internet a na nejakou tu praci do skoly. Na hudbu mam domaci kino, na hry PS3, Xbox360, PS2 a PSP.
Takze vse ma sve misto, i kdyz to neni tak vykone jako jina vec. Java hry na telefonu jsou taky super a taky nemaj kdovijakou grafiku a nebehaj na supermodernich strojich.
Citace:
samostatně životaschopnou platovou, protože bez PC hru na konzoli nevytvoříte
Nechci se hadat, ale v dobach PSX byla k mani cerna konzole, na ktere se daly hry programovat... samozdrejme ze pri dnesnich narocich her to uz nejde, ale slo to