Nejnenáviděnější herní společnost EA, svým počínáním vzbudila více pozornosti než chtěla
Abychom byli féroví, EA rozhodně není jediným herním vydavatelem, který mikrotransakce a lootboxy a prvky hazardních her do svých počítačových her dává. Nicméně byla to EA, která svou hamižnost přepálila a Star Wars Battlefront II svou neférovostí a nehorázným systémem mikrotransakcí vzbudil obrovskou pozornost i mimo herní svět.
Provedení mikrotransakcí a lootboxů tam bylo uděláno takovým způsobem, že se v podstatě dá mluvit o hazardu, nutící hráče utrácet další velké reálně peníze za už jednou koupenou hru, aby vůbec byli konkurenceschopní. Po velké kritice EA nakonec mikrotransakce vypnulo a vrátí se tam až s výrazným upraveným systémem, doufejme už jen s kosmetickými prvky.
Nicméně celá kauza vzbudila pozornost i politické reprezentace a rázem se tak všichni začali zajímat, co současné hry obsahují. A že se mnozí, kteří hry nehrají, nestačí divit. Mobilní hry, ale i velké AAA hry dnes obsahují propracované masivní systémy mikrotransakcí a lootboxů, nutící jejich hráče utrácet reálné peníze za postup hrou a často s prvky náhody, takže jsou v podstatě definicí hazardní hry.
Vzhledem k tomu, že řada her s těmito systémy je přístupná nezletilým hráčům, mnozí mluví o tom, že fakticky tyto hry nabádají a vychovávají děti a mládež k hazardním hrám, což je přímým porušením zákona. V sousedním Německu tak aktuálně celou situaci prošetřují a vypadá to, že v březnu přijde soubor opatření na regulaci, či úplný zákaz lootboxů a podobných systémů, čímž by velká část her v současné podobě nemohla být na Německém trhu prodávána. Lootboxy navíc prošetřují i další státy včetně USA a celé EU, tudíž je pravděpodobné, že k nim také zaujmou nějaké stanovisko. V nejlepším případě bychom se tak mohli dočkat toho, že lootboxy, mikrotransakce a v podstatě jakýkoliv systém připomínající hazardní hru a nabádající nezletilé hráče k utrácení dalších reálných peněz ve hrách, by mohly být v ohrožení. Samozřejmě u řady her by se to dalo řešit tím, že daný titul bude označený jako dostupný pro 18 nebo 21+ věkovou kategorii, kdy stejně průměrný věk hráčů počítačových her je dnes kolem 30ti let. Na druhou stranu, pokud lootboxy budou označeny za hazardní hru, vztahují se na ně další pravidla a zákony, a tak by možná bylo jednodušší je nepoužívat. To by jistě změnilo podobu řady her a podle mého by vydavatelé přistoupili k tomu, že by začali dělat hry více jako částečně placenou online službu, či prodávat více DLC, a tedy kouskovat finální hry ještě více, protože nemalých zisků z lootboxů se nechtějí vzdát.
Každopádně bude to ještě zajímavé. EA ví, že to přepískla, takže se krotí a kvůli tomu upravuje výrazně i některé plánované hry, které tak odkládá. Každopádně s lootboxy si vydavatelé budou nejspíše dávat pozor, o to více ale můžeme očekávat DLC apod.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|