Belgie a Nizozemí zakazují lootboxy v počítačových hrách. Jsou hazardní hrou.
EA se svým hamižným přístupem ve Star Wars Battlefront II to pořádně zavařilo celému hernímu průmyslu. Ten už viděl v lootboxech a dalších podobných prvcích skvělý zdroj příjmů. Jenže EA to přehnalo a upozornilo na celou tuhle oblast i politiky a lidi, co zkrátka počítačové hry nehrají. Mnozí z nich byli zděšeni, že mládeži a dětem přístupné hry obsahují mechaniky, které nutní hráče utrácet reálné peníze za „herní předměty“ či hrát o ně, zkrátka že počítačové/konzolové hry běžně obsahují prvky hazardních her. Ty jsou však přísně regulovány, hlídány a samozřejmě minimálně do 18.let ve většině zemích nepřístupné.
Říkal jsem, že je tak nejspíše jen otázkou času, kdy první zákonodárci v některých zemích, šlápnout vydavatelům her kvůli lootboxům a placeným prvkům do úsměvu. A stalo se. Mechanismy odpovídající nebo jen připomínající gamblingové hry a aktivity, musí z počítačových/konzolových her prostě zmizet. Belgie a Nizozemí jsou první státy, kde něco podobného začalo platit. V první vlně tak mají lootboxy zmizet z her jako FIFA 18, Overwatch a Counter-Strike: Global Offensive. Zákonodárci se ale určitě brzy podívají i na další křiklavé případy. Ostatně asi se shodneme, že výše uvedené tři hry nejsou ani špičkou ledovce a do obrovských rozměrů nabobtnaného problémů lootboxů a lákání peněz z často nezletilých hráčů, které současné hry využívají.
Samozřejmě teoreticky mají vývojáři možnost hrou vydat rovnou pro minimálně 18/21, ale i pak se na ně budou vztahovat zákony o gamblingu, jestliže by chtěli lootboxy ponechat, pokud to chápu správně. Je také téměř jisté, že Belgie a Nizozemí jsou jen první vlaštovky, dost bych se divil, kdyby se nějaká podobná aktivita nepřipravovala pro EU jako celek, tedy s platností i v ČR.
Můj názor na lootboxy a vůbec mechanismy ve hrách, které jsou v podstatě návykovou hazardní hrou a dokonce tahají reálné peníze extra mimo pořizovací ceny samotné hry, je stále stejný. Je to špatnost. Kvalitní hra si na sebe prostě musí vydělat sama. A pokud je dostatečně kvalitní a dobrá, tak prostě nepotřebuje ani protipirátskou ochranu, ani lootboxy apod. Toleruji přitom rozhodně velké placené přídavky typu datadisků, urážkou jsou naopak DLC, co za několik dolarů dodají do hry třeba to, co z ní bylo před tím vyrváno. Pro případy kvalitních her, které se obejdou bez lootboxů a jejichž autoři rozhodně netřou bídu nemusíme chodit zase tak daleko. Zaklínač, SKYRIM, FALLOUT 4 atd.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|