Virtuální realita skutečně nastupuje, ale žádá si dost výkonu pro dobré fungování.
Víme to už dlouho, že VR se odkládalo nejen kvůli vývoji dostatečně malých displayů s vysokým rozlišením, ale také kvůli grafickému výkonu, kterého prostě nebylo dost. V podstatě máte grafikou živit dva monitory s rozlišením minimálně 2x HD, 2x FullHD a u některých VR setů i 2x 2K. To znamená hodně výkonu, protože aby VR dobře fungovalo a měli jste z něho dobrý pocit, průměrná FPS musí být nad 60FPS a ideálně i mnohem víc. A to je v současných hrách problém ve slušných detailech pro mnoho grafik i v jen 1920x1080.
Jedním z lepších setů je oznámené HTC VIVE, které je také podporováno VALVE a jeho STEAM a AMD. A jestli máte připravený PC pro VR, na to vám odpoví testovací aplikace, kterou STEAM nově nabízí:
https://steamdb.info/app/323910/
V současné době je možné dosáhnout v něm na zhruba na score kolem 11, které mají duální grafiky nebo GTX 980Ti. Většina současných výkonnější modelů od R9 390 FURY série a GTX 980 má kolem 8-10 bodů. Minimální doporučená grafika je GTX 970, která dosahuje pouze 6,7 bodů, což ale vzhledem k jejím problémovým parametrům a nevyváženému výkonu se dalo čekat. Radeon R9 390 je zajímavější se 7 body. Teoreticky se dá VR provozovat i s grafikami jako Radeon R9 380, ale už se dostáváte hodně nízko s FPS. VR bude upřednostňovat FPS před kvalitou, takže i tento test využívá technologii, která snižuje a upravuje dynamicky kvalitu grafiky tak, aby FPS neklesaly pod určitou úroveň. AMD slibuje, že brzy představí součást LiquidVR technologie, která výrazně zlepší výkon v případě použití dvou Radeon grafik, kdy totiž každá grafika bude vykreslovat jeden z displayů, takže to nebude jako doposud, kdy grafiky spolupracovaly a vykreslovaly obraz pro jeden display. Očekává se, že toto AMD představí již brzy, možná na GDC a to s FURY X2, který bude asi nejlepším základem pro VR.
Každopádně můžete si otestovat schopnosti a připravenost vašeho PC na VR už nyní. Osobně bych tomu ale zatím nepřikládal moc důležitost. Vzhledem k cenám slušných VR setů, které se pohybují kolem 20 tisíc (VIVE stojí 24 tisíc), si je asi hned tak někdo nekoupí, rozhodně ne ten, kdo má něco jiného než high end grafiky a bude si kupovat nové TOP modely, jakmile se objeví. Největším kamenem úrazu bude použitelnost. Bohužel to prostě není tak snadné. Tedy že místo monitoru budete na Fallout4 používat VR set a tak se opravdu přesunete do hry. Takhle to zatím nefunguje :(. Hry musí být pro VR udělány, optimalizovány a připraveny a tak z počátku budou vycházet speciální hry na VR sety a velké AAA herní titulky na to zatím nebudou. Problém je i nejednotnost vývoje a neexistující standard VR, což by vývojářům her samozřejmě umožnilo připravit hry normálně pro VR. Ale vše je teprve na začátku. Je možné, že už je nějaký VR standard na cestě, zejména AMD s LiquidVR je v tomto hodně nadějné, protože dokázalo prosadit i řadu jiných standardů, ze kterých dnes těžíme. Uvidíme, zda se něco nedozvíme právě na GDC. Každopádně letošní rok bude startem VR, i když velmi pozvolným ... přesto to vidím hodně nadějně, ačkoliv podle mého názoru zatím většina z vás nemusí připravenost svého stávajícího PC řešit. Než si nějaké VR pořídíte za nějaké dostupnější ceny, bude se psát rok 2017-2018 a budete mít nové generace procesorů i grafik a stejně tak bude snad i mnohem lepší jeho podpora a fungování i v běžných hrách.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|