Microsoft má další problém? CryEngine i na LINUXu, VALVE má překladač z DirectX na OpenGL Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 16 březen 2014
altZanedbání vývoje přináší Microsoftu další problémy. Po útoku na DirectX přichází útok na Windows

 

 

 

Tak dlouho nechal Microsoft Windows PC herní platformu ladem ukolébaný svým podílem na trhu, až některým došla trpělivost. Jak asi budete souhlasit, Microsoft nechal Windows platformu z hlediska herní platformy žít svým životem, protože se mu zdálo, že jeho dominantní pozici může udržet donekonečna i bez vývoje. Nicméně ignoroval svou nejdůležitější platformu a největší herní platformu na světě tak dlouho, až se rozhodli jiní udělat nějaký vývoj.

Zaostalý, neoptimalizovaný a neobratný DirectX, hlavní API se dostalo pod velkou kritiku a útok API MANTLE, které jasně dokázalo a světu předvedlo, jak moc Microsoft vývoj na poli API zanedbal. Dokonce se objevují názory, že tak MS učinil záměrně, aby podpořil slabší konzole, které tak i se svým podstatně slabším HW nevypadají proti PC platforma se špatnými optimalizacemi tak zle. Jenže AMD s vývojáři her se rozhodli udělat si vlastní API a v celé nádheře předvedli, jak moc je DirectX zaostalý a neoptimalizovaný. Microsoft chtě nechtě musel oznámit změny a doufejme, že už alespoň poslal uklízečky do kanceláří vývoje API utřít prach.

A útok na DirectX a samotný Windows jako hlavní herní platformu pokračuje. VALVE dává světu překladovou knihovnu z DirectX na OpenGL. Tato knihovna vznikla původně pro SOURCE engine VALVE, nicméně protože VALVE již předvedlo SteamOC platformu, což je vlastně upravený Linux a slíbilo, že na něm pojedou všechny (většina) hry, které má na STEAMu v nabídce, které jsou většinou jen pro OS Windows, musí dodat řešení, jak je jednoduše spouštět bez problémů i na "Linuxu". Nicméně celá věc je zatím jen v plenkách. U DirectX sice na vývoj v posledních letech bylo rezignováno, ale překladač z DX na OpenGL je na tom ještě mnohem hůř. Nezvládá moderní technologie a funkce současných DX, zvládá jen omezeně stařičké DX9. Nicméně jako návod a základ pro vývoj bude důležitý. Otázkou je, jak dlouho to bude trvat.

Samozřejmě nejelegantnější řešení jak bez problémů provozovat hru na Windows i Linuxu je udělat ji nativně pro oba systémy, tedy s podporou DirectX i OpenGL. Spojovacím můstkem se v tomto případě může stát třeba i API MANTLE. Nicméně samozřejmě chce to ještě více. Nejzajímavější zprávou posledních dní je tak oficiální potvrzení toho, že CryEngine bude mít podporu jak Windows, tak Linuxu!

Více se dozvíme v tomto týdnu, kdy bude probíhat GDC, jež letos bude opravdu plné zajímavých témat a možná se díváme na velmi zásadní novinky, které změní dosavadní vývoj. Pokud Microsoft nezačne něco dělat, může v následujících letech ztratit pozici Windows, co by neohroženého vládce herních PC a herních platforem obecně. Samozřejmě jako API MANTLE, tak SteamOS a podobně mohou být jen chrastěním zbraněmi, protože vývoj není jednoduchý, nicméně MS evidentně dostávají pod velice žádaný tlak, takže se snad konečně pohneme z místa.

Mimochodem, tento týden dostaneme API Mantle a AMD TrueAudio do hry THIEF a vypadá to hodně zajímavě. Více prozradíme až skončí NDA. Můžeme prozradit, že i v THIEF MANTLE ukáže, jak moc je DirectX a starší herní engine možná záměrně neoptimalizovány a jak moc je výkon našich CPU i GPU v PC nevyužit.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marathon od Bungie/SONY představen – nový „Concord“?
Marathon od Bungie/SONY představen – nový „Concord“?Thursday, 17 April 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 345x
Komentářů: 0
Baldur’s Gate 3 se loučí! Poslední aktualizace a konec!
Baldur’s Gate 3 se loučí! Poslední aktualizace a konec!Tuesday, 15 April 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1147x
Komentářů: 2
Forever Skies – survival inspirovaný Subnauticou ve verzi 1.0
Forever Skies – survival inspirovaný Subnauticou ve verzi 1.0Monday, 14 April 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1813x
Komentářů: 0
Commandos: Origins vychází. Herně OK, technicky nedotažené
Commandos: Origins vychází. Herně OK, technicky nedotaženéThursday, 10 April 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1052x
Komentářů: 0
The Outer Worlds 2 v herní ukázce!
The Outer Worlds 2 v herní ukázce!Wednesday, 09 April 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1294x
Komentářů: 1
Tron: Ares – ukázka z nového filmového pokusu
Tron: Ares – ukázka z nového filmového pokusuTuesday, 08 April 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1623x
Komentářů: 1