Že Windows/Xbox skončí bez exkluzivit? Evidentně ne. U SONY budou potřebovat čichací sůl.
Herní trh se otřásá v základech. Microsoft právě oznámil největší herní akvizici v historii. Za 7,5 miliardy dolarů koupil vydavatele ZeniMax a s ním tedy celou Bethesda, id Software, ARKANE a několik dalších ehrních studií. Přebírá tak vlastnictví mnoha nejpopulárnějších sérií, včetně Fallout, Elder Scrolls, Doom, Wolfenstein, Quake a mnoha dalších, včetně očekávaných nových her jako StarField, pokračování SKYRIM atd.
Samozřejmě z mnoha důvodů tohle spojení dává smysl. Já osobně doufám, že Microsoft udělá čistky v ZeniMax a hlavně v Bethesda, kde kvalita vývoje posledních her a soustředění se na mikrotransakce místo her samotných, je tristní. Fallout 76 pokračuje v neuvěřitelných failech s každým novým update, kdy tvůrci nedokázali opravit ani ty nejzákladnější technické natož designové chyby hry od vydání, a to málo co obvykle opraví, tak zase „úspěšně“ v dalším update rozbijí atd. Samozřejmě jak moc se bude Microsoft v restrukturalizaci Bethesda angažovat, je otázkou. Já doufám, že hodně!
![](/images/stories/Aktuality/Konzole/XBOX/Xbox%20X%20series/Xbox-bethesda-1_thumb.jpg)
Nicméně je jasné, proč to MS dělá. Už před nákupem Bethesda rozšiřoval herní studia, včetně toho, že třeba odkoupil známé studio Obsidian, které pro něj vytváří nové velké RPG, jež vypadá hodně jako SKYRIM ;). A ano, někteří teď asi zpozorněli, protože v tuto chvíli pod Microsoft patří Bethesda i Obsidian, tedy obě tvůrčí studia a stejní lidé, kteří vytvořili dosud nejlepší Fallout díl, New Vegas. Co to znamená, můžeme ale zatím jen spekulovat. Osobně doufám, že MS využije situaci a spojí do tvůrčích celků ty nejlepší z nejlepších u nových her pro spojenou Windows Xbox platformu. Zda to bude znamenat konec proslavené technologické nekvality a nedodělků her Bethesda, je otázka. Snad ano. Každopádně MS má šanci udělat nějaké změny před vydáním nových velkých her, tedy vesmírného RPG Starfield a pokračování SKYRIMu …a kéž by využil spojení sil těch nejlepších z Obsidian a Bethesda, což je ale zatím jen vroucí přání.
Ze spojení Microsoftu a Bethesda pak musí být značně nervózní u SONY. Že ZeniMax dělal vše proto, aby ho někdo koupil, bylo všem jasné, ale nečekalo se, že by to byl zrovna Microsoft a takhle náhle a rychle. Ten si tak šmahem zajistil vlastnictví nejcennějších a nejpopulárnějších herních značek, a tak můžeme spekulovat, co by se asi stalo, kdyby se Microsoft rozhodl udělat další Fallout, další Skyrim nebo dalšího Dooma exkluzivní jen pro Windows/Xbox platformu a na SONY PlayStation platformu to nepustil …
Každopádně pokud ještě někdo nedávno říkal, že Microsoft má proti SONY nevýhodu, že jeho Windows/Xbox platforma má málo exkluzivit, tak asi se teď drží za hlavu. No a to ani nemluvím o tom, co to znamená pro službu Xbox Game Pass, která už tak dnes nemá výhodností a nabídkou konkurenci a s touhle akvizicí je nepravděpodobné, že by skutečnou konkurenci dostal. Všechny ZeniMax hry míří do GamePass. Microsoft se prostě snaží být doslova „herním Netfliem“. S tím rozdílem, že ty hry/obsah jen netvoří, ale má i vlastní velmi schopnou hardwarovou platformu, kterou vytvořil v úzké spolupráci s AMD a to platí jak o Xbox konzoli, tak Windows PC, kdy nové hry budou pro AMD RYZEN a Radeon RDNA2 přímo na míru stavěny a optimalizovány. A s tím tak počítejte i u nových „Bethesda“ her …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|