Xboxu se ale nevzdá, stejně jako mobilních Windows …
Herní konzole sice přinášejí dnes jasně drtivou většinu příjmů herních vývojářů z krabicových her, ale PC platforma stále vládne. Nicméně rozhodně ji nepomáhá uveřejňování statistik, kde jaksi nejsou vůbec statistiky týkající se prodeje z digitální distribuce a tak v těchto statistikách to mnohdy vypadá, že na PC skoro nikdo nehraje. Pak ale přijde jediná hra, nedávno třeba datadisk k WoW a z mnohem menšího okruhu potencionálních zákazníků, vytříská bezmála stejné prodeje, jako Call of Duty, které zasahuje všechny platformy a všechny okruhy zákazníků. Tolika k situaci PC platformy.
Za největší problém PC platformy je všeobecně považováno pirátství, kterému neumí (hlavně nechtějí) čelit výrobci a prodejci her a tak je tu právě umělá platforma herních konzol, která je vlastně technicky úplně zbytečná, ale z hlediska marketingu a je snazší cestou. Digitální distribuce a tedy legálního stahování se mnohé firmy prostě bojí. Není stahování, jako stahování, a letošní rok je, co se týká prodejů her na PC skutečně přelomový. Toho si je vědom i Microsoft, který letos zjistil zajímavou věc. Jeho konzolový souboj se SONY je jistě zajímavý a miliarda dolarů zisků, kterou mu to kvartálně vygeneruje, zní fajn. Do doby, než se podíval vedle a s hrůzou zjistil, že Windows mu sami o sobě generují desítky miliard zisků, Windows je největší softwarová PC platforma na světě a PC stále největší herní platformou na světě. A Microsoft, místo toho aby této jedinečné pozice využil, dovolil na ní uspět firmám jako STEAM, dokonce Microsoft zrušil svá herní studia a hry pro PC a prostě oslabil PC platformu, která ho živí. Xbox je z hlediska příjmů MS, zcela minoritní záležitostí a troufám si říci, že kdyby SONY skončilo s PS3, MS okamžitě ukončí Xbox.
MS si tedy samozřejmě uvědomil, jaký další budoucí vývoj a následky by mělo, kdyby pokračoval v současné politice ignorování Windows a PC jako hlavní světové herní platformy. Před nedávnem ohlásil větší podporu PC a začal oznámením pokračování velkých herních titulů. Následovat bude zdá se pořádné oživení Windows Live a spojení s Xbox Live, což už MS víceméně připravil a zahájil. Všechno to má ale korunovat nový Windows 8, který bude na herní platformu zaměřen. Osobně mám pocit, že MS zkrátka spojí Xbox a PC do víceméně jedné platformy, ostatně Xbox má ze současných konzolí k PC zdaleka nejblíže. Stále si ale nechá Xbox jako levnou herní platformu (na pořízení) s jednoduchou obsluhou a hlavně pod kontrolou. Do toho zapadá i novinka, že MS zaměstnal bývalého šéfa Woodoo PC, a to právě do Xbox sekce.
Netajím se nijak svým názorem, že Xbox360 a PS3 ničí herní i technologický vývoj a tyto přístroje nikdy neměla v této podobě přijít na svět. Jako hlavní herní a jediná vývojová platforma je a bude PC (případně MAC, což je hardwarově PC), takže k čemu potřebujeme Xbox nebo PC, když můžeme postavit možná o chlup dražší, ale multifunkční PC, který zvládne hry ve stejné kvalitě, co tyto konzole? Navíc hry budou levnější, lepší a lépe optimalizované, budou se dělat na jedné platformě na jednu platformu. Konzole stejně dlouhodobě nepřežijí. PC ať už v podobě, v jaké jej známe dnes, tedy samostatné výpočetní jednotky, nebo v podobě sídlených výpočetních jednotek (Cloud) jako herní platforma vyhraje a zůstane jako jediné. Za současnou herní krizi, kvalitativní krizi her ve všech ohledech, mohou hlavně konzole, které jsou vyloženě spotřební záležitostí a jako takové se už 5 let nevyvíjejí. Zkrátka to, že se výdělek upřednostnil před kvalitou. Konzole jsou jen pračka na peníze, kvalitu u nich nehledejte. Jsem přesvědčen o tom, že kvalitní hry, herně i technologicky a digitální distribuce za solidní ceny, dokáže eliminovat pirátství na minimum. Uvidíme, zda si toto třeba právě Microsoft skutečně uvědomil, nebo se jen snaží zachránit, co se dá a co zanedbal.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|