"Pirátskému" softwaru se daří, vydavatelé se zkostnatělými zvyky a autorským právem prohrávají.
Samozvaná protipirátská organizace BSA, která nemá žádnou legální oporu v ČR a je jen soukromou organizací bez nějakého vlivu, takže její obtěžující dopisy a výhružky můžete s klidem ignorovat, nás čas od času zásobí daty o vývoji míry pirátství v ČR. Jak to počítá sice nikdo pořádně neví, máme pocit, že se to děje podobně, jako výpočet škody po nějakém pirátovi, který nasdílel pár děl na internet a škoda = počet stažení (tedy počet lidí, kteří by se na to jinak koukli a zaplatili by za DVD ;) ) x cena DVD+cena lístků do kina+pokuta.
No každopádně nějaké dobré zprávy od BSA a to, že míra pirátství v ČR prý opět klesla. Aktuálně na 35%, což je nejméně v historii a ČR je díky tomu země s 13. nejnižší mírou pirátství na světě, přičemž předběhla řadu vyspělých států, vč. Francie (37%), Itálie (47%), či Španělska (44%).

No aby těch dobrých zpráv nebylo tolik, BSA tvrdí, že zatímco míra pirátství se snižuje ve firemním sektoru, v domácím naopak roste. Za což prý může rychlý růst počítačů a zrychlující se Internet. V Evropě se prý domácí uživatelé stahováním vůbec netají a konkrétně prý 48% lidí v EU stahuje nelegální software.

Samozřejmě musíme souhlasit s tím, že krást se nemá a to ani software stahováním z Internetu. Na druhou stranu velkou vinnu na současném stavu mají sami vydavatelé, kde mnozí stále nepochopili a neakceptovali moderní technologie a fakt, že zastaralé autorské právo a klasické vydavatelský model nemá v současné době šanci dále fungovat. Abychom ale nekřivdili všem, mnozí naopak již pochopili, že nemá smysl utrácet peníze za nesmyslné ochrany a represe a místo toho začali skutečně naplno využívat legálních prostředků a systémů ke sdílení a stahování SW z internetu, či zajímavé modely financování, či ochran. Například u počítačových her už dominuje digitální prodej a mnohé hry přecházejí na online systémy, takže fungují jako MMO a mnohé navíc v základu zdarma a financovány jsou mikrotransakcemi. Podobně se věci začínají hýbat i na poli Filmů a hudby, kde se také už vydavatelé postupně smiřují s tím, že stahování může být i legální a dávají mnohým uživatelům nové možnosti legálního stahování a ti tak nemusí stahovat nelegálně.
Ačkoliv můžeme souhlasit s BSA, že SW pirátství dusí ekonomický růst, mnohem více jej dusí zkostnatělé autorské právo a trvání některých vydavatelů na zastaralých distribučních modelech. Ekonomický růst a obecný vývoj hlavně dusí autorské právo a patentové právo, které svazují ruce a brzdí vývoj ve vyspělých státech, kde tyto věci dodržují a mnozí z nich profitují, ale to všechno k vlastní škodě, protože jsou na světě státy, které si s autorským právem a patenty vůbec hlavu nelámou (Čína) a hospodářsky i proto rostou a akcelerují vývoj.
V konečném důsledku tak vůbec nejde o to, kolik SW se pirátsky stáhne, ale o to, najít takový distribuční model a uživatelsko-autorská práva a podmínky, které budou vyhovovat všem, což se dnes stále v mnoha oblastech neděje. To je hlavním důvodem vůbec existence pirátského SW a trvalou brzdou nejen hospodářského, ale i technologického vývoje.
Zdroj: BSA
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|