Místo dobrých her se dělají live service za miliardy – Concord je největší herní propadák historie? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 03 September 2024
altStamiliony dolarů vylétly komínem jen letos. Concord není špatná hra, ale nikdo ji nechce a nehraje!

 

 

 

 

„Live Service“ je svatý grál velkých herních vydavatelů. Chtějí nám nejen prodat hru jednou, ale ideálně abychom za ni platili každý měsíc, a ještě každou „barevnou extra věc“ v ní zvlášť. Jenže na jednu úspěšnou live service hru připadají desítky neúspěšných, a ten poměr rychle roste. Za posledních několik málo let vyšlo hned několik velkých AAA „live service“ her, které spolykaly stamiliony dolarů na vývoji a totálně propadly. O to horší je pak poslouchat ty neuvěřitelné žvásty šéfů velkých herních vydavatelů, když s falešným smutkem oznamují, že musí propustit tolik a tolik vývojářů jiných úspěšných her, protože jinak nedosáhnout dalších firemních růstů zisků pro akcionáře, jelikož všechny peníze vyhodili za vývoj live service her, které nikdo nehraje.

Jen za poslední rok vyšlo hned několik takových her, které propadly tak neuvěřitelným způsobem, až je s podivem, že šéfové těch velkých studií a vydavatelů nestojí před soudem za podvod a zpronevěru. Speciálně tři tituly vyčnívají … RedFall od Arkane/Bethesda, Suicide Squad od RockSteady/WB a nejnověji Concord od FireWalk/SONY. Všechny tři tyhle hry dohromady stály minimálně půl miliardy dolarů na vývoji a dělalo na nich 1000+ špičkových vývojářů mnoho let. A hráči o žádnou z nich nestáli a nestojí …

  • Suicide Squad je propadák, ale zdaleka ne největší …  

V první polovině 2024 vyšel dlouhé roky vyvíjený live service DC projekt s názvem Suicide Squad Kill the Justice League. WB za vývoj téhle hry utratilo minimálně 200+ milionů dolarů (5,5 miliardy korun vč. DPH). A byl to spektakulární propadák, když na Steamu dosáhla hra na pouhých 13 459 hráčů při svém startu. I starou singleplayerovou sérii Batmanů stejného studia Rocksteady, které vyvinulo Suicide Squad, hraje na Steamu i dnes násobně více lidí. Proto aby hra vůbec mohla fungovat jako live service, potřebuje nejméně kolem 100 000+ hráčů, nemluvě o tom, že mnohé úspěšné online i singleplayerové AAA hry běžně dosahují jednotek milionů hráčů. Takže 13 459 hráčů dvou set milionové hry, která má fungovat a vyvíjet se následující roky, je neuvěřitelný fail. Ovšem to jsme ještě nevěděli, že letos v létě dorazí další velkorozpočtová live service hra, která tenhle propadák ještě mnohonásobně překoná a dopadne tak mizerně, že to překoná všechny hranice. Každopádně je toho hodně co je špatně na Suicide Squad Kill the Justice League a bohužel jsme ji testovali:

Hra stále skvěle prezentuje dvě věci: Že live service dle představ šéfů velkých herních vydavatelů je odpad a nikdy nebude dobrou hrou, protože udělat dobrou hru není na prvním místě priorit. A že velcí herní vydavatelé nemají zjevně zájem dělat kvalitní hry. Protože kdyby měli, pak by je nedělali jako live service. Od vydání Suicide Squad  se na ní nic moc nezměnilo, vyjma vydání dodatečného obsahu, který jen všechny zbývající fandy naštval a přesvědčil o tom, že dobrá hra z toho nikdy nebude. Ani se nic k lepšímu změnit nemohlo, protože celá hra má špatné základy a všechno kolem nich. A opravit to prostě nejde. Jediné, co se změnilo, je tak počet aktivních hráčů. Z původních 13 459 klesl počet aktivně hrajících na dnešních cca 50 - 100. Ne, nemyslím 100 tisíc, myslím tím že ji hraje sto lidí. Za 200 milionů dolarů a mnoho let vývoje a času kvalitních vývojářů, opravdu „skvělý výsledek“ WB. Že to nemůže být ještě zoufalejší? Ale může. U SONY si totiž asi řekli, že u WB jsou pěkní šmatláci, a že jim tedy ukáží, jak vypadá pořádný velkorozpočtový AAA herní propadák … a SONY tedy vydalo hru, která dopadla tak neuvěřitelným způsobem, že vejde do historie …

  • Concord je největší herní propadák historie!

SONY jako studio dlouhá léta nedokázalo naskočit na vlnu „live service“ her. A v posledních letech se o to hodně snažilo pod dnes již bývalým šéfem, který rozházel neuvěřitelné množství peněz a dnes mu u SONY mnozí nemohou přijít na jméno. Například koupilo tvůrce Destiny (Bungie) a poslala je ke dnu, kdy vývoj Destiny 2 je prakticky u konce, Destiny 3 ve vývoji není, protože ze studia už zbyly jen trosky a ty pracují na další live service hře, která už teď je v problémech, a to ani nevyšla. Následně SONY vypustilo ke svému velkému překvapení povedené Helldivers 2, jehož tvůrci a ani SONY na úspěch nebyli vůbec připraveni:

A hra nyní mírně řečeno stagnuje, a všechno co tvůrci a SONY od jejího vydání udělali je, že vše zhoršili po všech stránkách a nemají žádný plán. Hráči ji tak ve velkém opouštějí, kdy z původních 458 709 hráčů na Steamu a nedostatku serverů, ji dnes hraje zhruba 10 – 25 tisíc lidí. SONY ovšem jeden čas mělo ve vývoji a v plánu více než 10 live service her současně! Tak odtržení od reality ve vedení velkých herních vydavatelů dnes jsou. SONY nyní dostalo pořádnou facku reality …

Firma totiž před časem koupila za 200 milionů dolarů studio Firewalk Studios. Ti 8 let vyvíjeli novou hero-shooter PvP akci jménem Concord, která se SONY tak líbila rozpracovaná, že studio koupila i s hrou. Prakticky jde o kopii „Overwatch“ s trochu jinými kulisami a hlavně postavami „inspirovanými“ stylem Strážců Galaxie (Marvel). 8 let s náklady na vývoj 100+ milionů dolarů tak její tvůrci, kdy mnozí jsou ostřílení vývojáři mnoha jiných podobných her, vyvíjeli další PvP hru, která je kopií mnoha existujících her. jejím tahákem mají být vysoce kvalitní animované filmečky pomalu každý týden odhalující nový kus příběhu a světa těch hrdinů. Na rozdíl od mnoha jiných podobných her však Concord není zdarma! Stojí 40 dolarů, a kromě Steamu vyžaduje i PSN účet, takže v mnoha státech si ji ani nelze koupit. Výsledek?

Concord začal na Steamu před týdnem s 697 hráči. Ne, nemyslím 697 000 hráčů, myslím 697 lidí. Hrálo ji tedy méně lidí, než kolik lidí tvoří team, jež ji během 8 let za 100+ milionů dolarů stvořil. Pro srovnání, GOLLUM, objektivně jedna z nejhorších single-playerových her všech dob, zaujala při vydání na Steamu 758 hráčů! A třeba všeobecně ne zrovna milovaný OverWatch 2 jen na Steamu hraje kolem 50 000 hráčů. Concord je tedy opravdu mega FAIL, který nemá obdoby. Za jediný týden, kdy je hra vydána, počet aktivních hráčů navíc poklesl z těch 697 na pouhých 30 – 100 lidí. Ano, tuhle zcela novou AAA live service PvP hru od SONY, která jej stála dohromady zhruba 200 milionů dolarů (5,5 miliardy korun vč. DPH) hraje dnes na PC běžně méně než 100 lidí. Že to zachrání hráči na PlayStation 5 konzoli? Ani náhodou. Tam se při svém vydání hra umístila na 56.místě aktuálně nejhranějších PS her! Podle analytiků SONY prodalo max. 15 tisíc kopií na PlayStation 5 a max. 10 tisíc na PC. Ovšem zjevně jen zlomek se vůbec obtěžoval hru nainstalovat a zapnout.

Concord přitom není objektivně špatná hra. Herně i technicky funguje dobře, nabízí zhruba to, co jiné PvP teamové Hero střílečky. A to je ten problém. Má všechno, co mají jiné, ale nic navíc a není v ničem lepší. Je zoufale průměrná, kosmetické věci, tedy jediný důvod hru hrát a vylepšovat postavy jsou objektivně příšerné. Nejlepší na hře jsou ty luxusní kvalitní krátké filmečky, ale ty tvůrci vydávají postupně, a čekat každý týden na další 1-2 minutu příběhu s všem neznámými postavami, které za tu krátkou dobu nemáme šanci poznat a nějak se o ně hlouběji zajímat? To nikoho nebaví a rozhodně to nemůže být tahákem hry. Navíc prakticky všechny ostatní konkurenční identické PvP Hero střílečky jsou dnes „Free2Play“. Takže chtít za tuhle 40 dolarů, je absolutní výsměch. Bohužel ani kdyby byla „zadarmo“ tak by na tom s počtem hráčů nebyla o moc lépe. A to víme zcela jistě. Hra totiž byla krátce zdarma před svým vydáním během veřejného testu. A pozvánkami se to jen hemžilo. Jenže i tak si ji zapnulo jen něco málo přes 2000 lidí na Steamu. Jasně, je to pořád lepší než 697 hráčů po jejím plném vydání, ale v žádném případě nejde ani vzdáleně o čísla, která by odpovídala nové online AAA hře za 200 milionům dolarů a 8 letům vývoje.

Pokud by SONY chtělo těch 200 milionů dolarů zpátky, musel by každý z těch 25 tisíc nešťastníků, kteří si hru koupili, zaplatit za tu svou kopii 8000 dolarů (220 tisíc korun vč. DPH). Kolik tedy SONY vydělalo na těch 25 tisících kopií? Při 40 dolarech za kus, je to tedy 1 milion dolarů. To budou akcionáři zírat ;).

 Na celé věci je nejvíce zvláštní to, s jakou neskutečnou ignorací reality SONY i tvůrci Concordu, tuhle hru vyvíjeli a vydávali. Už ten absolutní nezájem o její hraní zdarma v rámci betatestu, měl rozsvítit všechna červená světla a vydání hry mělo být řádně přehodnoceno. Druhá věc je to, že hra samotná nepřináší naprosto nic nového do PvP Hero FPS live service žánru, natož aby si mohla dovolit nebýt dnes F2P. To nikoho během těch 8 let vývoje nenapadlo, že za těch 100+ milionů dolarů, vytváří něco, co už je na trhu v několika kopiích toho samého? Proč by Concord měl dnes někdo hrát? Speciálně v současné podobě, která na roky vyvíjené PvP konkurenty prostě obsahově a kvalitou nemá.

  • Live Service hry jsou mor a 99% z nich nikdy dobrými hrami nebudou!

Na jednu stranu jsem rád, že po zásluze ty velké „Live Service“ hry, na kterých velcí vydavatelé chtěli rýžovat dlouhé roky, spektakulárně selhávají. Na stranu druhou mě hrozně štve, kolik stamilionů, ne-li dnes už miliard dolarů za tyhle hry, o které od začátku nikdo nestojí (vyjma vedení herních vydavatelů), bylo jen za poslední roky vyhozeno spáleno a promrháno. Kolik kvalitních úspěšných single playerových offline her se za ty peníze s těmi stovkami a tisícovkami kvalitních herních tvůrců dalo místo toho udělat! Znamená to snad, že se blíží lepší časy a konečně si vydavatelé dají pokoj a přestanou nám Live Service hry cpát? No to ani náhodou. Tedy možná u SONY si myslím další plány na live service notně přehodnotí a minimálně omezí, ale stále se jich úplně nevzdají.

Problém je prostě v tom, že všichni ti finanční žraloci kolem herních vydavatelů vidí tu jednu mega úspěšnou live service hru konkurence, nevidí ovšem ty desítky ba už stovky jiných, které neuspějí. Vidí jen tu jednu, která generuje nesmyslné stamiliony kvartál, co kvartál a z nepochopitelného důvodu si myslí si, že to je norma a bude to fungovat u každé nové hry. A snaží se ji napodobit ideálně každý vydavatelský dům v jedné kopii v různých žánrech. Jenže tomu obětují peníze, za které mohly být vytvořeny dobré hry. Tedy něco, co drtivá většina Live Service her nikdy nebude, protože dobrá hra a “live service“, až na velmi vzácné výjimky a případy, nejde prostě dohromady. Záměrně mají online live service hry hromady prvků a strukturu, která jde zcela proti smyslu a stylu kvalitní dobré hry. Concord je prostě jen další připomenutí toho, že vedení velkých herních vydavatelů, a dnes zjevně bohužel včetně SONY, jsou zcela někde jinde, než jsou hráči, pokud jde o představu toho, jaké hry a jakým stylem se mají dělat a co zákazníci chtějí hrát. 

  • Doplnění článku – Concord končí!!!

V době psaní článku přišla zpráva, že SONY oficiálně stahuje Concord z prodeje a 6.9.2024 vypíná servery. Těm co hru koupili se vrací peníze. SONY současně informuje, že s vývojáři (SONY studio vlastní), probírá další budoucnost hry a jaké změny budou muset být provedeny, jestli a pokud se hra na trh vrátí. Nic z toho ale není jasné.

Podle mého názoru by nejlepším scénářem bylo vytvořit z těch jistě mnoha připravených filmových sekvencí, které měly vycházet týden co týden, pořádný animovaný film nebo mini-sérii, dostat ji na Netlix (SONY tam své filmy a seriály vydává, protože vlastní streamovací službu nemá). A pak se uvidí, jestli o hru s těmi postavami bude zájem nebo ne. A je na to dost času, protože s ohledem na případné nutné změny mechanismů a přechod celé hry pod F2P, aby měla vůbec šanci dnes, to bude trvat další 1-2 roky vývoje, než bude případně znovu připravena. Nicméně realistickým scénářem je, že SONY celou značku pohřbí a už nikdy o ní nebude chtít ani slyšet, protože jde o největší velký herní AAA propadák historie …

Jinak tedy jsem rád, že i u SONY pochopili situaci, vypnou hru, přestanou ji prodávat a vrátí peníze. Asi to nebylo těžké rozhodování, za ten ušmudlaný milion dolarů, co za její prodej utržili, jim pokračování té ostudy prostě nestálo. Tohle rozhodnutí budiž SONY k dobru, protože třeba WB s jejich Suicide Squad a Bethesda/Microsoft s jejich RedFall to stále neudělali, hráčům za zjevně nekvalitní produkt peníze nevrátili a oba ty herní odpadky stále zabírají místo na serverech a v digitálním prostoru. Ovšem fakt že u SONY nepochopili realitu věcí před vydáním tohoto propadáku na základě zjevného nezájmu hráčů během betatestu, kdy byla zdarma, vzbuzuje opravdu hodně otázek. SONY by udělalo nejlépe, pokud by ignorovalo live service úplně a soustředilo se na to, co umí, tedy pořádné kampaňové příběhové solo hrym třeba pokračování Days Gone bychom uvítali, protože jistě bude mít větší úspěch než hry jako Concord, kvůli jejichž vývoji a investicím do nich SONY rozhodlo, že Days Gone II nebude …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-09-04 21:58:01
avatar
Takových nesmyslných stříleček je dneska trh plný, nechápu jak někoho vůbec v SONY napadlo takovou kravinu vydat a zkusit porazit Fortnite.
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-09-05 10:15:37

Jimbo Ryan mal taky dobry napad, zacat vydavat multyplayerove hry, liveservice a hry na mobili. Preto teraz napriklad Bungie robi dalsie destiny na mobili. od toho cakam rovnaky odpad.
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Game as servise 2024-09-06 13:11:36
avatar
Hra jako služba, ale je jediná cesta jak hru provozovat v režimu MMO několik let.

Pokud je mizerná. A je to jen odvar různých MOBA , battle royale, tower defence atd.... tak je jedno jakou má formu freeware , freemium , retail, předplatné to je jedno.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-09-09 10:26:37

No jo tisice roznych hier ako cez kopirak. Tazko najst nieco originalne a dlhodobo zabavne. V tak silnej konkurencii je problem prerazit tak aby sa hra ako sluzba udrzala vela hracov ochotnych pravidelne platit.
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-09-18 10:45:14

Největší sranda na Concordu je to jak se někteří vývojáři urazili a začli na Twitter apod. vykřikovat jak je to zase vina "bílého hetero muže" a že tímhle tempem nebudou mít gameři co hrát za pát let a další žvásty toho typu
...by mě zajímalo jak přemýšlí šefové těch vydavatelství když se snaží konkurovat jednorožci typu Fortnite...asi si malují vzdušný zámky typu "když děti hrájí Fortnite 4hodiny denně tak jim přece ještě zbývají aspon 2hodiny denně na Concord"
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!Čtvrtek, 19 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 110x
Komentářů: 0
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.Úterý, 17 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 805x
Komentářů: 3
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PC
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PCPondělí, 16 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 751x
Komentářů: 0
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025Pátek, 13 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1354x
Komentářů: 0
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!Středa, 11 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1147x
Komentářů: 1
AMD chce zatlačit na NVIDIA - Šéfka AMD je CEO roku 2024
AMD chce zatlačit na NVIDIA - Šéfka AMD je CEO roku 2024Úterý, 10 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1196x
Komentářů: 3