MP3 který dobyl a změnil svět hudby, skončilo licencování. Je tak mrtvý a překonaný? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 16 květen 2017
altLicence a patenty pro MP3 oficiálně skončily, autoři jej už označili za překonaný formát.

 

 

 

 

„Empétrojka“, pojem, který zná skoro každý, i když třeba počítačům skoro nerozumí. Hudební datový formát, kterému nemohla hudební vydavatelství přijít na jméno (slušné). Formát, který postupně převálcoval klasické kazety a následně i CDčka, a který změnil hudební svět nejvíce od vynálezu rádia.  

Tvůrci MP3 formátu a majitelé licencí oficiálně oznámili, že v dubnu skončily klíčové patenty a tak oficiálně ukončují licenční program. To nutně neznamená, že MP3 je mrtvý, jak to přeložila některá nekvalitní nejen česká média. Teoreticky by tomu mohlo být právě naopak, protože konec patentů a nutných licencí tak znamená, že použití formátu je tak nyní „free“ a zdarma a může být tak bez nákladů zahrnuto i tam, kde dosud kvůli nutným licencím nebyl (pokud něco takového vůbec bylo). Ale ano, to je teorie …

Praxe může být odlišná. Konkrétně přímo tvůrci formátu totiž dodávají, že o další licencování ani nestojí, protože považují MP3 formát za již technologicky překonaný a z dnešního pohledu již nezajímavý a neaktuální. Ne všichni s nimi souhlasí, a poukazují na určité schopnosti MP3, a že má stále co nabídnout. Většinový názor, který sdílí i autoři MP3 (takže asi vědí nejlépe, o čem mluví) je, že modernější formáty jako .acc, jsou mnohem vhodnější a šikovnější pro současné použití a streamování.

Pokud s tím nesouhlasíte a chcete MP3 nadále používat, tak je vlastně situace pro vás lepší, protože se tak tento formát stává vlastně „free“ licenčně již nechráněný. Na druhou stranu většina světa včetně jeho tvůrců jej považuje za překonaný, a tak nelze vyloučit, že prostě novější hardware či software nebude zahrnovat vždy jeho podporu. Ačkoliv osobně jsem názoru, že tu s námi ještě nějakou dobu MP3 zůstane.

Sám mám většinu svého „hudebního rozptýlení“ v mp3 formátu, i když už dávno to nejsou původní hodně kompresní malé mp3. Používám téměř výhradně jen 320kbps mp3. Ono je totiž také pravdou, že jedním z důvodů proč byl mp3 tak úspěšný a populární a nyní jako formát je vlastně překonaný, je fakt že vznikl kvůli nutné kompresy hudby, tedy velikosti souborů na zlomek originálu bez komprese, což dříve býval problém z hlediska dostupného datového prostoru jak v PC, tak v prvních mobilních mp3 přehrávačích s flashdisky. Jenže dnes už není taková datová komprese kvůli rozumné velikosti souborů vyloženě nutná. Samozřejmě pro práci se zvukem se používají náležité nekompresované formáty, ale pro běžný poslech i 320kbps Mp3 je více než dostatečná kvalita. A bohužel je i pravda, že drtivá většina lidí ani neslyší rozdíl ani mezi 120 vs 320kbps (ověřeno v praxi). Pro mě osobně je rozdíl naprosto zásadní, ale zase 320kbps považuji za zcela dostatečné. Pro hudební nadšence je formát typu FLAC nejspíše ale asi králem. MP3 ale jen tak nezmizí, ani k tomu není vyloženě důvod, ačkoliv ano, dnešním vládcem je především formát acc a to díky hudebním vydavatelům.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 07:17:42
avatar
Ono je hodně důležité na čem tu hudbu člověk poslouchá. Na mobilu ten rozdíl mezi MP3 120 a 320 opravdu nelze poznat. A když člověk má trochu lepší bedny s kvalitním zesilovačem, tak mp3 už je pro všechny s normálním sluchem obvykle nedostatečná. A když si člověk přičichne ke zvuku v kvalitě DTS a lepších, tak už nic horšího pokud nemusí stejně ani nepouští
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 08:11:46

No, to je dost divoká teorie. Na mobilu to u skladem, které máš následované poznáš spolehlivě. Zvláště se slušným špunty, které hodně prozradí. Naopak u běžné repro produkce v místnosti (asi typicky obývák s nulovou akustikou) to tak kritické není, tak jako tak není poslech tak přesný.
Také záleží, co poslouchá.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 08:14:51

Předpokládám, že téma není jen o hudbě, ale i zvuku ve videu, tak snad mp3 ani nefiguruje,ale zrovna nemám přístup k souborům.
Razi3L [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 09:22:23

Rozdíl mezi 120 a 320 poznáš i na mobilu se sluchátky za litr...
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 13:57:31
avatar
To je možné. Ale sluchátkama hudbu neposlouchám. Na to mám svoje uši moc rád. Nechtěl bych na stáří být hluchý jak poleno a neslyšet rozdíl mezi DTS a DD, tak se moc omlouvám, že jsem nezahrnul do své úvahy sluchátka
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 14:04:39

Degradace sluchu je dána věkem.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 22:22:26
avatar
Být nahluchlý a degradace ucha stárnutím jsou dost odlišné věci
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-17 18:04:04
avatar
Tak to musíte být samotář. Jinak by jste zase hlasitou hudbou obtěžoval okolí. Mimochodem jak to děláte venku a nebo ve vlaku? To si vozíte reprobedny v ruksaku? Já třeba používám sluchátka i doma, manželka hudbu kterou poslouchám moc nemusí. Sousedi mi kdysi zdělili že jim vadí jakýkoli žánr, protože pokud nemáte odhlučněnou místnost, tak basy prostě projdou skrz zdi jak kdyby tam nebyly.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 09:31:55

MP3 nahravka je stale digitalna a velka strata kvality tam nieje. Problem su reproduktory, tie na kvalitne pokritie zvuku sa by mali skladať s troch reprakov basi stredy a vyšky.
Ono kvalita zvuku je diskutabilna niekomu stači aj mobil, doma ma pri PC repraky za cca 20€ a počuva zvuk na TV tiež nevalnej kvality zvuku, tak ten velky rozdiel v kvalite nepozna.
Michal_Sykora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - a co horny, mají si kde hrát? 2017-05-16 09:52:24

Pokud chcete vytvořit řešení pro poslech hudby, pak nesouhlasím s tvrzením, že:

"na kvalitne pokritie zvuku sa by mali skladať s troch reprakov basi stredy a vyšky"

O hornech jsi slyšel? http://www.hornstudio.cz/

Tedy ne že by nešlo vytvořit služný zvuk z třípásmových reproduktorů a dobrého zesilovače. Jen to nebude tak dobré jako spojení vynil - elektronkový zesilovač - širokopásmové bedny.

Nutno dodat, že tady nemluvím o HIFI za 10k... Ale to je jasné, když bylo nadhozeno "kvalitní pokrytí zvuku".
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 10:44:58

Vynil samozřejmě není žádná nutná součást kvalitního řetězce. Jeho novodobá obliba vznikla z nouze, kdy běžná produkce na CD (relativně omezený objem) byla produkována v mizerné dynamice (tzv loudness war).
Nicméně, dnes je to prostě o nějakém 24bit souboru a hotovo.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 13:50:31
avatar
Ne, že by širokopásmové bedny byly špatné. Má to svoje výhody, ale i nevýhody. Když pominu vysokou cenu, tak za takový prachy by to mělo pořádně zahrát všechny žánry, včetně té elektroniky a třeba AC/DC což obvykle mají širokopásmové bedny problém
A elektronkový zesilovač pro hudbu taky je otázka názoru jestli je lepší jak tranzistorový. Ono je totiž otázkou jestli je lepší přibarvený zvuk takže líbivější nebo zvuk nepřibarvený, tak jak by měl znít v reálu
A vinyl - no nevím jestli je lepší jak Blueray audio 24/192kHz, no spíš vím
Michal_Sykora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 16:50:13

Budu se snažit být stručný:

1) Horny - Když se podívám, v jakých cenových kategoriích se mohou pohybovat high end přípásmové repro se subjektivně horším zvukem než širokopásmové, zas tak hrozně horny nevychází. Ale sále se bavíme o statisících za pár reprobeden. Pokud si nastavím limit 10k, tak horny nepostavím/nekoupím, třípásma ano (i když hnusné).

Nicméně, i přesto, že po hornech toužím, zatím nejsem úplný zavodář, takže mám třípásma. Skřípu zuby, ale jde to.

Jeden typ bych měl, z letošní výstavy http://www.audio-video-show.cz/ mě zaujali http://www.deluxe-a.com/?lang=en

Subjektivně příjemný zvuk (kytarová hudba), na výstavě jsem poslechl Sound Flowers DAF-350 Hi-Fi Speakers za $2770. Ne nejlepší, ale určitě neuráží. A to nejduležitější, mají derivát k PC - Sound Twins za již lidových $525. Sice jsem je neslyšel, ale údajně jsou "blýzko" DAF-350. NEJSEM ZÁSTUPCEM ZNAČKY!

2) Zesilovač - O elektronkovém zesilovači v třídě A vůbec nediskutuji, nad to není. U mě přibarvený zvuk neznamená líbivější, ale dojebaný. Jako muzikant preferuji, když je přehrávaný zvuk věrný tomu, co předvedl interpret ve studiu / na jevišti. Individuální přednes audiosystému považuji za vadu.

3) Vynil je problém, je kontroverzní. Technicky jsou digitalizované formáty dál. Nešumí to, časem to nedegraduje, atd. Proto nechápu, jak je možné, že jsem z vynilu slyšel subjektivně mnohem lepší zvuk, než z CD (standard, 24/192 bude lepší). Tomu opravdu nerozumím. Ono je údajně dost těžké sehnat kvalitní vynil. Dnes je to remasterované a normalizované a ... Ale když je celý záznam od A po Z analogový, pak je to eargasm. Subjektivně. A je to drahý, takže smolík
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 22:47:58
avatar
CD má max 44.1kHz a jen při 16 bitech. Proto nemůže být ani moc ta hudba kvalitní (vzorkování na 16 bitů je sakra málo). A 24/192 je už prakticky studiová kvalita. A lepší už to být asi ani nemůže a pro domácí poslech až moc kvalitní. Ale samozřejmě sprasit jde vše.
A pokud někdo chce poslouchat a opravdu slyšet hudbu v hodně dobré kvalitě. Tak nestačí mít super bedny a super zesilovač a super kvalitní nahrávku. Ono je potřeba mít především odhlučněnou místnost. Potom už záleží jen jak má člověk netopýří uši. Proto ani doma nemám super aparaturu, protože z obýváku si dělat profistudio zatím nehodlám a byly by to pak vyhozené peníze. A z těchto důvodu většině lidem bude stačit i "hnusné tří pásmo"
PS: osobně jsem rád když si někdo koupí aspoň nějaké bedny a k tomu adekvátní zesilovač, protože někteří ani neví (a že je jich dost), že existuje něco lepšího než repro u TV a plochý zvuk TV se jim zdá OK
maiob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 20:05:48

este existuje Synergy Horn ktory sa ale pouziva vo velkych systemoch ... spravit to v malom bolo by to super .. je tam niekolko repro - viac pasiem v zlozeni takom aby hrali ako jeden cely system - tvari sa to ako jeden sirokopasmovy menic ... ale hovorim je to PA ... http://www.danleysoundlabs.com/products/loud-speakers/synergy-horn/ ...ale to je OT
Michal_Sykora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 21:13:56

Tohle vypadá opravdu hezky, ale jak píšete, není to na domácí poslech.
maiob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 19:45:03

toto je velky omyl ze najlepsie je mat 3 pasma .. lepsie su 2 a najlepsie by bolo mat jeden sirokopasmovy menic pretoze ten bez delenia frekvencii na vyhybke dokaze preniest vsetko ... bohuzial nie je to take jednoduche ... ale su riesenia tak ako pise kolega napriklad HORN system ktory je ale financne narocnejsi a nehovoriac o priestore
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 14:03:35

Souhlas, problém není v mp3, ale v plasťácích, ze kterých to leze.
Takže pro většinu lidí klidně 64 bit mp3.
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 08:40:35
avatar
Tak mp3 odstartovala revoluciu digitalneho zaznamu audia. Ja uz niekolko rokov vyhradne pouzivam ogg v pripade audia a aac v pripade videa mp4 a mkv. Vela nahravok mam aj vo flac, ale to uz je bezstratovy format
Nevim2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 09:04:00
avatar
Hlavně ať mp3 "neupadne", jako se o to snaží s 3.5 Jackem
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 10:47:18

Oboje upadne. 3,5 jack resp. analogový výstup z telefonů je nahrazovaný digitálním (tedy si koupíš jedny kvalitní sluchátka s tebou požadovanou kvalitou D/A a bude ti jedno, jaký mobil připojíš a v podstatě i kvalita konektoru, stejně tam potečou 0 a 1) a mp3 je překonán technologicky.
A ano, některým zainteresovaným firmám se takové zjednodušení řetězce nelíbí, protože je to odřízne od peněz že.
Anonymní  2017-05-16 12:28:40

No vynález geniální, místo jednoho kvalitního D/A převodníku, za kterej bych si mohl klidně i připlatit budu mít u každého zařízení "dostatečný" D/A s náležitým příplatkem.

Takže si to shrňme, Není to výhodnější, není to univerzální, není to pohodlné, je to jenom vynález firmy, která už neví, jak dál podojit svoje iOvce.
Kupodivu jack je tu přes 100 let, stal se standardem po celém světě, což zvládlo opět až USB, poskytuje dostatečnou kvalitu analogového spoje, je odolný a jednoduchý k použití. Jediný důvod pro použití, kdy vidím výhodu v digitálním přenosu je tam, kde zařízení nemá takovou velikost, aby 3,5mm jack neslo.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 12:31:57

Asi by jsi měl více přemýšlet u toho, co píšeš, páč jsou to nesmysly;) Dále zatahování jisté ovocnářské společnosti všude je obsese.
Ale jak píšu, u D/A nesmysl, u iOvce nesmysl, u USB nesmysl, i to poslední je vysoce omezené. Nic moc. Snad bude příště lépe, ale tohle nás jen oba stálo čas....
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 10:40:00

Hehe, když už je k té MP3 vcelku zajímavě zobrazen Winamp, tak na http://www.winamp.com/ už tak dva roky něco přichází
JoEx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-17 01:02:54

Winamp som naposledy použil tak pred 5 rokmi

Odkedy je na trhu AIMP3+ tak nemám čo riešiť
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-16 23:28:40
avatar
Používám zásadně FLAC, kdy kvalita je proti MP3 i byť v 320kb úplně jiná třída. Rozdíl je velmi parný na dobrých sluchátkách, ale do auta na paměťovou kartu stačí klidně MP3 bez jakýkoliv problémů
JoEx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-17 01:02:12

Nechcú ďalej mp3 licencovať lebo na tom už dosť nezarábajú...
Inak je mp3 stále najrozšírenejší hudobný formát vo vesmíre
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!Čtvrtek, 19 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 478x
Komentářů: 0
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.Úterý, 17 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 891x
Komentářů: 3
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PC
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PCPondělí, 16 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 902x
Komentářů: 0
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025Pátek, 13 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1379x
Komentářů: 0
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!Středa, 11 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1164x
Komentářů: 1
AMD chce zatlačit na NVIDIA - Šéfka AMD je CEO roku 2024
AMD chce zatlačit na NVIDIA - Šéfka AMD je CEO roku 2024Úterý, 10 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1211x
Komentářů: 3