Antimonopolní úřady mají výhrady. SONY se bojí, že přijde o Call of Duty na své platformě.
Rekordní akvizice, kdy Microsoft oznámil nákup vydavatelského domu Activision - Blizzard se všemi jejich hrami za rekordních 68,7 miliardy dolarů, už měla být hotová. Jenže není. A hned tak nebude. Vzhledem k velikosti a významu vyžaduje souhlas nejen obou zúčastněných stran, ale hlavně schválení antimonopolních úřadů v různých částech světa. Hlavně v USA (FTC), Evropě (EK) a ve Velké Británii. Bohužel pro Microsoft to nevypadá, že by zmíněné úřady hodlaly celý nákup jen tak schválit.
Zákulisní zdroje jasně hovoří o tom, že antimonopolní úřady celý obchod v současné podobě prostě zablokují, tedy přesněji pošlou k soudům apod. Jak FTC v USA, tak EK v EU mají značné výhrady, protože už tak na herním poli dominující Microsoft po nedávném nákupu několika menších vydavatelů včetně Bethesda, by ziskem Activision-Blizzard ještě posílil ohromný vliv. Hlavní obavy pramení z toho, že jedna z mála konkurenčních platforem, ta od firmy SONY, by mohla přijít o některé dnes multiplatformní a zcela zásadní hry. Především extrémně populární Call of Duty sérii, která dělá obrovský business pro SONY na jeho platformě. Firma se netají obavami, že pokud by o CoD hry v dalších letech přišla, poptávka po PlayStation platformě by výrazně ochabla, zatímco MS by díky exkluzivitě posílil. Obavy jsou také kvůli dnes bez diskusí nejlepší herní službě vůbec, tedy Microsoft Game Pass, kdy SONY ani další konkurenti nejsou schopni se svou nabídkou konkurovat tomu, co nabízí tahle PC/Xbox služba. Speciálně pokud by v rámci této služby byly nakonec v rámci členství nově „zdarma“ přístupné i hry Activision, které patří k nejpopulárnějším hrám vůbec a to i na PlayStation platformě dnes.
Je to právě SONY, která rozdmýchává v zákulisí tyto obavy a posílá výhrady antimonopolním úřadům na celou akvizici, i když výhrady mají i další. Vtipný je na tom ovšem fakt, že SONY se fakticky rozčiluje kvůli potenciální exkluzivitě her pro konkurenční platformu. Ovšem jaksi už „taktně“ mlčí o tom, že ještě donedávna to bylo právě SONY, které poškozovalo hráče a uměle drželo hry exkluzivní jen pro svou PlayStation. Na PC jsme měli smůlu. Jinými slovy, dokud se exkluzivita SONY hodila do krámu pro její platformu, tak špatná nebyla, ale jakmile by se CoD a další hry staly exkluzivní pro PC/Xbox, najednou by exkluzivita byla špatná? Zajímavé ;). Samozřejmě SONY vadí také fakt, že prostě nemá a při své velikosti ani nemůže mít dost dobře skutečnou srovnatelnou konkurenční nabídku vůči Game Pass službě. S ohledem na počet her a o jaké tituly jde, nemá Microsoft zkrátka konkurenci. A nejen SONY se oprávněně bojí, že více a více hráčů bude dávat přednost bezkonkurenčně výhodné službě Microsoftu, speciálně pokud by do ní přibyly ještě extrémně populární hry z dílny Activision-Blizzard, které patří už roky mezi nejhranější počítačové hry a videohry vůbec.
Antimonopolní úřady zdá se na tyto obavy slyší. FTC, EK i další už celou transakci prověřují a je velmi pravděpodobné, že celou akvizici v oznámené podobě zablokují. Tedy přesněji, Microsoft vše bude muset řešit u soudů, což ale vyřeší možná v USA, ale těžko v EU. Nicméně sám Microsoft se zdá je ochoten udělat nějaké ústupky a dává najevo ochotu jednat. Například zaručit, že hry jako CoD budou vycházet multiplatformě i nadále. SONY však naopak bude dělat vše proto, aby dohoda padla, protože se jí prostě nehodí do krámu.
Osobně chápu obavy SONY. Na druhou stranu je na místě objektivně dodat, že zrovna tahle firma byla donedávna legendární se svým přístupem a vydáváním jen exkluzivních her jen pro PlayStation. Teprve poslední 2 roky se zatím starší SONY hry dostávají na PC a firma říká a jasně dává najevo, že exkluzivita tedy skončila. Nicméně fakt že SONY značně poškozovala herní business a hráče svou exkluzivitou celé roky, je neoddiskutovatelný fakt. Stejně má ale problémy, protože prostě Microsoft Game Pass je bezkonkurenční služba a nabídka. Takže se logicky snaží zabránit v tom, aby rostla dál.
Blokace dohody MS - Activision by se jí tedy hodila. Nicméně komu dalšímu by se kromě SONY vlastně hodila? Hráčům? Těžko. Troufám si říci, že blokace není ku prospěchu nás uživatelů ani trhu jako takového. Activision-Blizzard je v mnoha případech příšerná anti-uživatelská firma a potřebuje hluboké změny. Změny, které jedině MS je schopen a ochoten udělat. Současně rozšíření už tak výhodné nabídky Game Pass je v zájmu stávajících uživatelů i dalších hráčů. SONY by se raději mělo s MS dohodnout na tom, aby Game Pass byl funkční i na PlayStation platformě, a naopak SONY hry vycházely kromě PC i na Xbox. Tohle by bylo dobré řešení pro hráče.
- Dohoda bude potřeba, ale jaká bude?
Je ale evidentní, že Microsoft bude muset učinit nějaké kroky, poskytnout nějaké záruky a dohody ohledně některých Activision her, pokud bude chtít, aby antimonopolní úřady celou věc schválily. MS je sice stále optimistický, že vše bude dotaženo, ale je zjevné, že ho čeká ještě měsíce právních bitev a vyjednávání s úřady. Jistota, že dohoda projde, natož v jaké podobě, v současnosti zkrátka není. Což nepochybně negativně ovlivní podobu některých Activision-Blizzard her a projektů, které jsou ve vývoji a počítalo se, že v nich už bude mít velké slovo Microsoft a jeho vedení, styl a politika … troufám si tedy říci, že ano, z pohledu trhu je akvizice v některých ohledech potenciálně problematická, ale současně i její kompletní odmítnutí a neschválení by bylo v mnoha směrech poškodilo zákazníky a hráče. Snad bude výsledkem nějaký kompromis a dohoda. Ale bude to zjevně ještě otázka mnoha měsíců …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|