30% pokles hodnoty firmy za den! Co se stalo? Přišel o 200 tisíc předplatitelů … z 222 milionů!
Akciový trh je rozbitý a zcela odtržený od běžné reality, ale to není nová zpráva. Nicméně nad některými absurdnostmi zůstává rozum stát. Třeba v uplynulém týdnu za jediný den ztratil NETFLIX „jen tak“ 30% své údajné hodnoty. A důvod zděšení investorů a akciového trhu? Směšný: Místo dalšího růstu předplatitelů, přišel pokles.
Firma přišla o závratných 200 tisíc předplatitelů. Hrozné číslo? Ani ne, když máte 221,6 milionů předplatitelů. Navíc ten pokles je jasně daný tím, že firma správně, jako mnoho dalších, opustila okamžitě trh nacistického státu jménem Rusko, čímž ovšem okamžitě přišla o více jak 2 miliony uživatelů. Správný krok, který akciový trh samozřejmě potrestal, protože peníze jsou důležitější než správná věc. Reakce akciového trhu je tedy naprosto neúměrná situaci. Na druhou stranu faktem je, že nejen hodnota NETFLIXu, ale mnoha další firem na akciovém trhu obecně je výrazně, ale výrazně nadhodnocená, tvořená imaginárními penězi. Nicméně propad, přesněji stagnace počtu uživatelů NETFLIXu, který prošlapal cestu filmovým/seriálovým streamovacím službám, se stejně očekával.
- Nástup COVIDU urychlil růst všech …
Je nutné také říci, že všechny streamovací služby, speciálně pak NETFLIX, výrazně profitovaly z nástupu COVIDu, kdy pochopitelně zástupy uživatelů těchto služeb se kvůli nutnosti zůstávat doma, rozrostly tak moc a tak rychle, jak o tom nikdo ani nesnil. Jenže s uvolněním karantén samozřejmě ne všichni ti uživatelé zůstanou a rozhodně těžko může pokračovat rapidní růst uživatelů, když ti už nesedí doma. Navíc vyrostla velká konkurence v podobě streamovacích služeb jako AMAZON, Disney+, HBO Max, HULU a pár dalších. Ty dohání NEFLIX, ale především si vzájemně kanibalizují uživatele …
- Nic nemůže růst věčně a počet potenciální skupiny zákazníků je omezen …
Realitou je, že přes zejména na akciovém trhu neochvějnou víru v tom, že věci mohou růst donekonečna z ničeho, je počet uživatelů streamovacích služeb typu NETFLIX, jednoduše a jednoznačně omezen. Aktuálně má planeta téměř 8 miliard lidí na světě. Z toho však samozřejmě ne všichni mohou být platící uživatelé streamovacích služeb. Ať už z ryze technických důvodů, kdy nemají přístup k potřebnému připojení nebo vybavení, nebo faktu, že mají jiné věci na starost než sledovat filmy (třeba zůstat naživu) anebo z politických důvodů. NETFLIX třeba není v Číně, takže už jen to máte minus 1,25 miliardy potenciálních uživatelů, nemluvě o dalších částech světa. A podobně jsou na tom i ostatní hlavní streamovací služby.
Platící uživatelé také nebudou děti, což znamená další mínus téměř třetina světové populace a mnoho z ekonomicky aktivních nebo důchodců také nebude mít čas či zájem streamovací služby platit a sledovat. Takže odhadem, absolutní maximum jednotlivých lidí, kteří by potenciálně mohli být předplatiteli, bude pravděpodobně kolem 1 až 1,5 miliardy. To je pořád 5 až 7x více, než dnes NETFLIX má. Jenže spousta z těch lidí budou také členové stejných domácností, takže bych se opravdu nedivil, kdyby ten současný potenciál maxima možných platících byl někde kolem 300 - 400 milionů.
- NEFTLIX ale není jediný … a streamovací služby jsou drahé.
NETFLIX sám o sobě drahý určitě není. Množství obsahu, zejména nového obsahu, který vytváří, rozhodně více než stojí za těch 200 – 319 korun měsíčně, zejména když toho za ten měsíc „sjedete hodně“. Problém je, že NETFLIX už zdaleka není jedinou službou. A protože také ztratil spousta oblíbeného starého obsahu tím, jak se přestěhoval na nové podobné streamovací služby držitelů práv, nenabízí prostě všechno.
To potenciální maximum uživatelů totiž platí pro všechny služby dohromady. Jenže můžeme bezpečně říci, že zdaleka ne všichni z těch cca až 400 milionů potenciálních platících lidí, budou mít předplaceny všechny služby najednou. To by vyšlo opravdu hodně draho. NETFLIX se tedy realisticky blíží prostě maximu, a ostatní služby by se mu rády přiblížily. To znamená ostřejší boj o zákazníky a přetahování o předplatitele.
Mnozí uživatelé si tak už kvůli určitému konkrétnímu obsahu vybírají, kterou službu si daný měsíc zaplatí a se kterou dočasně skončí. A to prostě znamená, že nejen NETFLIX, ale brzy i další služby prostě nemohou počítat se stálým růstem počtu předplatitelů a budou mít i výrazné úbytky v závislosti nejen na nabídce jejich vlastního obsahu, ale jaký zrovna obsah bude jinde.
bez ohledu na názor akciového trhu – má ale nedostatky
Abychom byli fér, NETFLIX jednoznačně uspěl na poli streamování a vytváření velmi kvalitního obsahu a uspěl i finančně. Tedy přesněji, NETFLIX generuje obrovské příjmy, ale zisky byly dříve malé, nebo spíše žádné a tak musí platit obrovské dluhy, které nastřádal za roky investic do růstu. A jedním z hlavních pilířů důvěry akcionářů investovat do NETFLIXu, byl právě konstantní růst předplatitelů. Nicméně s tím, jak jich sice ne dramaticky a navíc z objektivních důvodů ubylo, akcionáři se bojí, že přišel „konec“ zlatých časů a růstu …
Je to ale konec? Není. Jenže úspěšná firma v očích akciového trhu je něco jiného než úspěšná firma v reálném světě a u uživatelů …
Pokud jde o hodnotu akcií a většiny firem, která je má a je obchodovatelná na burze, tak zásadní je prostě vykazovat růst. Ať se děje, co se děje. Drtivá většina hlavně amerických firem a jejich vedení je tak naprosto zahleděna do vykazování nekonečného růstu a kouká nejdále 3 měsíce do budoucnosti a udělá krátkozraká rozhodnutí, které je poškozují, jen pokud to v tom daném kvartále vykáže momentální zisk. NETFLIX si z finančního hlediska vede více než fajn. Firma funguje a už se více než slušně uživí. NETFLIX generuje velké peníze, a i když má velké náklady, dokáže mít i velmi slušný zisk. Jenže to není v očích akcionářů a trhu úspěch a zajímavé výhledově. Firma musí prostě růst za každou cenu, a bez ohledu na cokoliv.
- NETFLIX kvůli akcionářům udělá změny, které budou uživatelé nenávidět?
Firma je průkopníkem na poli streamovacích video služeb a stále zdaleka největší službou na trhu. A tak je na ní upřena velká pozornost.
Přijdou tedy nějaké změny, které ale nutně nemusí být zatím špatnou cestou. Například bude aktivně bojovat proti sdílení účtů, což je samozřejmě nešvar mnoha uživatelů, takže tady bych ještě firmu nepranýřoval. Nicméně už mnohem méně se mě líbí nápad udělat verzi NETFLIX s reklamou, což je přímo proti slibům a tomu, jak NETFLIX fungoval do současnosti. Stejně tak NETFLIX začal osekávat tvorbu obsahu. To také není úplně špatně, tady vidím velký a dost možná hlavní problém této služby.
NETFLIX rozhazuje peníze za filmy a seriály s pochybnou kvalitou. Navíc místo investice do seriálu/filmu samotného, většina těch peněz jde na obří výplaty velkých filmových hvězd a tvůrců, kteří ten obsah dělají. Nemám nic proti dobře zaplaceným scénaristům a tvůrcům za kamerou obecně, naopak, ale vážně stojí za to platit desítky milionů velkým známým hereckým hvězdám? Nezahrál by to někdo jiný stejně dobře, jen by neměl prostě ten známý obličej? Nemluvě o tom, že NETFLIX místo kvality, jede v mnoha případech dnes kvantitu. A kvalitní věci se dočkají třeba jen 2, maximálně 3 – 4 řad a konec. NETFLIX prostě jen málokdy pracuje s materiálem a financemi dobře. A obávám se, že místo větší investice do kvality, začne spíše investovat ještě více do velkých hvězd, přidá také na reklamu, a to vše na úkor kvality obsahu samotného.
- Klesá hodnota i ostatních služeb – investoři se bojí
NETFLIX sice ztratil nejvíce, ale spolu s ním spadla hodnota i prakticky všech ostatních. Pravda, musím připomínat, že akciový trh není reálná ekonomika, drtivá většina peněz na něm je jen virtuálních navíc vygenerovaných nesmyslným a bezprecedentním tiskem peněz v posledních letech a reálná hodnota a hlavně význam většiny firem obchodovaných na akciových trzích je mnohem, ale mnohem nižší, než jakou hodnotu ukazují akciové trhy. Přesto samozřejmě tyhle akciové hry s velkými penězi jsou to, co mnoho lidí ve vedeních všech těch firem pohání.
Takže mnozí akcionáři jsou teď vyděšení, že streamovací služby už nebudou ten zlatý důl a že ty obrovské investice se budou vracet přinejlepším hodně dlouho. Pokud nebude růst počet předplatitelů, nebudou nadále růst ani příjmy a zisky. Jedno že NETFLIX a dalších streamovací služby mohou pro uživatele velmi dobře (možná i lépe než dnes) fungovat aniž by nějaký růst předplatitelů nebo i zisků musely vykazovat. Tady se prostě střetávají protichůdné zájmy uživatelů a akcionářů. A je na místě se bát, jaké kroky jednotlivé služby a jejich vedení podniknou, v nesmyslné snaze udržet růst zisků za každou cenu. Mluví se třeba o mikrotransakcích apod.
Nicméně nemyslím si, že bychom se o streamovací služby a jejich obsah museli bát. Jde o natolik zásadně úspěšný a výdělečný koncept služby, že tu prostě už bude. A konkurence výrazně zhoustla, kdy je podle mě hlavní otázkou, nakolik lze udržet současné vražedné tempo tvorby kvalitního obsahu, než se nutně začnou věci opakovat a vyčerpají se nápady … každopádně ta panika kolem hodnot akcií jednotlivých služeb a propad hodnoty o třetinu za jediný den v případě NETFLIX, je jen úsměvným připomenutím, že akciový trh a hospodářská realita mají dnes pramálo společného.
Firma totiž za Q1 2022 utržila ohromných 7,8 miliardy dolarů a přes obří náklady na tvorbu svého obsahu a vlastní fungování, vydělala na čistém zisku 1,5 miliardy dolarů. Jenže to je pokles o 200 milionů a spolu s tím oznámený úbytek předplatitelů znamenal ty hloupé nadpisy článků a fantastické reportáže o tom všem, ze kterých by jeden získal dojem, že NETFLIX div ne krachuje a konec streamovacích služeb je tady … pokud něco dokáže zničit fungování těchto služeb, bude to právě tlak akcionářů a akciového trhu na nekonečný růst příjmů, a hlavně zisků za každou cenu … streamovací služby tedy nekončí, i když se to z některých zpráv uplynulých dní může tak jevit ;).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|