Strana 2 z 2
NVIDIA tedy konečně spouští GeForce NOW pro všechny. A na rovinu, alespoň na papíře je to první herní streamovací služba, která má trochu smysl. A to jak z hlediska fungování, kdy není omezena na nějaké speciální extra zařízení, ale především dává smysl jako herní služba. NVIDIA vám pronajímá jen výkon, hry si sice musíte kupovat extra (není to tedy jako NETFLIX), ale kupujete je na službách, které jsou k tomu určeny a umožňují vám tu hru hrát i mimo GeForce NOW službu. Dá se říci, že funkčně je tím, co by minimálně měla být Google STADIA, aby dávala smysl.
I ta oznámená cena je výborná. 139 korun měsíčně, tedy 1700 ročně, je nic. Jenže to je také trochu podezřelé. To nezaplatí ani elektřinu u výkonnějšího PC. Takže pokud by to fungovalo, je to velmi zajímavé, protože kromě toho odpadají i náklady na pořízení drahé konzole či PC, které by ty hry zvládalo.
![](/images/stories/Aktuality/Nvidia%20obrazky/GeForce%20NOW/GeForce-Now-1_thumb.jpg)
Bohužel má to celé několik háčků. Přes veškerou snahou a mnohaletý BETA testing, GeForce NOW neběží hladce. Podporuje jen některá zařízení a platformy, podporuje jen některé herní služby a podporuje jen některé hry z nich. U tohoto všeho ale věřím, že je v silách NVIDIA to vylepšit. Dá se říci, že tohle je zdaleka nejmenší problém celé služby.
Větší problém je hlavně v tom, že je silně závislá na kvalitě Internetu, infrastruktury atd. Průměrná kvalita připojení je tak na hraně použitelnosti, na ty lagy a delší odezvy si já osobně nikdy nezvyknu. Současně díky kompresy vypadají hry prostě hnusně rozmazaně a s tím se také mnoho dělat nedá. Největší problém mám ale se spotřebou dat, kdy 10GB dat za hodinu? To silně zatěžuje infrastrukturu, nepochybně negativně ovlivňuje celou síť a opravdu se děsím toho, pokud by se herní streamování rozšířilo. Zatímco stažení jedné hry k vám domů na PC/konzoli zabere 20-100GB dat, hraní stejné hry přes stream s herní dobou třeba 50 – 100 hodin by stálo 500GB až 1TB dat! To je plýtvání zdroji, energií, sítí prostě vším. A za současného stavu věcí doufám, že se herní streamování jako takové, ještě dlouho nerozšíří.
A evidentně v rozšíření moc nevěří ani sama NVIDIA. Ta cena 139 korun je sice pro nás uživatele krásná, ale nevěřím, že pokrývá skutečné náklady. Reálně by musela být několikanásobná. Zejména proto, že serverové věci jsou mnohem dražší na nákup i provoz a údržbu, než když si koupíte běžný mainstreamový PC domů. Nevěřím tomu, že za současných podmínek je ta služba udržitelná. Mám ale za to, že NVIDIA to takhle provozovat za tyhle peníze dlouhodobě ani nechce. V co doufá, že si jí všimne Google a další, pořídí její HW řešení místo toho od AMD.
![](/images/stories/Aktuality/Google/STADIA/Stadia-7_thumb.jpg)
A doufejme všichni, že si NVIDIA GeForce NOW společnost Google opravdu všimne. Protože na rozdíl od STADIA dává funkčně smysl, ačkoliv je podle mě úplně jedno, jestli to běží na Radeon grafikách nebo NVIDIA kartách. Jsem si jist, že by GeForce NOW klidně mohlo běhat na EPYC serverech s Radeon kartami a nikdo by nic nepoznal :). NVIDIA nicméně ukazuje, jak by to mělo fungovat, aby to mělo nějaký smysl po stránce ekonomiky pro hráče. A myslím si, že je to dost velký tlak na Google, který navíc zesílí, protože vlastní streamovací službu chystá spustit letos i Microsoft.
Jsem si tak celkem jistý, že NVIDIA používá GeForce NOW jen jako technologický demonstrátor a marketingovou vějičku a snaží se udělat na Google i Microsoft dojem, aby si pořídili její hardware. Dlouhodobě si neumím představit, že by za stávajících podmínek byla pro NV tahle služba udržitelná. NVIDIA nicméně předvádí první streamovací službu, která funkčně dává smysl, i když samozřejmě jen pro minimum uživatelů, kteří z nějakého důvodu nemají výkonný HW a sedí na výborném internetu blízko serveru NVIDIA.
Současně ale také ukazuje, proč streamování her není dobrý nápad. V dohledné době rozhodně není efektivním řešením hraní her, a zdaleka nenahradí ani průměrný herní PC nebo konzoli. Pokud by navíc ceny té streamovací služby odpovídaly skutečným nákladům a byly tedy udržitelné, nevycházelo by to o moc levněji než pořízení průměrného PC nebo konzole a stále by tu byla obrovská nevýhoda horší odezvy, obrazu a zbytečného zatěžování sítě a jejího vlivu. Pro většinu uživatelů tedy naštěstí ještě dlouho není tohle vůbec zajímavé.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|