NVIDIA PhysX se prozatím ve hrách moc neobjevuje, určitě ne tak, a v takové podobě jak by NVIDIA chtěla. Přijde změna?
PhysX je společností NVIDIA draze nakoupená technologie, která se do her zatím příliš neprosazuje. A pokud ano, není to tak, jak by NVIDIA hlavně chtěla. Možná jste tak ani nepostřehli, že se NVIDIA PhysX objevilo už v několika titulech a dokonce se nachází i v GTA4. Jenže ani zde nemá na starosti hlavní část fyziky. Hlavní výhodou PhysX mají být lepší efekty, protože NVIDIA ji samozřejmě primárně tlačí přes GPU, které má možnost využít vyššího výkonu než CPU, přes které ale využívají PhysX až na výjimky všechny hry, kde se objevilo. Důvod je prostý. Kromě grafických karet NVIDIA nikdo jiný složitější PhysX efekty nepodporuje a neakceleruje přes GPU a procesory samozřejmě nezvládnou náročnější efekty. Herní společnosti si samozřejmě nemohou dovolit používat fyzikální efekty, které většina potencionálních zákazníků nemůže rozjet. Tím se ale dostává dosavadní snaha NVIDIA do bludného kruhu.
NVIDIA ale potřebuje drahou technologii zhodnotit a využít ke svému prospěchu ještě dříve, než se na trh dostane Havok poháněný přes GPU a nebo dokonce fyzikální akcelerace přes DirectX11. A tak oznamuje, že se dohodla na užší spolupráci se společnostmi EA a 2K. Pro ty, kteří sledují situaci na tomto poli už delší dobu, to není žádná velká novinka. Je dávno známo, že PhysX se objeví v několika herních titulech výše uvedených firem a dokonce se už i objevila. Asi tím nejočekávanějším dalším je Mirrors Edge pro PC. Zde se objeví PhysX a to jak akcelerovatelný přes GPU, tak samozřejmě pro nemajitele NVIDIA GF8,9,GTX, i přes CPU. A právě to je námětem nejnovějšího srovnávacího videa NVIDIA, kde si můžeme ve zpomalených záběrech (aby byl rozdíl patrný) prohlédnout přínos akcelerace přes GPU a rozdíl když je to jen přes Intel CPU. Tohle pěkné video si můžete pustit v naší sekci Videa přesně zde:
NVIDIA se tak licencováním PhysX pro 2K a EA o to, aby se PhysX více rozšířilo. Dokonce je patrný ústup v podobě toho, že musí být nutně poháněné přes GPU a CUDA. PhysX totiž uvidíme mnohem častěji jen přes CPU (tam žádná CUDA není). Zde má proti Havoku jednu výhodu. Kvalitativní rozdíl totiž je veškerý žádný při počítání přes CPU, ovšem Havok je placená licence, PhysX je zdarma. Pro NVIDIA je to jediná šance, jak se s PhysX skutečně někam dostat, protože tlačit to přes CUDA a grafické karty nikam nevedlo. NVIDIA také znovu zopakovala, že PhysX je možné stále licencovat a nepřímo tím vyzvala HW společnosti zejména konkurenční AMD-ATI. Ta se totiž oficiálně dříve vyjádřila, že PhysX jako takové, proč ne, ale podmínka CUDA na ATI byla nepřijatelná. Dnes by možná NVIDIA s požadavkem CUDA ustoupila. Technicky totiž neexistuje důvod, proč by PhysX na ATI nemělo chodit. Havok přes GPU se blíží a hlavně API DirectX11 s vlastními fyzikálními instrukcemi se blíží. Rok 2009 bude rokem akcelerované fyziky a vyhraje ta technologie, která bude více rozšířena a všeobecně použitelná. Kvalitativně se obávám, že mezi HAVOK a PhysX přes GPU nebude žádný rozdíl. NVIDIA má tedy PhysX a Intel Havok. AMD zatím poměrně chytře vyčkává, neutrácí peníze, které nemá, za vlastní engine, předem inzeruje podporu všeho, co bude mít význam a smysl. DX11 a GPU Havok je jistota a nikdy také nezavrhlo PhysX, když nebude podmínkou CUDA na ATI grafikách... Je dost možné, že tak uvidíme podporu všech těchto technologií u všech, ale časem se prosadí jedna jediná, kterou vývojáři budou mít radši. Nám zákazníkům je primárně jedno, která to bude, když to bude ta, co poběží na všem a bez zbytečných ztrát výkonu. Fyziku ve hrách určitě chceme a ve finále je nám jedno jestli se to bude jmenovat PhysX, Havok, nebo Ferda mravenec ...
Zdroj: Anandtech
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|