Strana 2 z 2
- NVIDIA je obětí svého marketingu?
Na rovinu říkám, že NVIDIA si za to může do značné míry sama. Mnoho hráčů ale i vývojářů svým přístupem k věcem silně zklamala. Pokud jde o optimalizace, většinou to znamenalo, že hra s účastí NVIDIA běžela mizerně na všem, včetně grafik NVIDIA, což bylo v přímém kontrastu s hrami, které byly optimalizovány ve spolupráci s AMD. Ty běžely skvěle prakticky na všem, vč. NV grafik. Důkazů a případů, kdy AMD házela hráčům i konkurenčnímu AMD klacky pod nohy, najdeme nespočet. NVIDIA ale záměrně dělala technologie jen pro sebe a výrazně HW náročné (čti neoptimalizované), protože potřebovala donutit uživatele si kupovat její dražší nové grafiky. NV prodává grafiky, ne hry. Přístup k PhysX, GameWorks a dalším technologiím byl tedy mizerný. Na začátku nadějné technologie s potenciálním přínosem byly zašlapány záměrnou snahou marketingu NVIDIA je použít jako zbraň proti uživatelům, nemají tu správnou kartu (ať už s čipem AMD nebo NV). Nikoliv jako skutečně přínosnou věc pro hru, hráče a vývoj her samotný. NVIDIA v posledních letech nebyla dobrovolně vyhledávaným partnerem, ale spíše trpěným otravným elementem, když tvůrci nebo vydavatel konkrétní hry potřebovali trochu vylepšit své hospodaření, takže se jim marketingové peníze NV hodily.
![](/images/stories/Aktuality/Nvidia%20obrazky/TURING/Turing-RTX-11_thumb.jpg)
NVIDIA si za svou pozici může naprosto sama, její nevybíravý přehnaný za hranu jdoucí marketing a přístup, prostě dělá své. Současně také utrpěla významnou personální ztrátu, když hlavní tvůrce, technologický stratég a architekt mnoha jejích klíčových technologií, který jim dával alespoň nějaký smysl, Tom Petersen, přešel po 15.letech od NV do Intelu. NVIDIA jej nedokáže nahradit a nutně se to musí odrazit ve spolupráci a vztahy s herními vydavateli a tvůrci. Tom Petersen je velmi respektovaný odborník a byl umírněnější, pokud jde o marketing za každou cenu. NVIDIA prostě nemá nikoho podobné vážnosti, stylu, významu a především zkušeností a schopností.
Já osobně si myslím, že právě absence Toma Petersena může být jedním z důvodů, proč ACTIVISION ze spolupráce s NVIDIA vycouval. A dost možná to ani nemuselo být náhlé rozhodnutí, kdy NVIDIA prostě jen celou komunikaci a věc kolem nezvládla. Nedává prostě moc smysl z perspektivy ACTIVISION, aby nechal NV spustit službu s jeho hrami jako páteří nabídky a o pár dní po mnoha letech jakoby náhle ze spolupráce vycouvat. Není totiž ani moc jasné, kdo vlastně Toma Petersena nahradil, a kdo tedy rozhoduje a utváří celou technologickou strategii a spolupráci kolem herních věcí atd. Zjevně to ale nemůže být nikdo schopný, když jen pár dní po spuštění významné služby, přijde o hlavního zásadního partnera, se kterým tu službu vyvíjel a na jehož hrách je nabídka postavena. Tím spíše, že u NVIDIA vypadají opravdu překvapeně.
![](/images/stories/Aktuality/Nvidia%20obrazky/TURING/NV-super-logo.jpg)
Jako člověk, co to všechno sleduje dost z blízka a podrobně, a ví, co Tom Petersen pro NVIDIA znamenal, vlastně překvapený nejsem. NVIDIA dělá tzv. silový marketing a styl „spálené země“. Její představa o spolupráci je „uděláte co řekneme“ jiný názor je nepřípustný, jakákoliv byť objektivní kritika je nepřípustná a trestá se tvrdě pomlouváním a útoky na všech levelech. Prostě pokud nechválíte NVIDIA a nestojíte v šiku za vším co říká, jakkoliv jsou to lži, jste nepřítel. Je to legitimní marketingová strategie, zjevně na spoustu lidí funguje, ale má svá omezení. Tom Petersen byl jeden z mála lidí u NV, s kým se dalo mluvit. Nikoho takového v současné NV dnes nevidím, rozhodně ne v marketingovém oddělení, které není schopno jakékoliv konstruktivní spolupráce. zmůžou se jen na okopávání kotníků, když jim někdo připomene, že kromě jejich NVreality je tu také ta skutečná a objektivní. A že jejich přístup nepomáhá vytvářet dobré jméno společnosti NVIDIA.
Pokud chce NVIDIA vytvářet pozitivnější obraz sebe sama, přilákat nové partnery, včetně nějakého, kdo by nahradil ACTIVISION atd., bude muset zcela změnit svůj stávající přístup. Protože na obzoru jsou další problémy a změny reality. Je rozdíl, když podnikáte za situace, kdy váš jediný a menší konkurent nemá reálně skoro co nabídnout, a tím, když vám skutečně někdo konkuruje, nabízí i lepší podmínky pro vývojáře her. A k tomu se chystá vstoupit na trh ještě další konkurent, který na rozdíl od toho prvního, je mnohem větší a bohatší s dominantním vlivem, na jehož písečku vlastně působíte a jste závislí. To je situace NVIDIA … když neignorujete fakta, souvislosti a realitu.
Vše samozřejmě bedlivě sledujeme a sledovat budeme.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|