Společnost EA se nechala slyšet, že PC platforma má obrovský potenciál, který hodlá využít.
V letech minulých se marketing herních společností obrátil na herní konzole a to včetně vývoje her. Bylo to zkrátka jednodušší. Hlavně klasické bezpečné prodeje krabicových her, protože se hry na konzole vlastně jinak neprodávají, byly velkým lákadlem. V posledních letech jsme tak byli pravidelně zásobeni daty o vývoji prodaných her, které však zahrnovali jen ty krabicové verze a pro PC platformu to nevypadalo dobře. Vše ale bylo jen dílem marketingu a snaze přesvědčit hráče i tom, že PC už nemá co říci, a zastaralá krabička a předražené hry na ni jsou jedinou alternativou.
Jenže přišla krize, prodeje konzolových her se propadly a to zdaleka nebyl konec. Technologická doba pokročila a koupit dnes Xbox360 nebo PS3 je stejný nesmysl, jako kupovat 5 let starý notebook, či telefon. Současné hry často na konzolích jedou v omezené kvalitě a jen v 720p, někdy i 640p. Ty tam jsou sliby o 1080p. Navíc za poslední roky se také podstatně změnila situace na PC. Internet zrychlil a online prodej na PC zcela předčil prodeje krabicových verzí her. Vydavatelé se samozřejmě dlouho stahování her bránili. Ale teď je tu konečně legální možnost stahování a ti, kteří ji využili, tak rozhodně nelitují. Navíc vydavatelé objevili další možností výdělku od DLC po mikrotransakce. Není tedy divu, že význam platformy PC roste.
Roste také proto, že zejména v Číně a obecně Asii s výjimkou Japonska, jehož význam na rozdíl od okolních států klesá, je PC platforma zcela dominující. Stejně tak PC dominuje a dominovat bude i v našich zemích a v zemích na východ od nás. Svou pozici si ale PC drží i na západě, kde část hráčů neváhá za PC HW utrácet vysoké částky, porti nižm jsou ceny her pakatel a užívat si hry naplno. Roste význam online hraní, kde lze relativně levně dosáhnout zajímavých zisků. Zkrátka řeči o mrtvé herní platformě, kterou mělo PC být, jsou ty tam. Jeden z největších vydavatelů, společnost EA, už si vše spočítala a vydala jasné prohlášení, že PC se pravděpodobně stanou prioritou a hlavní výdělečnou platformou. Samozřejmě krabicové verze jsou dnes problém, ale digitální distribuce se EA líbí a má s ní velmi dobré zkušenosti. Nutno říci, že DLC u EA většinou plní původní myšlenku a jsou velmi populární. Při jejich počtu ceně na úrovni zhruba 1/5 původní hry, není těžké slova EA pochopit. EA, na rozdíl od jiných, ale i vypadá, že pro to něco dělá. Podobně mluví třeba i Microsoft a zatím skutek utekl. EA naproti tomu má pod svými křídly třeba DICE, jež pracuje na novém Battlefield 3, který se má stát výstavní skříní technologií a je zaměřen primárně ne PC. Stejně tak kutí dvě další čistě PC hry, na které hodně spoléhá. Asi nejdůležitější jsou pro ni nový StarWars MMORPG.
Na druhou stranu konzole hned tak nezmizí. Pro jejich tvůrce to představuje solidní a relativně vysoké příjmy, i když ta současná generace s tím tak slavně na tom není. Pro SONY je celé PS3 stále ztrátový podnik a asi největším přínosem PS3 je rozšíření BluRay formátu a právě díky PS3 Sony porazila konkurenční HDDVD. Řekněme si na rovinu, že kdyby tady nebylo PS3, není tady ani Xbox360, protože ten MS nepřináší žádné úžasné peníze. 90% příjmů MS pochází z PC platformy a také nedávno zjistil, že jeho herní zaměření na Xbox360 neprospívá Windows platformě. Jenže MS dost dlouho trvá změnit směr plavby. Já osobně nepovažuji Xbox360 a PS3 za konzole v pravém slova smyslu. Jsou jen uměle vytvořenou herní platformou a hlavně zbytečnou a kontraproduktivní z hlediska vývoje i hráče. Jedinou skutečnou herní konzolí na trhu je dnes Nintendo Wii – to je herní konzole přesně taková, čím má herní konzole být.
Každopádně doufejme, že to EA vydrží, i když u některých titulů nás zrovna na PC nepotěšilo. Osobně si myslím, že vydavatelé her mají z PC strach hlavně proto, že PC hráči jim nic neodpustí. PC hráči se nespokojí s rozlišením 720 s mizernými detaily, texturami a zastaralými efekty. Stejně tak PC hráči nemají rádi, když z nich autoři her dělají cvičené opice a mají mačkat tlačítka dle diktátu. Navíc PC komunita je dost tvůrčí a podpora vytváření modifikací je další práce navíc. A pak ještě cena her o 1/3 nižší. No nedivte se, že se vydavatelům zdáli konzole jako atraktivní bezpečný přístav jednoduchých zisků. Uvidíme, zda to nezůstane jen u slov. Já osobně jsem toho názoru, že ne, protože vzhledem k rozvoji internetu a Cloudu, stejně všechno míří k tomu, že PC platforma tu zůstane jediná. Možná ne ve stávající podobě, ale v nějaké ano.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|