Žádné represe ani protipirátstké ochrany nedokázaly to, co pouhá změna zažitého distribučního systému.
PC herní aliance, kterou tvoří přední výrobci HW tvrdí, že pirátství na PC platformě se snižuje. Nemůže za to žádná z protipirátských ochran ani podobných systémů, ale hlavně prostá změna zažitých distribučních modelů. Mnoho her se dnes zkrátka ukrást vlastně nedá, protože řada z nich vychází zdarma. To se týká zejména online her, kterých vychází stále více a to právě hlavně na PC. Tyto hry jsou pak placeny systémem mikrotransakcí, který se osvědčil mnohem více, než klasický model. Mnoha online hrám po jeho zavedení stouply významně příjmy a výhodný je i pro hráče samotné, kteří tak platí skutečně jen za to, co chtějí.
U běžných her pak míru pirátství snižuje rozvoj stahování z legálních zdrojů a systémy stahovatelných přídavků. V tomto bodě bych ale rád poukázal i na případy zneužívání tohoto systému. DLC skutečně měla sloužit jako přídavek a odměna majitelům legálních kopií. Jednat se mělo o bonusové obsahy. Jenže někteří vydavatelé systém DLC hrubě zneužívají a vykastrovanou hru prodávají za plnou cenu a DLC tvořené částmi toho co bylo odebráno, pak prodávají zvlášť za nechutné ceny. Nechvalně známým případem zneužití myšlenky a systému DLC je MAFIA II.
Osobně si myslím, že ke snížení pirátství přispívá právě i skutečný rozvoj digitální distribuce, které se dlouho vydavatelé bránili. Dnes již víme, že digitální distribuce tvoří většinu odbytu her na PC. Systémy jako STEAM, EA Downloader, či Battle.net se ukazují jako funkční. Samozřejmě jistou nevýhodou je často nutnost stálého připojení k internetu, ale i s tím se většina uživatelů dnes smíří. PC pirátství je stále dobrou výmluvou některých vydavatelů, proč ignorovat PC a dělat hry pro zastaralé a neperspektivní konzolové platformy, kde za hůře vypadající hru zaplatíte o třetinu více než na PC, a tyto peníze jdou do kapes výrobcům konzolí a vydavatelům. Rozvoj digitální distribuce je stále některým vydavatelům proti srsti, protože zkrátka musí měnit zažité zvyky a hlavně do prodejů může skutečně promlouvat i kvalita hry.
A nemá smysl si cokoliv nalhávat, 90% her jsou totální a nekvalitní kraviny (zejména filmové hry doprovázející vždy nějaký ten Blockbuster), které nemají cenu ani těch stažených dat. Další věcí je ale stále ochrana her, která je nutná. Bohužel se mezi námi hráči pohybují zvrácení jedinci, kteří si myslí, že když na něco nemám (či spíše nejsem ochotný dát peníze), tak to člověka opravňuje k tomu, si cizí dílo přivlastnit. Řeknu to zcela jednoduše, pokud se vám zdá cena hry příliš vysoká, máte jediné právo. Nekoupit to a nehrát to, čímž dáte vydavateli najevo, že něco není v pořádku. Mnoho z nás ale nakupuje inteligentně a počká si pár měsíců na slevy na STEAMu. Pak si koupí často již několika patchi vyladěnou hru z polovic i třetinu původní ceny. To je správný postup, pokud se vám zaváděcí cena zdá příliš vysoká. Mnoho vydavatelů a herních tvůrců podporují PC platformu i jinak, například tím, že umožňují hráčům tvořit vlastní herní obsah, čímž rozvíjí kreativitu a mnozí hráči tak nejsou pouze pasivními ovcemi a spotřebiteli, jako konzolové publikum.
Osobně věřím tomu, že pirátství na PC platformě skutečně klesá, protože v poslední době se skutečně systém distribuce mění. A to k lepšímu. Bohužel, jak jsem řekl, někteří vydavatelé se snaží systému zneužívat a hráče vyloženě okrást. Někteří hráči to pak berou jako výmluvu a kradou naopak ty hry, ale i jiným vydavatelům, kteří svůj systém změnili ve prospěch hráčů, kteří platí skutečně jen za to, za co chtějí. Osobně bych se přimlouval za to, aby i digitální distribuční systémy začaly uveřejňovat statistiky prodejů, čímž by odbouraly marketingový nástroj uměle zveličovaných prodejů her na konzolové platformě. Konkrétně na zastaralých a zcela zbytečných a umělých platformách Xbox360 a PS3, které dnes obecně silně poškozují a brzdí herní vývoj i kvalitu her samotných. Jediné, komu tyto platformy prospívají, jsou jejich tvůrci. Všem ostatním včetně hráčům, silně škodí. Važme si kvalitních PC titulů a doufejme, že pirátství na PC půjde stále níže a digitální distribuční systémy a platby za hry budou k našemu prospěchu.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|