Počítač bez grafické karty? S Windows 7 vám bude stačit procesor. Jak současné procesory zvládají Crysis?
Společnost Microsoft usilovně pracuje na svém operačním systému Windows 7. O tom je známo, že se vlastně bude jednat o upravenou, vylepšenou Vistu. Nedávno Microsoft představil novinku. Technologii WARP ((WINDOWS Advanced Rasterization Platform). Ta bude součástí systému Windows 7 a bude umět využívat procesor pro výpočet grafiky včetně DirectX10.
Než začnete s nadšením demonstračně lámat svoje grafické karty a volat „konec diktatury grafických karet", zadržte. Procesory to sice budou umět, ale jejich výkon bude pro hry zcela nepoužitelný:
Jak vidíte, i Core i7 na 3,0GHz se simulací 8 procesorových jader nedokáže v rozlišení 800x600 rozeběhnout Crysis rychleji, než necelých 8FPS. S dvoujádrovými procesory na nějaký rozumný výkon zapomeňte rovnou. Tato technologie nejspíše nebude nikdy použitelná pro počítačové hry, nicméně sloužit by mohla pro aplikace, zejména v serverové oblasti, které potřebují zobrazit jen data na monitor. Na to by grafický výkon čtyřjádrových procesorů stačil s přehledem. Odstranila by se tedy nutnost přítomnosti grafického čipu, ať na desce, nebo v podobě přídavné grafiky. Celá záležitost je zajímavá ještě z jiného pohledu. Dobře víme, že Intel připravuje grafickou kartu (Larrabbe), která se bude skládat až ze 64 procesorů. Podobná technologie by jí vlastně umožnila fungovat bez problémů pod čímkoliv. Celá záležitost je o to pikantnější, když si vzpomeneme na nedávnou kampaň společnosti NVIDIA, která se pustila do Intelu a oficiálně hlásala, že procesor je mrtvá záležitost a jen na GPU bude záležet ...
To, že ani nejrychlejší současné procesory nezvládají příliš dobře výpočty grafické scény je normální a nijak překvapující záležitost. CPU totiž musí zvládnout poměrně širokou škálu operací a výpočtů, kdežto GPU je víceméně striktně zaměřená jednotka na jeden druh operací a víceméně je to velmi jednoduchý výpočetní čip. To ale zase znamená, že by GPU nedokázalo to, co procesor v jiných oblastech. CPU a GPU se k sobě přibližují, a jak dobře víme, v plánu je i procesor s integrovaným grafickým jádrem. Že někdy v budoucnu přijde jeden jediný čip pro všechny operace stejně schopný a použitelný, je dosti pravděpodobné. Vývoj však bude dlouhý a musí být na obou frontách současných čipů. Pro nás běžné uživatele se však v dohledné době asi nic nezmění. Pořád budeme obdivovat výkonné procesory, ke kterým budeme nakupovat drahé grafické karty a donekonečna se dohadovat, proč právě ta, co mám doma, je ta nejlepší, nejkrásnější a cokoli jiného může koupit jenom blbec ...
Zdroj: ComputerBase
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|