Bohemia Interactive, která stojí za hrou ARMA, zveřejnila zajímavé údaje …
Nemá cenu si cokoliv nalhávat, zejména hry se pirátí dnes jako o život. Vysoká míra piráství sužuje kromě PC platformy hlavně malé konzole typu PSP, DS apod. Pirátství se ale nevyhýbá ani velkým konzolím Xbox360 a dnes i PS3, i když tam je to složitější pro hráče udělat (většina by to možná ani neuměla) a jednoduší pro firmy uhlídat a banovat, a protože nejsou ani tak rozšířené jako PC, není tam míra pirátství takový problém. Vývojáři her tak v poslední době vymýšlejí hlavně technologie na ochranu jejich produktů. Ať jsou to různé ochrany pomocí stálého připojení k internetu, či různé další způsoby. Jedním, který se uplatňuje v poslední době, je takzvaná degradace hry, kdy pokud nemáte legální verzi, tak se během hraní dočkáte různých nepříjemností.
Celkem daleko tuto technologii dovedla firma Bohemia Interactive, které do své ARMA a její síťové verzi zavedla systém degradací. S nelegální kopií můžete sice hrát, ale máte třeba nižší účinnost a přesnost zbraní, či vás dokonce hra občas promění v ptáka a vykopne s upozorněním, že legální hry nedegradují. Systém také sbírá statistiky, které ukazují, že na 1 legální připojení připadá 100 pokusů s nelegální kopií. Statistiky se týkají jen online hry. Je otázkou, kolik lidí s nelegální kopií si vůbec troufne se na legální online servery připojit a jsem si jistý, že singlplayeru bude ten podíl legálních vůči nelegálním ještě mnohem horší, takže v nadpisu uvedený poměr 1:100 bude asi ještě mnohem horší.
Na jedné straně stojí vývojáři, kde skutečně ještě existují vývojářská studia, které hry skutečně vyvíjejí. Na straně druhé zde stojí většinový herní průmysl s „vývojáři“ kteří jen berou velké peníze a kvalita her obecně upadá. Ty peníze jsou navíc sypány do reklam a podplácení neuvěřitelného množství herních magazínů, které samozřejmě rádi za ty tisíce a tisíce dolarů udělují ocenění 9/10 snad všemu, co vyjde. A to všechno má dnes zaplatit zákazník (hráč).
Ten samozřejmě nemá peníze na to, aby si kupovat 70% všech her, které dnes podle magazínů stojí za ocenění 9/10 a vyšší. Navíc bolestně zjišťuje, že drtivá většina takto ceněných her za ten nákup ani nestojí. Postrádají inovace, kvalitu, technologickou pokročilost a hratelnost. Navíc tvůrci mnoha her ví dobře, proč ty miliony dolarů utratí za reklamu a podplacení herních magazínů a ne třeba za vytvoření demo verze. DEMO totiž slouží k předvedení kvalit produktu, kdy máte zadarmo možnost jej vyzkoušet před tím, než koupíte plnou verzi. Jenže většina her s hodnoceními 8-10/10 ve skutečnosti kvalitních není a to by DEMO naplno odhalilo. Takže by prodeje byly nižší a to by se vydavatelům nelíbilo. Do pirátství se tedy započítávají i hry, které si hráč stáhne, po 5 minutách zjistí, že je to odpad a smaže a nikdy nekoupí, nekoupil a ani nehraje.
Nicméně případ ARMA toto rozhodně není. Hrát hodiny a hodiny MP hru, která se mi zjevně líbí a používat nezaplacenou verzi je otázkou spíše absence dobrého vychování. Ano, je faktem, že mnozí omlouvají věci s tím, že někdy je nutné hrát s crackem, protože online ochrana obtěžuje, že je cena hry vysoká apod. Každopádně tento konkrétní problém ukazuje, že problém není v kvalitě hry ani s online ochranou ani ceně, ale jen v tom vychování. A protože morálka a dobré mravy obecně upadají, nedivím se mnoha vývojářům, že toho mají dost a hledají snadné cesty k výdělkům produkováním nekvalitních her, co je moc práce nestojí, investicím do reklamy a podplácení herních magazínů a na platformy, kde je pirátit složitější.
V tom všem jsou ale poražení hlavně platící hráči, neboť mnozí by si rádi koupili kvalitní hru, ale těch ubývá. Systém degradací je velmi mírnou cestou, jak neplatícím znepříjemnit život, bohužel se obávám, že ti si cestu k hraní stejně najdou a neřeší to tedy samotný problém pro výrobce hry ani pro platící hráče. Celý problém by vyřešila jen kompletní změna celého herního průmyslu a trhu, kdy by se vycházející počet her omezil jen na ty skutečně kvalitní tituly, tedy místo 1500-2000 her ročně by jich vyšlo třeba jen 100-200, tím by byla zajištěna i jejich kvalita a každý by si tak už dokázal ušetřit na těch pár titulů pro sebe. Bohužel to se samozřejmě nehodí do plánů mnoha vydavatelů, kteří levně udělají nekvalitní titul, ví o tom, a chtějí v tom současném marastu na tom vydělat a daří se jim to. Jinými slovy tedy říkám, že vina za současný stav leží obecně v úpadku morálky a slušnosti, jak na straně mnoha vývojářů a vydavatelů, tak na straně zákazníků.
A ještě jedna věc: Hráčům, kteří kradou hry, se říká piráti a zloději. Co je pak ale vydavatel, který vydává nekvalitní hru, nebo DLC vyrabované z původní hry za cenu celé hry, utrácí více milionů za reklamu a podplácení herních magazínů na tu nekvalitní, recyklovanou a technicky zastaralou a nedokonalou hru, než za její vývoj a líčí tak na důvěřivé zákazníky? To je taky zloděj, podle mě. Teď kdo je horší?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|