Jeden z nejpopulárnějších herních engine, zejména menšími studii, spáchal sebevraždu?
Asi mnozí z vás víte, že herní engine UNITY je základem mnoha her, zejména menších a velmi dobrých titulů. Engine je velmi populární speciálně mezi středně velkými a menšími tvůrci, protože je relativně komplexní, a přitom snadno přístupný a velmi dobře v nejnovějších verzích vypadá. A pro tvůrce her byl také cenově zajímavý (pro část dokonce zdarma). Ale to mělo skončit.
Poměrně nedávno se Unity Technologies stala veřejně obchodovatelnou společností, a tak místo kvality produktu a zájmu o něj, se nové vedení firmy soustředí především na přesun peněz akcionářům a sobě do kapes. Firmu také řídí i známý nepřítel hráčů a slušných lidí, John Riccitiello, který šéfoval EA. A byl to on který prosadil masivní nástup mikrotransakcí a z některých her (zejména sportovních EA her) udělal doslova mikrotransakční peklo. A byl to on, za jehož vedení bylo EA opakovaně vyhlášeno nejhorší herní společností a nejméně populární firmou vůbec. Asi tak nepřekvapí, že zatímco on sobě a vedení Unity Technologies si vyplácí obrovské miliony, firma jako taková je ve ztrátě. A tak přišli s plánem, jak to změnit. Plán, který však může nakonec celou společnost a jejich hlavní produkt, tedy UNITY engine, naprosto potopit.
Firma nejen potají mění podmínky užívání (a snaží se to zamaskovat) svého engine, ale především chce od tvůrců her vybírat poplatky, a to za každou instalaci hry. Jsou tam určité výjimky, ale plán byl velmi jasný.
Samozřejmě vývojáři a tvůrci her byly absolutně v šoku a okamžitě se zvedla nevole. A naprosto zaslouženě. Nejde o to, že by tvůrci nechtěli za UNITY engine platit, jde o to, že firma absolutně nedokázala vysvětlit, jak by ta nová pravidla měla fungovat, a především nedomyslela určité aspekty svého nápadu, kdy v praxi by jednoduše vývojáři některých her museli zaplatit UNITY víc, než jejich hra vůbec vydělala. Všem navíc vadí naprosto nekorektní způsob, jakým současné vedení UNITY nyní se všemi jedná. Nemluvě o tom, že lidé ve vedení firmy těsně před vypuknutím celé věci prodali své akcie, a vyplatili si velké odměny, což s ohledem na ztrátovost celé firmy prostě nepůsobí ani trochu dobře.
Bohužel celý problém se týká opětovně toho, že mnohé herní firmy dnes řídí lidé, které tvorba kvalitních her a produktů vůbec nezajímá. Jediné, co je zajímá, je maximalizace svých osobních finančních zisků a zisků akcionářů, a to doslova za každou cenu a v co nejkratším čase. To jde naprosto proti zájmům tvůrců her a zájmům hráčů. Nikdo nepopírá, že UNITY, které je ve ztrátě potřebuje nějakou změnu, ideálně by to bylo ale vyhodit celé současné vedení a nevyplácet jim 100+ milionů dolarů na odměnách. Nápad s poplatky za instalaci hry (a ano, i když jako hráč tu samou kopii odinstalujete a nainstalujete několikrát, tak se to může počítat, protože firmě samozřejmě nikdo nevěří, že by to dokázala sledovat a vyloučit), je šílený, ale s ohledem na současné mikrotransakce ve hrách, které současný šéf UNITY pomohl v rámci svého vedení EA prosadit, těžko může podobný nápad někoho skutečně překvapit. Nicméně významná herní studia, které UNITY engine používají, a tedy určitě jsou významnými zákazníky, oznámila svůj přechod na jiné. Některá definitivně, některá zatím jen vyhrožují, pokud UNITY necouvne s novými pravidly.
Firma tedy podle všeho couvla. Poslala tradiční korporátní omluvu, protože speciálně po stránce PR a marketingu to opravdu nezvládla. Osobně si ale myslím, že už je pozdě. Pro mnoho zejména menších tvůrců byl Unity engine zajímavý tím, že ho mohli používat zdarma, a tak pokud na něm následně vyrostli začali tvůrcům engine platit. Firma se však změnila, současné vedení má na prvním místě zjevně peníze, rozhodně ne partnery a už vůbec ne uživatele. A tak ztráta důvěryhodnosti, kterou svým nepromyšleným oznámením způsobilo, se mu odčinit nepodaří. Speciálně když se kolem vedení firmy a jeho přístupu děje, co se děje. Nejen tedy že UNITY neuspěje se svým plánem na vybírání výpalného za instalace, ale pravděpodobně přijde o mnoho svých dosavadních hlavních partnerů z řad studií a přijde tedy o příjmy od nich. Vůbec bych se tedy nedivil, kdyby to vše způsobilo, že nejen že hospodaření firmy do černých čísel nedostane, ale naopak způsobí její konec. Škoda, ale uvolní se tím místo pro další … problémem není v tomto případě prostě produkt, ale prostě hamižnost. A především fakt, když se s tvůrce herního engine, stane veřejně obchodovatelná firma, kde prostě peníze pro akcionáře jsou na prvním místem i před kvalitou produktu, který dělá a zájmu o svého partnery a uživatele.
Problém UNITY je tak nyní hlavně důvěryhodnost. Prostě o všechnu přišlo. A s ohledem na to jací lidé jej řídí, nemá šanci ji získat zpět … nedivil bych se, kdyby tvůrci Unreal Engine rychle přispěchali s nějakou zajímavou nabídkou tvůrcům her, kteří doposud tvořili na Unity.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|