Velké diskuse vyvolalo oficiální potvrzení, že nové hry budou optimalizovány pro CPU a GPU AMD.
Někteří objevili Ameriku? Skoro to tak vypadá. Na několika herních serverech se ve vášnivých diskusích rozebírá oficiálně potvrzený fakt, že nové hry nové generace budou všechny primárně optimalizovány na AMD hardware. Mezi hlavní hráče na tomto poli patří EA, které to s AMD táhne už delší dobu. Primárně pro něj budou od teď optimalizovány všechny hry na novém Frostbite 3 engine, který bude pohánět kromě Battlefield 4 i hromadu dalších her od EA. Podobně na tom budou i hry na CryEngine, což je další výstavní technologie vydavatelského domu EA a již dříve oznámená spolupráce. Podobné úzké spolupráce oznamují i další vydavatelské domy u svých nových her a nových engine.
V zahraničí se kolem toho spustila velká diskuse. Je zajímavé, že si toho spousta lidí všimla až nyní. Na DDWorld.cz už mnoho a mnoho měsíců opakujeme, že obsazení celé platformy konzolí společností AMD s jejími CPU a hlavně GPU, bude mít za následek fakt, že logicky všechny nové hry budou přímo v základu optimalizovány pro GCN architekturu AMD, které je jaksi základem nejen konzolí nové generace, ale i PC. A právě tento fakt je jednou z největších výher AMD, kterou získalo tím, že dokázalo SONY a Microsoftu (i Nintendu) nabídnout a realizovat vlastní platformu na aktuálních PC technologiích.
Mnozí si ale zároveň z nepochopitelného důvodu myslí, že když nové hry a nové herní engine budou převážně (a logicky) optimalizovány na AMD GCN grafickou architekturu Radeon HD 7000/8000, že to nějak automaticky znamená, pokud budete mít jinou grafiku než Radeon, tak si prostě nezahrajete. Protože se podobný nesmysl začal po webech šířit, AMD i zapojené vydavatelské domy reagovaly upřesněním svých vyjádření o spolupráci. Vydavatelé samozřejmě nehodlají nepodporovat HW jiných značek, takže můžete být v klidu, byť je samozřejmě primární optimalizace jasná. AMD pak opakuje, že svým GE programem nehodlá vyvíjet technologie, které by hráče nějak omezovaly. Nicméně všechny strany potvrzují, že u některých her (například Battlefield 4), budou mít hry technologie a optimalizace udělané GCN grafikám AMD RADEON na míru s některými novinkami, které budou postupně představovány, a konkurence proto nedostane kód her dříve, než hra vyjde.
To je samozřejmě špatná zpráva pro ty, kteří mají jiné než Radeon grafiky, protože na nich hry nemusí dlouho běžet s nejlepším výkonem, vyladěné apod., což je problém, když si hru po vydání chcete zahrát. Není to ovšem zdaleka první podobný případ na obou stranách, i když z důvodů výše uvedených, bude her, které nedostane konkurenční NV k vyladění ovladačů a omezení výhod konkurenčních Radeon grafik před vydáním hry, výrazně více. A týká se to i stěžejních a nejdůležitějších titulů, který letos a v dalších letech budou vycházet.
Ovšem znovu se divím, že na tohle všechno přišli mnozí až nyní. Bylo to přitom jasné už od začátku, že tohle bude logické vyústění a následek celé situace. Otázkou jen je, jak se s touto situací vypořádají AMD a hlavně NV. Zda AMD konečně využije příležitosti, kdy několikrát v minulosti promarnila potenciál jednoznačné technologické převahy a zda NV bude dokázat dostatečně rychle a pružně reagovat, aby omezila škody a nevýhodu, ve které se prostě bude nacházet. A samozřejmě své si řeknou i zákazníci, o které výrobci grafických karet svádí tuhé boje na sice obecně klesajícím grafickém trhu, nicméně segment mainstreamových herních a výkonných grafik pokračuje v růstu a leží tam zajímavé příjmy.
Každopádně nezoufejte, pokud jste si v poslední době koupili novou GTX grafiku, nové hry si zahrajete i tak, byť budou majitelé Radeon grafik ve výhodě. Zajímavé také bude sledovat recenze grafik a doporučené sestavy a nákupy, kdy optimalizace velké většiny nových her na míru Radeon grafikám nebude možné v hodnoceních a doporučeních jen tak přecházet.
EDIT: Je poměrně vtipné vidět, jak se někteří lidé snaží uhasit požár vzešlý z toho, že se ven dostaly některé až příliš správné informace. PR a Marketingové teamy jedou nyní naplnou a snaží se trochu poupravit infromace, které zjevně před tím přes ně neprošly. Nicméně pokud jste někde viděli zprávu snažící se zmírnit výše uvedené informace o optimalizacích a přístupu k finálním verzím her pro vývoj ovladačů, tak jim nevěřte, nezakládají se na pravdě a snaží se nikolik zkreslit, ale rovnou zastřít skutečnost. Všechno je tak, jak bylo napoprvé řečeno a jak je uvedeno v našem článku. To jen si někdo dodatečně uvědomil, že strategicky to možná nebylo dobré říkat všechno naplno až takhle daleko dopředu. To je celé. Klasika :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|