Před 19ti lety vyšel DooM - legendární hra definovala technologie i herní standardy
Úpadek kvality a téměř celého herního průmyslu nemůže být zřetelnější. Nejde ani tak o nové nápady, jako spíše zvrácený systém vývoje her, kde jsou peníze utápěny místo ve vývoji v marketingu, a peníze jsou nalévány do reklam a inzerce u herních magazínů, které následně dané hry "hodnotí" a neštítí se dávat odpadu hodnocení 10/10, výměnou za další inzerci. Výsledkem jsou nejen nezajímavé nekvalitní konzolové porty, které trpí ohromnou spoustou chyb, neoriginální hratelností, herní obtížností nastavenou pro slepé a bezruké, ale také celkový úpadek trhu, jako takového. Přitom tomu je právě dnes pouhých 19 let, kdy se objevila hra, která zažehla revolucí a ukazovala světlé zítřky.
10.12.1993 vyšel první DooM. A byla to nejen herní, ale i technologická revoluce, která v podstatě určila podobu a styl her až do dnešní doby. Zatímco dnes se vývojáři vymlouvají snad i na počasí a za pár desítek milionů dolarů nejsou schopni udělat vizuálně i technologicky pokročilou hru, před pouhými 19ti lety partička nadšenců vytvořila téměř na koleni herní engine, který dalece přesahoval všechno, co kdokoliv kdykoliv před tím hrál a viděl. Etalon 3D stříleček byl na světě.
Jestliže jste nehráli DooMa, nemůžete se označovat za nadšence do počítačových her. Prvního DooMa jen o rok později doplnil ještě vymakanější, ještě větší a ještě lepší DooM2. Jistě si mnozí z nás vzpomenou na ty staré dobré časy, kdy jsme po večerech pařili tuhle střílečku a ve škole v začínajících IT učebnách experimentovali s prvními síťovými utkáními. Jistě ještě dnes si mnozí pamatujeme dnes již legendární IDDQD nebo IDKFA :).
Na DooMa navázala hromada a hromada her a v podstatě všechny akční hry poté, přistupují k hráči se stejnými principy, jak co se prostředí, tak zbraní i hratelnosti týká. Je škoda, že zhruba před 10 lety doba vývoje vpřed v podstatě skončila. Poslední přelomovou hrou byl první Crysis z roku 2007, který nabídl nejen dechberoucí technologické a grafické zpracování, ale také originální hratelnost a vše, co by pořádná "DooMovka" měla mít. Od té doby zažíváme neskrývaný herní úpadek, doprovázený neopodstatněnými zisky a prodeji nekvalitních titulů, které jen akcelerují celou stagnaci technologického i herního vývoje. Dokonce i tvůrci legendárních her Wolfenstein, Hexen, Quake, Doom, kteří byli schopni technologicky vyždímat z tehdejších možností PC maximum a posunout nejen technologické, ale i herní hranice, dnes přispívají k úpadku.
Společnost iD Software a John Carmack před časem uvedli očekávanou střílečku Rage (recenzovali jsme zde). Hra samotná byla katastrofa nedodělaná, neoriginální se spoustou chyb. O dost horší byl ale celkový přístup studia. Na PC a jakékoliv technologické posouvání hranic totální rezignace, hra byla udělaná na zastaralé konzole. RAGE se nemůže s kvalitou her jako DooM vůbec srovnávat a bohužel tak iD Software možná nechtěně dokazují, kam nás herní průmysl dovedl za poslední dekádu. Je otázka, zda se tento neblahý vývoj podaří ještě změnit. Snad jen kdyby krachlo pár velkých vydavatelských domů a shořely všechny herní konzole, možná bychom se dočkali návratu časů prvního DooMa. Uvidíme, jak dopadnou první z projektů her, financovanými rostoucí skupinou samotných nespokojených hráčů. Vypadá to, že si zkrátka pár prověřených herních tvůrců ze staré školy uvědomilo, že se dají udělat kvalitní velké hry s nápadem a výzvou i technologickým zpracováním na úrovni a nepotřebujete k tomu desítky až stovky milionů dolarů.
Podle mě byl další přelom Unreal, rozhodne ne Far Cry nebo Crysis. Ty možná grafikou. Ale ne s grafikou a hratelností... Od té doby to jde s FPS z kopce:/ Na Dooma ale nic nemá
Úplne súhlasím Unreal, Return to Na Pali a Unreal Tournament 99 to je moja Valhalla Neskutočne vymakané AI na ktoré sa v tej dobe nikto nechytal a tréning vďaka ktorému som nemal problém konkurenčné FPS-ky prechádzať na Hard
To je věc názoru. Když se ohlédnu o málo let zpět, tak mě hratelně připadá lepší HL2. A určitě se ozvou další, kteří vyjmenují další mnohem zábavnější tituly.
S tým RAGE ti musím dať za pravdu, na tú hru som sa strašne tešil, nainštaloval som ju a celé prostredie modré!!!
Keď som to konečne rozbehal na nejakých starších ovládačoch,
a začal hrať tak som pri pohybe o 180st. musel čakať celú večnosť kým sa dostavia textúry. Menil som parametre a nastavenia a skončil bohužiaľ pri uninstall.....
já jsem sice doom nadšenec nebyl, ale taky si ještě teď z nostalgie zapařím Theme hospital nebo Transport tycoon Deluxe - hlavně Transport tycoon řadím mezi 10 nejlepších her v historii
tak tak, TTD, to som hral zo sestrou stale po sieti bolo to podarene, teraz to stale hravame ale s nadstavbou OpenTTDX je to lepsie, par veci do doriesilo ktore cloveka hnevali a tak. kto postavy dobre lietadla na zaciatku, zarobok ma isty, len najlepsie to hrat uz ked su aj velke letiska. proste po lanke transport tycoon, Unreal 2000 ( niesom si isty presne ak osa vola) , canter . inac okrem cantra som hral zo sestrov vela veci po sieti, bavilo to a aspon som ju vycvicil na hranie hier. Farmville fuj...
Doom je legendou herního průmyslu, a charekterizuje jej
perfektní hratelnost (singl i multiplayer), různorodost zbraní, nepřátel a v neposlední řadě i design úrovní.
Jen je smutné, že to co v roce 1993 (potažmo 1994) pánové z ID předvedli, nedokáží některá studia a dokonce i oni sami po 19 letech překonat
Naštěstí má Doom velice početnou komunitu zajištující nám hráčům možnost zahrát si doom i dnes v enginu GZdoom, Skulltag a mnoha dalších ...
Pro zasmátí http://www.youtube.com/watch?v=NURfvG0lfpA
To bych zvracel ted z tech her co vychazeji. Driv se clovek na neco tesil a pak u te hry zustal nekolik desitek hodin - paril nonstop nekolik dni. A ted - po 8 hodinach konec a 1000Kc pryc. Cest vyjimkam(tak 1 - 2 hry do roka max.)
Tak proč by se nedělali hry na konzole, když na nich je mnohem větší zisk (mimo jiné i proto, že pirátství je oproti PC minimální)... A vývojářský studia to dělaj pro prachy, doby kdy hry dělaly party nadšenců jsou dávno pryč. Na prvním místě je, jako v každým byznysu, zisk...
no vzit to ciste z mark. pohledu tak z dlouhodobyho hlediska se vyplati udelat si kvalitnim produktem jmeno ktery pak lze dlouho zdimat, z kratkodobyho je to spatny protoze maloktera firma ma tak silnou financni postaveni na poli her aby si tuhle investici mohla dovolit.
Pirátství PC vs. Konzole je zhruba na stejné úrovni. Rozdíl je v tom ze konzolistu je více a když si upiratis hru na konzoli tak to nejde nikde zjistit.
Moje prve stretnutie s Doomom bolo na vyske na intraku, prva noc vecer spim v posteli a z izby nadomnou sa ozve: "Ty koko*, ty si ma zabiiil!" :-)
Ano Doom bol super. Ale potom bol aj Wolfenstein, Quake, Unreal Tournament (aj 2004. verzia 2003 stala sa prd makovy), FarCry 1 - imo skvely, HL2 - tiez parada, Doom 3 bol tiez fajn a z novsich ma nesklamali zatial obidve verzie hry Portal. Naposledy som hral Bioshock 1 (dalo sa), chystam sa na 2. Novsie tituly hoci maju grafiku enno nunno mi pripadaju dost kratke a aj zazitok z nich je taky nemastny neslany, cest vynimkam samozrejme.
Ja este pridavam na zabudany Terminator Future Shock a Skynet.
Prvy naozajstny mouselook, obrovske rozlahle mapy, kde sa dalo lahko stratit a napriklad paradne vystrelenie cez torpedomet zatopenej ponorky v Skynete. Tiez ovladanie robota, neprijemne zvuky terminatorov, ktore posobili ako skener pohybu v Alienoch....
Tak isto sa mi vsak pacili Unreal, Far Cry, Half Life+datadisky, HL2, FEAR, FEAR 2. Celkom zaujimavy je aj Prey.
Doom, z toho mi bolo vzdy na vracanie(z toho kolisaveho pohybu) a Bioschock mi pride horsi ako Prey.
Kdyby každý nadšenec přispěl 100 korunami na vývoj viru, který by poslal všechny ty shitstejšny do křemíkovýho nebe, tak já budu první, kdo tu stovku zaplatí
Nic nezačne den lépe než pravidelná dávka konzole-hejtů.
Je třeba si uvědomit, že oproti devadesátým létům (a cca do roku 2005) se podstatně změnilo složení "hráčské populace", tedy těch, kdo hry hrají. Dnes prostě hraje více lidí, tudíž hry nemohou být tak náročné a obtížné -- tu masu lidí by to nebavilo -- oni si chtějí jednou večer sednout, vložit disk do konzole, máčknout tlačítko a hrát. Že je na konzolích menší herní zážitek než na PC? Ano, to asi je, ale stojí o to? Nestojí, jim tahle porce zábavy stačí.
Je to stejné jako se situací s naším vysokým školstvím. Studuje teď více lidí, tudíž zákonitě musí kvalita poklesnout. Nic složitého.
tiez si teraz hrajem DOOM 2 z BFG edicie DOOM 3,pecka ako vzdy,no zaraza ma, ked som bol maly,presiel som to hned, teraz som musel min 3x na youtube zistovat ako dalejD:asi dom zdebilnel
Vážený pane Stachu, že Vy tyhle konzole-hate články píšete schválně, protože víte, že to vyvolá bouřlivou diskuzi, zvýší návštěvnost, zvýší dobu pobytu na webu atd.?
Je to pár týdnů zpátky, kdy jsem Vám jasně vysvětlil, jak hrubě se ve svém názoru na herní konzole a herní průmysl mýlíte, a Vy si to s podobným názorem přihasíte znovu. Neuvěřitelné...
Nemám náladu Vám zde všechna fakta vysvětlovat znovu, když je nechcete pochopit. K tomu, abych poukázal na to, jak směšně tento článek působí, postačí následující:
Nejprve Vaše citace:
Citace:
10.12.1993 vyšel první DooM. A byla to nejen herní, ale i technologická revoluce, která v podstatě určila podobu a styl her až do dnešní doby.
Citace:
...a shořely všechny herní konzole, možná bychom se dočkali návratu časů prvního DooMa.
A nyní, voila.......Vámi opěvovaný Doom, dle Vašich slov herní a technologická revoluce, vyšel......, hádejte kde....., ano správně, vyšel na konzoli:
Uvědomte si konečně, že konzole nejsou jen Xbox360 a PS3. Konzole tu jsou déle než herní PC! Když přišlo herní PC, bez problémů vedle sebe tyto platformy fungovaly desítky let a hernímu vývoji to nijak nevadilo.
Nepřijde Vám to zvláštní, že za posledních 5 let by se herní svět a vývojáři najednou zbláznili a začali by úmyslně upřednostňovat konzole oproti PC? Ne, věřte tomu, že vývojáři se nezbláznili. To jen situace na herním trhu je k tomu donutila. Fakta jsou jasná:
- na PC se krade, hry se prodávají málo, stěží se zaplatí
- na konzolích se sice krade taky, ale PODSTATNĚ méně, hry se prodávají dobře, vývoj se zaplatí, vývojáři vydělají
Stále se jim divíte, že dělají hry raději primárně na konzole, byť ty jsou dnes již hardwarově zastaralé?
Poněkolikáté Vám opakuji, že skutečnou příčinou zpomalení herního vývoje je pirátství a nic jiného.
Ale raději počkejte, až se tu objeví zastánce zlodějů a svoloče všeho druhu - pan Bajlando. Ten nám všem zase jistě vysvětlí, že ty miliardy ukradnutých her a miliony zlodějů vůbec nic neovlivňují:-). A rozhodně nezpomalují vývoj, kdepak. To konzole, ty za všechno mohou:-).
Ja osobne, a určite nie som sám si kvalitnú hru kúpim. nie som taký bohatý aby som si mohol dovoliť kupovať lacne veci a to iste platí aj o nekvalitných akože hrách čo sa dnes povaľujú v regáloch nákupných centier. Pri hrách sa nedá vyskúšať a vrátiť ako pri inom tovare a demo verzie noviniek som už nejaký ten piatok nevidel. jednoducho dnes sa to bohužiaľ robí systémom stiahnem-vyskúšam-ak je dobré kúpim ak nie tak vymažem a nezájem. len škoda že to takto nerobia viacerí.
Ačkoliv přístup: stáhnu-vyzkouším-koupím/nekoupím také zcela neschvaluji z toho důvodu, že dnes vychází tuny recenzí a herních videí na Youtube, kde si člověk o hře může zjistit dostatek informací, tak ho do určité míry chápu a myslím, že by se to dalo tolerovat. Problém je ovšem v tom, že drtivá většina stahovačů není tak poctivých, jako třeba Vy, a i když je hra baví, tak ji dohrají a nezakoupí si ji.
z recenzii clovek zisti dojmy cloveka co o tom pisal a sto ludi sto chuti. s toho dovodu som si uz nejaky ten rok nekupil herny casopis. a viedeo? no ak je priamo z hry tak mozem maximalne tak vidiet grafiku ale dojem zo samotneho hrania je o niecom inom. priklad: vela ludi sa rozplyva nad seriou nfs aka je uzasna. ano mozno je, ale maximalne po vizualnej stranke. posledna dokonala nfs bola piata cast - porsche. (mimochodom nevie niekdo poradit kde sa da zohnat v krabicovej verzii? za dvanast rokov co sa hravam na pc som si takto zakupil cez 100 hier(naposledy metro2033, crysis2 a zaklinaca) a k tomu samozrejme hromadu starych titulov co boli k nejakemu casaku.
Ano, asi jste jeden z těch poctivých, co hru stáhne, vyzkouší, a pokud Vás baví, tak si ji zakoupíte. Jak říkám, úplně to neschvaluji, ale rozhodně nejste ten typ člověka, proti kterým zde brojím.
Příčinou krize herního průmyslu jsou notoričtí stahovači, kteří bez skrupulí kradou vše, co lze, aniž by je vůbec napadlo, si nějakou hru koupit, a aniž by je vůbec napadlo, že tímto jednáním přispívají k likvidaci herního průmyslu.
Dělají,nemají totiž tolik peněz aby kupovali každou sr...u za tisíc a víc.
Nejhorší ale je to ,že koupíte hru singlovku a musíte si stáhnout crack aby šla hrát na pc bez internetu.
Takže člověk si koupí hru a díky pirátům si ji může zahrát.Smutné
Doom vyšel primárně na PC, šířil se zprvu po FTPku a jinými kanály jako shareware.
Až po komerčním úspěchu se začaly dělat masově porty na všechny známé konzole a zařízení, a to samozřejmě i na 3DO, stejně jako na mnoho dalších.
Takže celá vaše první půlka komentáře je zcela irelevantní a zavádějící.
Samozřejmě mám pravdu. Nejde o to, že Doom vyšel primárně na PC, což samozřejmě vím. Moje reakce spíš mířila na výroky pana Stacha, kdy Doom považuje za technickou i herní revoluci, konzole považuje za veškeré zlo světa, ale paradoxně tato revoluční hra zrovna vyšla (mimo jiné) na konzoli.
jenže pan stach nikde nenapsal, že by Doom nikdy nevyšel na konzoli .... fakt že to byla a je primárně PC hra ale nelze popřít, stejně jako fakt, že to byla technologická i herní revoluce.
Dobře, v tom případě se ptám - jak je možné, když konzole jsou zlo a zhouba herního průmyslu, brzdí technologický vývoj a kdesi cosi, tak jaktože i hra, která je technologickou i herní revolucí, mohla na této zločinné platformě brzdící vývoj vůbec vyjít?
Příklad Dooma je mimochodem důkazem o tom, že nadávat nyní ID Software, že vydali Rage i na konzole, je pitomost, protože evidentně vydávali hry na konzole už před dvaceti lety. Proč by to tedy měli teď měnit???
Jste úplně mimo. Vůbec nejde o HW, který je v konzolích. Konzole vždy byly jsou a budou HW zaostávat za PC, protože je nelze upgradovat.
Tak tomu bylo vždy a nikdy konzole vývoj nebrzdily. Ani nemohou, protože je zde právě PC platforma, na kterou vždy vycházely a i dnes by mohly vycházet technologicky revoluční hry.
Důvod, proč tomu tak není, není starý HW v konzolích. Tím důvodem je, že hry na PC se pirátí v příliš velké míře, a tak se hry na PC dělat nevyplatí.
Herní vývoj tedy nebrzdí konzole, ale zloději her. Nevím, co je na tom k nepochopení.
1, proti herním konzolím jako takovým já vůbec nic nemám, proti herním konzolím v současném pojetí typu Xbox a PS mám ale všechno. Jsou nevýhodné jak pro zákazníky tak pro herní trh a vývoj jako celek. A to vy stále nechápete.
2, Já samozřejmě vím, jaká je historie konzolí a PC a sám jsme měl herních konzol několik. V současné době je jedinou herní konzolí na trhu Nintendo Wii/WiiU. Xbox360 a PS3 nejsou konzole, to je uměle vytvořená platforma vysávající z lidí peníze výměnou za podprůměrnou technologickou i herní kvalitu brzdící celý herní vývoj a rozvoj.
3, DooM je a byla PC hra! Byla to vždy jeho primární platforma a konzolová verze vyšla až později jen jako port.
4, Na PC je hromada kvalitních her, které si na sebe vydělají. Je zajímavé, že aktuálně běží vývoj hned několika velkých her, kde je kvalita a vývoj na všech frontách znát a přitom jejich vývojářům stačí pár jednotek milionů dolarů. Stejně tak si nestěžují ani někteří vydavatelé her, kteří za ně (za marketing) utratili 100 milionů dolarů. Zjevně kvalitní herní produkce s pirátsvím problém nemá, takže piráty do toho netahejte. je to čistě o kvalitě her. Kvalitní hry po herní i technologické stránce se zaplatí vždy a snadno.
5, Váš jednostranný a zaujatý pohled je vskutku neuvěřitelný, je úžasné, jak si sám škodíte podporou platformě, která škodí celému hernímu vývoji a všemu okolo, tedy i vám jako hráči ...
1) Nezdá se Vám, že tyto dva výroky jdou "malinko" proti sobě?
Citace:
Snad jen kdyby krachlo pár velkých vydavatelských domů a shořely všechny herní konzole
Citace:
proti herním konzolím jako takovým já vůbec nic nemám
Udělejte si v tom názoru konečně pořádek:-).
Dotaz: Čím jsou Xbox360 a PS3 nevýhodné? Prosím o vysvětlení. Oboje mám, mám zároveň herní PC a věřte, že za ta léta jsem do PC musel nacpat násobně více peněz než do obou konzolí dohromady.
2)
Citace:
Xbox360 a PS3 nejsou konzole, to je uměle vytvořená platforma vysávající z lidí peníze výměnou za podprůměrnou technologickou i herní kvalitu brzdící celý herní vývoj a rozvoj
To je docela novinka, celou dobu jsem měl za to, že Xbox360 i PS3 konzole jsou. Dobře, nejsou to konzole, není to PC, co to tedy je? Zdá se, že se chystáte definovat vznik zcela nové platformy:-).
Dotaz: Prosím o definici pojmu "uměle vytvořená platforma". Nikde jinde na internetu jsem tento pojem nenašel a nikdo jiný ho nepoužívá, Google hází odkazy pouze na DDWorld. Takže protože jste tento pojem zavedl Vy, tak prosím o vysvětlení, co znamená. Děkuji.
Dotaz: Když všechny předchozí konzole jsou podle Vás v pořádku, jediné konzole, které jsou tím zlem, jsou Xbox360 a PS3, tak se Vás ptám, čím se tak zásadně liší od všech ostatních herních konzolí (kromě toho, že mají xkrát vyšší výkon) a jaký je rozdíl, mezi skutečnou herní konzolí (opět Váš pojem) a Xbox360 a PS3?
3) Všechny hry, které vyšly na PC jsou PC hry, ne snad? A všechny hry, které vyšly na konzole jsou konzolové hry. A pak jsou hry, které jsou PC i konzolové, protože vyšly na obě platformy. A to je případ i Doomu a milionů dalších her.
4)
Citace:
Kvalitní hry po herní i technologické stránce se zaplatí vždy a snadno.
Opravdu? Tak básníte tady o Crysis, tak se podívejme, jak je na tom Crysis a co o vývoji her na PC říká přímo Crytek, ok?
Odkaz a Odkaz a rozhodně Vám doporučuji přečíst si tento článek, kde je vše krásně vysvětleno Odkaz
Právě Cevat Yerli z Cryteku přiznal, že PC verze Crysis se zaplatila jen tak tak. Proto také později vyšlo Crysis na konzole a Crysis 2 a 3 vycházejí multiplatformě rovnou.
Takže tento výrok neplatí:
Citace:
Kvalitní hry po herní i technologické stránce se zaplatí vždy a snadno.
A to je jenom Crysis. O prodělečnosti spousty dalších PC her bych zde mohl psát romány.
5) Podívejte, mě celkem překvapuje, že se tady takto hádáme, pane Stachu, protože v té základní věci s Vámi naprosto souhlasím - vývoj her se zpomalil, a to dosti výrazně, herní průmysl prochází krizí, kvalitní hru, aby člověk pohledal.
Stejně tak s Vámi souhlasím v tom, že je k vzteku, že nevychází více kvalitních a technicky nadupaných PC titulů, po kterých jako hráč sám volám.
Náš názorový střet je v tom, že Vy považujete za příčinu tohoto stavu konzole, já považuji za příčinu tohoto stavu pirátství.
Jelikož se v herním businessu pohybuji, tak mi věřte, že vím o čem mluvím. Nejde mi o to, se tu s Vámi poměřovat, kdo z nás má vlastně pravdu. Štvou mě totiž úplně stejné věci, jako Vás.
Jde mi o to, že prostě ve skutečné příčině tohoto stavu se mýlíte, dáváte to do mnoha článků, čímž vzniká všeobecně mylný názor, že tomu tak je, a že konzole jsou zlo. A já nejsem zvědav na neustálé flamewar pod všemi recenzemi a články o hrách na všech magazínech, je to otravné a místo, aby se řešili hry samotné, řeší se nesmysly typu konzole vs PC.
Tak především flamewar vyvolávají články tohoto typu. Máte samozřejmě pravdu v tom, že bych si mohl zachovat nadhled a nevyjadřovat se k tomu. Jenže ono když Vám zde takovéto články vychází dvakrát týdně, když se zde o tom dočtete v každé herní recenzi, když je to i v článcích s konzolemi vůbec nesouvisejících, tak Vás to prostě začne obtěžovat a ozvete se.
Ale máte pravdu, že tudy cesta nevede. O tom žádná.
To že se Crysis2 špatně prodával bylo díky chamtivosti vydavatele.Hráči na PC jen dokázali že nejsou blbci a dojné krávy.Jestliže hra tehdá vypadala prakticky totožně jako na na konzoli tak ať si jí vydavatel strčí tam kde slunce nesvítí.Já si Crysis2 koupil až po vydání oprav,velkých textur a DirectX 11 vylepšení.Co si z tohoto vzkazu má vydavatel vzít?Vydejte hru pro PC ve stavu odpovídající pro současná PC a budou prodeje vyšší.
rofl, takže Vy tvrdíte, že pokud jsou tu dvě věci typově podobné (tady zrovna DVD original s hrou) u kterých je úplně stejná možnost "krást" (stejná dostupnost titulů k ukradení, je jedno jakym zpusobem, tady myšleno stažení kdesi z netu-torrent atd.) tak u jedné věci se bude krást podstatně víc než u druhé ?
Až si zjistíte nějaké informace, jaká je míra pirátství na jednotlivých platformách, tak se spolu teprve můžeme začít bavit. Do té doby to nemá cenu, protože evidentně nejste dostatečně informován.