Strana 2 z 2
- Battlefield 3 rozseká Call of Duty MW3
Jak už jsem naznačil nadpisem, o tom že B3 je lepší než CoD MW3 už podle mých zkušeností (a viděl jsem i CoD MW3) nemusíme pochybovat. Jsou to typově zcela stejné hry se stejnou cílovou skupinou, ale B3 má všechno co CoD MW3, ale ještě něco navíc a všechno má navíc o jednu i několik tříd lepší a výše než CoD MW3.
- 1, Hratelnost, která je alfa a omega u každé hry:
SP – obě hry mají kampaně naprosto stejného střihu. B3 se poučilo a prostě udělalo kampaň po vzoru CoD. Takže čekejte skriptovanou hru s tupými protivníky (jinak by je konzolisté na gamepadu netrefili), s hromadou zbraní a neomezenou municí a automatickým uzdravováním. Ale díky možnostem enginu, to je sice koridorovka, ale s hodně širokým koridorem. Užijete si také destrukčního prostředí, které se projevuje na překážkách i na zemi i na domech atd. B3 stejně jako CoD staví na filmovém zážitku, B3 opět ale díky lepšímu a většímu prostředí nabídne velkolepé bitvy a scenérie, což už dnes CoD se svými technickými možnostmi nabídnout v takové intenzitě nemůže. Jinými slovy nepochybuji o tom, že stylově i herní náplní si v SP budou obě hry podobné jako vejce vejci (se vším co máme rádi i nenávidíme), jenže B3 je technicky a graficky o několik let a tříd dál a to rozhodne i o hratelnosti a zážitku.
MP – B3 je výrazně multiplayerově orientovaný. Zde se základní styl už liší a to proto, že CoD nemůže nabídnout prostředí, techniku a možnosti, co může nabídnout B3. Hry jsou ale srovnatelné po stránce RPG prvků. Ale zase, díky technologickému náskoku nabízí B3 herně stejné věci jako CoD, ale také ještě věci navíc a všechno prostě líp udělané. O tom, že B3 je MP mnohem lepší akční hrou, s většími možnostmi než CoD MW3 bude a může být, nepochybujte ani na chvíli. Pro mě osobně je zásadní zničitelné prostředí, které u CoD zcela chybí, protože jakmile si se naučíte počítat s tím, že nikde není bezpečno, už vás hra, kde ta zničitelnost není, prostě nebaví, protože je hloupá a nedává smysl.
- 2, technická stránka a hratelnost alfa a omega u akční hry!
Na grafice nezáleží? Kecy! Kdyby existovaly dvě stejně zábavné hry, tak budete radši hrát tu hezčí. Už jsem to ale naznačil výše. Technicky a graficky nemá B3 konkurenci a CoD MW3 vedle něj vypadá jako špatný vtip. Ale není se co divit. Vždyť DX9 engine CoD MW je prastarý a z aktuálních i několik let starých moderních technologií DX10/11 grafik a multijádrových CPU, nepoužívá lautr nic. Když si zahrajete B3 a pak se podíváte na CoD MW3, tak se divíte, proč je ta druhá hra na nejnižší detaily. Bohužel není. Opravdu to tak vypadá a vůbec se ty hry nedají srovnávat. Graficky je CoD MW3 vedle B3 prostě hnusný a to myslím upřímně se vší slušností. Mě však nejvíce vadí absence destrukčního prostředí, protože doba, kdy jste se krčili za dřevěným plaňkovým plotem, do kterého to bez účinku šil tank a granáty, a byl i jinak neprůstřelný, prostě skončila, jen u CoD si toho ještě nikdo nevšiml. O tom, že B3 totálně rozseká CoD MW3 ve srovnání grafického a technického provedení, nemůže být sporu.
- 3, prodeje a marketing – reklama je alfou a omegou prodeje ne kvalita sama!
Bohužel jak víme, tak kvalita jako taková dnes nehraje až takovou roli v prodejích. Je to hlavně o marketingu. I proto třeba minulé díly CoD stály sice 100 milionů dolarů, ale jak je na samotné hře vidět, většina z těch peněz šla do marketingu. A vyplatilo se bohatě, když během prvních pár dní prodeje vydělala 1 miliardu dolarů. I když bude CoD MW3 zcela určitě horší hrou, pořád to neznamená, že by se prodávala špatně. Obávám se ale, že ani náhodou nepředčí v prodejnosti předchozí 2 díly. B3 jí rozhodně přebere větší část zákazníků, ale hardcore hráči si stejně pořídí obě. A EA neponechává nic náhodě a kromě velkých peněz do vývoje dá i velké peníze do propagace. Levnou věcí je právě i BETA verze, která s minimálními náklady udělá velkou reklamu a propagaci. Každopádně letos to bude velký souboj velkých značek s tím, že CoD už je vlastně jen tou značkou, ale kvalitativně nemá čím překvapit a technicky se nemůže s B3 vůbec poměřovat. Přesto se nedá říci, která nakonec souboj vyhraje. Můj osobní tip je, že CoD MW3 prohraje, protože prostě vypadá o dost hůř. Ale vydavateli rozhodně smutek nezpůsobí, protože se celá CoD MW série zaplatila už několikrát. A ani kdyby se letošního dílu neprodala ani kopie, tak pořád nebude ztrátový, protože ta série vydělala mnohonásobně více, než stál její vývoj a propagace.
Obě hry jsou hlavně strojem na peníze s obrovským marketingovým úsilým, to především, ale Battlefield 3 je viditelně lépe udělaný a hlavně vypadá jako hra z roku 2011 a ne recyklace něčeho, co už tu 4x ve stejné podobě bylo! I proto je lepší, což ale z hlediska prodejů nemusí moc znamenat.
Jsem si opravdu naprosto jist, že Battlefield 3 je nelepší velká MP/SP akční střílečka hra roku a to zejména MP hra. Pokud jde totiž o singlplayer, půjde o filmový „Call of Duty“ zážitek, jaký známe. Ale díky fantastickému grafickému zpracování bude velmi působivý, i když herně od něj neočekávám (a také jsem nic jiného neviděl) nic jiného, než obvyklé střílení tupých davů protivníků. Po stránce MP to ale bude totální nářez, a pokud si to pustíte na grafické maximum a ten Caspian Border, tak prostě nelze než uznat, že B3 dnes nemá žádnou konkurenci.
Ano, herně je to hodně podobné hlavně Bad Company 2, ale neznám žádného fandu téhle skvělé hry, který by to tvůrcům měl za zlé. Vylepšení tam budou, graficky je to mnohem dál, je to větší, prostě paráda. BETA verze sice měla celou řadu chyb a nehotových věcí, ale kvality hry demonstrovala takovým způsobem, že nelze vůbec pochybovat, kdo cílí na pozici krále FPS her a má v ruce všechny trumfy. Nevím o tom, že by na obzoru byla hra, která by B3 dokázala letos skutečně konkurovat. Už na konci měsíce si zahrajeme všichni a naostro …. Rozhodně upgradujte počítače, procesory i grafiky.
4 jádra na 3GHz jsou rozumné minimum, 6-8 jader (včetně těch virtuálních) na frekvencích kolem 3,5GHz se vřele doporučuje. Výkonná DX11 grafika s 2GB paměti je také rozumný základ a začal bych u HD 6950. Úplný nářez je to v Eyefinity, kdy jsem občas skoro uskakoval krýt se za křeslo :). Samozřejmě zahrajete si i na skromnějších sestavách, hra je dobře optimalizována, a je dobře, že nejde pod XP, ale pokud si to chcete vážně užít, je na čase po letech vyměnit HW. Však už také bylo na čase!
Zatím tedy smekám, čekal jsem, že to bude dobré, ale tak dobré, to vážně ne. Ten Caspian Border jsem dobrou hodinku procházel s otevřenou pusou … od vydání a prvního zahrání Crysis 1 na plné detaily jsem nezažil, že by nějaká hra měla tenhle WOW efekt. Tohle je hra, která skutečně posouvá herní i technologické hranice, tohle je hra, která využívá současných technologických možností PC a takhle přesně to má vypadat!
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|