Strana 3 z 3
- První naše dojmy a brzy i vaše - DEMO na PC už v úterý!
Dragon Age 2 je ale stále z větší části velké klasičtější RPG. Je tak zhruba 70% toho, čím bylo z hlediska RPG Dragon Age 1 a je otázka, zda je to dobrá cesta. Pokud jde o prodejnost a zásah mainstreamového trhu a konzolového trhu, pak je jasné, že to má EA s BioWare velmi dobře spočítané. Pokud jde o herní kvality a herní posun a hráče, co si hru skutečně užívají a nestojí o rádoby filmové zážitky, pak se Dragon Age 2 vydalo cestou špatnou. Bohužel jde na prvním místě hlavně o peníze, na druhém místě také o peníze a na třetím až desátém místě jsou zase peníze. Až za tím jsou peníze a další peníze a tam na konci za těmi všemi penězi jsou často požadavky samotných herních tvůrců a nadšených hráčů. To je zkrátka realita. Neexistuje přímá úměra mezi kvalitou hry a vlastními prodeji! I špatná hra se může prodávat velmi dobře, když se udělá dobrý marketing. Když má dobrá hra špatný marketing, má i špatné prodeje. V současném světě najdeme spoustu příkladů, že to tak platí.
DRAGON AGE 1 bylo 7 let ve vývoji, vyvíjené nadšenci pro nadšence pro PC a ve stylu starých dobrých a prověřených her. Jenže mnoho ze současných hráčů, zejména konzolistů, kteří tvoří velkou část zákazníků, tyto staré doby většinou vůbec nepamatuje a nezažili. Navíc dnes už si prostě herní studio BioWare pod křídly EA, nemůže dovolit dělat hru 7 let pro nadšence a už vůbec ne tak, aby hráči museli u hry nějak přemýšlet, něco složitěji hledat a tak obecně, i když naštěstí u Dragon Age 2 se mozek vypínat stále zcela nesmí. Dragon Age 2 vznikl během pouhých zhruba 2 let s nákladem několika desítek milionů dolarů, což je standardní doba a cena vývoje mnoha současných her. Je svižnější, rychlejší, méně kecání a přemýšlení, hlavně hrr na akci a hlavně hrr na kapsy mainstreamového hráče. Pořád ale mohl dopadnout o dost hůře a naštěstí má s prvním dílem hodně společného. Nevím, zda je to dostatečné uklidnění pro některé z vás, ale je to pravda. DRAGON AGE 2 bude podle mého rozhodně velmi dobrá hra, ale RPG roku jako byl první díl? Kromě Mass Effect 3, který vyjde buď letos, nebo na začátku roku 2012, bude letos bojovat i s novým pokračováním Oblivionu nazvaným Skyrim. A to je velmi těžká váha (vychází v listopadu). V ČR ale bude mít podle mě největší a zbytečný problém s absencí češtiny.
Myslím, že zrovna letos to je od EA špatně načasovaný krok. Za dva měsíce totiž vyjde mimo jiné vysoce konkurenční titul Zaklínač 2 a to v plné české lokalizaci. Trochu nelogické se to zdá třeba i proto, že místo toho EA plácá síly a zdroje na české lokalizaci akčního Crysis 2 a to včetně konzolových verzí, přičemž u Crysis 2 rozhovory nevedete a pochopení děje prostřednictvím několika vět, které sotva zaznamenáte při tom všem střílení, nemá na zážitek ze hry téměř žádný vliv, zatímco u Dragon Age 2 je děj a rozhovory podstatnou částí herního zážitku a zde se nepochopitelně lokalizace nedočkáme. Dragon Age 2 si budete moci brzy vyzkoušet v hratelném DEMU (22.2.2011), které nabídne v upravené verzi vlastní začátek hry a kousek hraní v pozdějí fázi. Plná verze hry, pak alespoň i ve verzi s podrobnějším českým manuálem, vychází 11.3.2011 za cenu zhruba 999 – 1099 korun včetně DPH pro PC (podpora DiretX11 a různá vylepšení a odlišnosti od konzolové verze) a 1300 korun vás budou stát konzolové verze.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|