13.2.2018 vychází největší a nejdražší herní český projekt v podobě hry Kingdom Come: Deliverance.
Pokud jste o ní ještě neslyšeli, což je minimálně na DDWorld.cz nemožné, tak jen řekněme, že Kingdom Come: Deliverance je nejdražší a největší česká hra, která má ty největší ambice. Jedná se o rozsáhlé realistické středověké RPG z období českých Husitských válek. Hru vyvíjí české herní studio WarHorse. Vydání hry je na spadnutí v tuto chvíli už ji řada hráčů hraje a oficiálně pro všechny vychází 13.2.2018, kdy se také objeví kompletní recenze (u nás bohužel ne, máme jako HW magazín teď jiné věci na práci).
Osobně si myslím, že finální hodnocení této hry ale nebude hned tak možné. Tvůrci totiž stále pracují na řadě věcí a hra fakticky není úplně hotová. Řada slíbených prvků ve hře stále není a dorazí později. Jak jistě víte, původně byl plán hru vydávat na etapy, tedy jako tří dílnou sérii. Nakonec ale vychází jako celek. Aktuálně hra neobsahuje kompletní český dabing, který je příliš drahý. Má ale velmi kvalitní anglický dabing a české titulky. Existuje šance na český dabing v podobě DLC, ale to se finálně rozhodne podle úvodních prodejů hry a tedy zájmu. Nemá smysl dělat nákladný a náročný český dabing pro hru, kterou si v ČR/SK koupí pár jednotek tisíc lidí.
Vzhledem k tomu, že kolega má již hru rozehranou, tak můžeme prozradit i některé podrobnosti. Pokud jde o technické zpracování, hra jede na starší verzi CRYENGINE. Graficky je v mnoha lokacích nádherná, neuvěřitelně propracované je prostředí, zejména lesy. Vizuálem zkrátka nezklame, i když některé věci by možná mohly být na dnešní poměry i hezčí, kvalitní implementace DirectX12 či VULKAN samozřejmě kvůli starší verzi CryEngine chybí. Nicméně hardwarové nároky jsou poměrně nízké. Abyste hru spustili a hráli na minimum ve 1280x720, stačí vám:
Procesor: AMD Phenom II X4 940 nebo Intel Corei5-2500K
RAM: 8GB
Grafika: AMD Radeon HD 7870 nebo NV GTX 660
OS: Windows 7 64-bit
Pro hraní ve FullHD ve vysoké kvalitě pak postačí:
Procesor: AMD FX-8350 nebo Intel Core i7-3770
RAM: 16GB
Grafika: AMD Radeon RX 580 nebo NV GTX 1060
Potřebujete také zhruba 40GB místa na disku pro instalaci hry. V současnosti však hru čeká velký úvodní patch, který bude mít kolem 20GB, což je způsobeno tím, že hra je konstrukčně udělána ve 2GB archivech a tak i pro malou změnu musíte celý archiv nahradit novým. Nicméně v aktuální verzi hry je řada bugů, kterých si lze všimnout a které tak snad tvůrci opraví novým update.
První dojmy ze hry?
A jaké jsou naše první dojmy z hraní očekávaného Kingdom Come: Deliverance? Před vydáním tohoto realistického RPG panovaly velké obavy o to, zda bude vůbec běžné hráče her jako SKYRIM či FALLOUT a mnoha dalších velkých hlavně fantasy RPG z pohledu první osoby bavit. Právě kvůli realističnosti a absenci tedy řady zábavných, leč nerealistických prvků. A naše dojmy?
Na zábavnost SKYRIM to pro většinu hráčů opravdu nemá. Rozhodně nečekejte hru, která vám dovolí tolik, co ve SKYRIM apod. Není to prostě fantasy RPG, kde si pěstujete univerzálního supermana nebo wonderwoman a můžete dělat v podstatě cokoliv. Obtížnost hry je dost značná, management vaší postavy, také, kdy musíte jíst, pít, spát atd. Výrazným prvkem hry je ukládací systém, kdy ukládat nemůžete kdekoliv chcete, což má samozřejmě vliv na průchod hrou, kdy obvykle hry jako SKYRIM či FALLOUT mnozí hrají systémem F5 (save) udělám pokusnou akci a pak hned F9 (load) a zkusím to jinak s jiným výsledkem mé volby. U této hry na to zapomeňte, je zde jedna drobná šance, ale prostě to není vždy. Hra se ukládá jen na určitých konkrétních místech. Vzhledem k řadě voleb, které musíte udělat, tak má tento sytém vliv a není pro „mainstreamové“ hráče zrovna přívětivý.
Stejně tak je zde fungující herní prostředí a to tak, že opravdu funguje. Ve SKYRIM či FALLOUT a většině jiných RPG máte sice taky koloběhy a NPC si ve hře žijí vlastním životem, ale v podstatě se celý svět točí kolem vás a čeká na vaši akci. Tedy pokud jako já obvykle hrajete RPG hry stylem, že v dané lokaci najdete všechny možné úkoly a vydáte se je různě plnit a některé splníte i za delší dobu po zadání, tak v Kingdom Come: Deliverance na tento způsob hraní zapomeňte! Svět se netočí kolem vás a když vás pošlou něco splnit, očekávají, že tak uděláte neprodleně. Když se vrátíte za několik dní s nesplněným úkolem, nebudou NPC zrovna nadšené.
Velké obavy panovaly kolem soubojového systému. Tvůrci se snažili o realističnost pohybů, hlavně s ohledem na váhu zbroje apod. Takže na snadné nerealistické máchání mečem, úhyby a skákání jako ve SKYRIM apod. rychle zapomeňte. Souboje jsou pomalé, vyžadují cvik, trpělivost, ale dají se naučit. Zajímavá je lukostřelba a vůbec celý systém brnění a zbraní. Mimochodem až na několik postav, což je přímo součástí příběhu, nemusíte ve hře v podstatě nikoho zabít.
Příběhově má hra solidní základ, prostředí je fantastické, pravděpodobně nejpropracovanější herní prostředí všech dob, ovšem ta obtížnost a realističnost s tím spojená může řadu hráčů, dle mého názoru, poměrně rychle přestat bavit. Jsem docela zvědav na úvodní týden/měsíc prodejů této hry. Řadu slibů totiž autoři ještě nedokončili, hra podle mě vychází přeci jen předčasně, ale funguje a rozhodně připomíná AAA hru. Technicky hra funguje dobře, grafika je parádní, ale mohla by být i lepší a optimalizovanější, ale na to asi nebyl čas. Na slabších sestavách jako jsou ty doporučené, si občas budete všímat krátkých záseků hry, jak se nahrávají do paměti lokace (přeci jen toho hra obsahuje hodně). Anglický dabing je výborný, české titulky také. Ovládání je solidní, hra obsahuje tutorial, který doporučuji určitě nepřeskakovat, obtížnost hry a množství voleb je velké. Rozhovory a herní akce hráče mají vliv na podobu a události ve hře. Systém ukládání pak obtížnost hry ještě zvyšuje.
Osobně bych po prvních zkušenostech řekl, že autoři většinu slibů opravdu plní, propracované RPG je to zcela bez debat, graficky pěkné, příběh je velmi solidní, soubojový systém těžký a obtížný, management postavy výzvou a herní svět nabízí dost středověkých radovánek :). Osobně mě vadí systém ukládání, kdy si myslím, že tvůrci by mohli přidat volbu klasického save-load (F5/F9) a současný systém je tam schválně, aby to bylo těžší a některé hráče zbytečně odradí. Celkově vzato jde o unikátní RPG, které rozhodně zaujme mnoho hráčů a uvidíme, jestli i herní recenzenty. Originalita a výjimečnost téhle hry je nezpochybnitelná. Ovšem jestli zaujme velké milionové masy, o tom zatím pochybuji. Hra je obtížná herně, hlavně nevede za ručičku a pro velkou část dnešních hráčů je prostě příliš obtížná a komplexní a na to většina prostě nemá inteligenci a trpělivost. Zejména pokud někteří očekávají realistický středověký „SKYRIM“, budou asi hodně zklamaní. Na druhou stranu, hra podporuje módy a jejich tvrobu, kdy už se řada úprav chystá, a tak se možná dočkáme velkých změn v této hře. Stejně jako u SKYRIM/Fallout apod, tak hra ve stavu, v jakém vyjde, je vlastně takovou hrubou stavbou a za 1-2 možná 3 roky vylepšování, jednak ze strany tvůrců, ale také modding komunity, můžeme mít v rukách opravdový herní klenot.
V dohledné době hru samozřejmě otestujeme, uděláme kompletní benchmark z hlediska testů výkonu grafik a procesorů, a později udělám i recenzi. Hrát všichni budete moci od 13.2.2018.
A proč ne? Zaklínače 3 jsem dal napoprvé taky na lehkou a pak si ho dal znovu na vyšší. Když je hra pěkná a umožňuje volby, co mají vliv na příběh, dá se hrát několikrát.
Zvláštní. Nedokážu to vysvětlit, ale chápu proč Vávra tomu dal takovou obtížnost, stejně jako proč omezil počty Saves. Bude to tím a prosím berte to čistě jako můj osobní názor, že hra není vůbec určena klasickým hráčům fantasy. Jsem toho důkazem - Nedohrál jsem ani Oblivion, o Skyrim jsem neměl ani zájem, stejně tak si nikdy nezahraju Zaklínače, protože mě vůbec nezajímá. Naopak KCD sleduju od alfy a zajímá mě na něm hlavně hlavní dějová linka a historické souvislosti. Naopak bych klidně odstranil tu otevřenost kdy z těl zavražděných vesničanů a to včetně těla matky protagonisty klidně vylootuju preclík jakoby se nechumelilo. To je přesně to, co udělá hráč Skyrimu, v KCD to však působí naprosto nepatřičně. Jestli někde udělal Vávra chybu, tak jedině tam, že se zbytečně moc snažil, aby hra měla všechny ty mechaniky ala bethesda hry. Ona je totiž vůbec nepotřebuje. INV ok, výzbroj ok, skilly jako speech ok, souboje ok. Ostatní věci jako bylinkářství, kapsářství a lockpicking jsou blbosti a odvádějí od děje. Ten mohl být ještě hlubší - intriky, morální rozhodnutí a duševní porno. Do toho všeho mohlo být nalito více času než do zmíněných zbytečných skillů.
Diferenciace od Skyrimu a podobných by tak byla větší a nemátla by hráče a ti by měli jasno pro které je hra určena a pro které ne. To, že se chtěl Vávra zalíbit (prodat) všem považuju za trochu nečestné, ale jsem rád, že se i takoví dobří lidé složili na hru pro mě. Bez jejich peněz by nikdy nebyla hra tak komplexní. Je to asi jako kdyby známý režisér nejdříve slíbil masám že udělá film pro ně a potom co by vybral od nich peníze, natočil by film pro náročného diváka. Mě to tedy nevadí, chápu ale proč některým ano. Je to ale tím, že pro ně hra prostě není, stejně jako pro mě není jistě skvělý zaklínač
u toho Zaklínače děláš velkou chybu ... trojka je nejlepší příběhové RPG všech dob, prostě úžasná hra .... a ano je to fantasy protože je to fantasy, ovšem drsné, plné zvratů a stylově propracované jako žádná jiná hra ....
Zajímavé, například sérii Dark Souls si lidé kupují, protože chtějí těžkou obtížnost a chtějí dokola umírat, respektive obtížnost je jeden z aspektů proč je celá série úspěšná. To je důkaz toho, že určitou skupinu lidí právě toto přitahuje, naopak děti a duševně nevyspělí jedinci se chtějí cítit jako bozi u něčeho stupidně jednoduchého a nechtějí žádnou výzvu.
Kingdome Come je hra pro dospělé publikum a tato skupina tedy ocení onu vyšší obtížnost, tj. Není naškodu, naopak je přínosem. Obecně jakékoliv hře, která má být realistická sluší býti těžkou, ledabyste byl nevyléčitelný optimista a reálný svět a život je pro Vás hračka. V tomto případě žijte naplno a nestarejte se o nějakou hru
No z celeho clanku mi udreli do oci tri "detaily".
1. "Hra z obdobia Husitskych vojen" sa da este s prizmurenymi ocami akceptovat. To cislo 1403 nie je v logu tej hry len tak pre srandu, samotne Husitske vojny ale prebiehali az v rokoch 1415-1436. V 1403 Jan Hus len zacinal, v Betlemskej kapli posobil necely rok a popravde sa este len zoznamoval s ucenim Johna Wycliffa. V celej hre teda na husitu ci husizmus narazite rovnako asi tazko (mozno v dalsich pokracovaniach). Formulaciu "Hra z predvecera Husitskych vojen" by som akceptoval bez vyhrad.
2. To s povodnymi planmi ako "trojdielnou seriou" je zrejme nepresne napisane (aj ked tu uz neviem, ci ma pamat neklame). Vavrov scenar ratal s pribehom o 3 dejstvach v jednej hre, no po vyjednavanach s publishermi doslo k zmene planov a maju vzniknut 3 samostatne hry. Deliverance je teda len Act 1, aj ked prave toto zameranie umoznilo, aby ten svet nabobtnal. Ci to bude dobre alebo nie, to este len zistime. Prave u Vavru by som sa ale aj po skusenostiach s prvou Mafiou a 2/3 druhej Mafie o kvalitu scenara neobaval.
3. Ta hra obsahuje Quicksave, akurat nie je lokalizovany na klavese F5, ale v inventari v podobe "snapsu", ktory si potrebujete najskor vytvorit. Bolo to zmienene v jednom z poslednych oficialnych videi a dost ma zarazilo, ze mi clanok bohorovne tvrdil opak.
Zaverom? No... nech si diskuteri urobia nazor sami a ak mi slahnu minusko, tak by som uvital aj odpoved, preco tak ucinili. Je pravda, ze nesuhlas s DD sa tu nenosi, ale snad slusne koncipovany prispevok nikoho nema sancu urazit (pokial sa nejedna o jesitu, samozrejme).
PS. Jo a tuto hru sledujem od prvych Vavrovych blogov este z Warhorse stranky a obzvlast blog venovany popisu neduhov gamedesignu si rad precitam aj dnes...
2. další nepodstatný detail a slovíčkaření, měla vycházet postupně .... o to jde.
3, proto jsem také v článku napsal, že až na jednu malou možnost ... právě za tím je skryt ten nápoj, který musíte vytvořit. Stále si stojím za tím, že ve hře by mělo být F5/F9 normálně k dispozici ...
já s horu jako takovou nemám problém z hlediska faktu, že tvůrci evidentně se snažili ji udělat jak nejlépe mohli a jak se jim to líbí ... kež by takových bylo více. Můj příspvěk není kritikou hry, jako spíše doporučením pro hráče anávrhy jak ji případně vylepšit ještě více ...
Lenze pedanta spoznat prave podla detailov. Cim nechcem povedat, ze prispevok je uplny paskvil, ale... uvediem priklad. Ja som laik do hw, na tieto stranky (okrem inych) chodim hlavne kvoli tomu, ze sa chcem dozvediet aj nieco fundovane. Clanky o HW teda beriem ako vysledok prace nejakeho odbornika.
Lenze potom tu vidim clanky o veciach, do ktorych vidim trochu viacej (ako som spominal, vyvoj Kingdom Come sledujem este od doby, ked sa Warhorse rozbiehali, prip. ma dost zaujima aj vesmir) a zrazu mi udrie do oci hromada detailov, ktore su nepresne ci rovno zavadzajuce a hoci cely clanok posobi odborne napisanym dojmom, v realite je to len dost povrchne zbuchane dielo. A co si mam potom pomysliet o clankoch o CPU a GPU? Nastastie nerobim unahlene zavery, avsak hromada ludi nie je taka ako ja.
Ok, odbocil som, nie kvoli tomu som pisal odpoved. Bohuzial par hodin po napisani povodneho prispevku som si precital na Sector.sk (najvacsi, i ked mozno aj jediny slovensky herny portal, snad nebude tento prispevok vymazany za linky na "konkurenciu", ked konkurenciou nie je) toto Odkaz a ostal som zdeseny. Mozno som len zle hladal na inych ceskych portaloch, ale tam je ticho po pesine. A toto je detail, ktory by fanusik mal vediet.
Osobne chapem, Mafia je kult a ceska AAA hra je nieco, co tu este (resp. dlho) nebolo, preto si jej nikto z ceskej kotliny nedovoli kritizovat - ale nedodat backerom steelbooky ( lebo vraj su drahe a tazke), nedodat Making of Video (ze este nie je natocene, aby obsahovalo aj zaverecnu fazu vyvoja) a namiesto tlaceneho manualu dodat in-game manual - plus ako bonus tricka su rovnakej velkosti (lebo by to bolo narocne na logistiku), cize ak vam nepasuje, mozete akurat tak "zhoubnout". Ako neviem ako u vas, ale mna napada jedno slusne a jedno neslusne pomenovanie daneho stavu. To slusne je debakel, to neslusne o***b.
Ta hra moze byt prepchana skvelymi mechanikami a moze byt fakt originalna. Ale neschopnost dodrzat to, co slubili na Kickstarteri im v ociach "neceskych hracov" znici povest este skor, nez vobec nejaku ziskaju a pre nich neznamy Dan Vavra bude druhy Peter Molyneux. A v tej diskusii na Sectore uplne na konci bol ako zlaty klinec prispevok, ktory by na prvy pohlad vyzeral ako cisty hate, ale mam neblahe tusenie, ze nie je...
Aby sme neboli prekvapeni, ked Kingdom Come dopadne ako SW Battlefornt 2 ci Mass Effect Andromeda - obe hry boli fanusikmi skritizovane ovela viac, nez si dane hry zasluzili a nasledne dopadli dost neslavne...
Jen bych malinko připomněl, že i detaily pro pedanty tam chybí z několika důvodů. Hráčům mimo českou ( a slovenskou) kotlinu, je to jedno, protože i Nick Carter věděl, že Praha je u Vídně. Pak jsou to opravdu detaily do diskuse pro hnidopichy a konečně i jména jsou volena tak, aby byla hra přijatelná a nepůsobila cize. Já bych naopak viděl jeden z problémů v tom, co DD zmínil. F5/F9 by bylo super. A taky je super, že leží v žaludku multikultigenderovým pomatencům, kterým neuniklo, že tam nejsou černoši, muslimové, gayové, lesby a jiné podivné sexuální variace. Jak jsem to video viděl, naskočil mi Wolfenstein II. Carter byl detektiv z Adéla ještě nevečeřela. To jen pro jistotu. Já jsem viděl premiéru :-)
DD než něco napíšeš, tak popřemýšlej zda to dává smysl či logiku. Příkladem je " Aktuálně hra neobsahuje kompletní český dabing, který je příliš drahý. Má ale velmi kvalitní anglický dabing a české titulky. Existuje šance na český dabing v podobě DLC, ale to se finálně rozhodne podle úvodních prodejů hry a tedy zájmu. Nemá smysl dělat nákladný a náročný český dabing pro hru, kterou si v ČR/SK koupí pár jednotek tisíc lidí." Proč by vydavatel dodělával český dabing, když si tu hru koupí například 50 000 lidí. Peníze už od nich dostali a není důvod ho dělat pro třeba dalších třeba 5 000 lidí co by si tu hru koupilo kdyby tam ten dabing byl. Tahle hra český dabing mít nikdy nebude. Je lepší to říci lidem na rovinu a nevyvolávat naděje, že kdyby byl prodej v Čechách obrovský, že by se dabing dodělal. Naděje není ani teoretická.
tady je video Odkaz kde Daniel Vávra říká že český dabing chtějí a finančně to pro ně není problém ale je to problém časově a tak vyjde asi až po vydání, že to nebude hned 1. den
Mám dojem že mlží, Když měli studio pro namlouvání v angličtině, tak nahrávat v té samé frekvenci češtinu je nákladově a organizačně včetně pronájmu studia méně problémové. Když hru dohrajete v anglické verzi, proč by jste jí hrál znovu jen proto že později vyjde pro ní čeština? Po dohrání už poptávka po české verzi bude ještě menší než nyní. Původně jsem očekával ve hře češtinu z důvodu, že se hra situuje do českého území a čerpá z jednoho historicky nejzajímavějšího období, tedy husitského hnutí. Pro hráče po celém světě by bylo možná zajímavé slyšet jazyk území kde se hra odehrává, byť je jasné že staročeština byla přece jen jiná než ta dnešní. Byť je zde dost lingvistů co staročeštinu dobře ovládají. bylo by to poučné i pro nás Čechy. Tady to Vávra prokaučoval a mohl dát vzniknout hře s velkým H.
Já jsem četl, že autory napadali z rasismu kvůli tomu, že ve hře nejsou žádné jiné rasy, než běloši. Načež jim autoři odpověděli, že ani nebudou, protože se jaksi v Čechách v té době žádné jiné rasy nikdy nevyskytovaly.
Týkalo se to jen jednoho člověka (myslím z Asie), který se tvůrců ptal, jestli tam budou černoši, protože i v té době se černoši mohli vyskytovat ve střední Evropě. Což je pravda.
Každopádně zvrácený je především dělat z tohohle incidentu jakékoliv soudy na dnešní svět...
Co jsem viděl gameplaye na yt, tak hra má opravdu krásnou grafiku, v noci nasvícení pochodní a ohně je úžasné. Atmosférická hudba dokresluje autentičnost. Dobrá práce.
Určitě to bude skvělá hra, za kterou je nepředstavitelná hromada práce. Celému týmu fandím a doufám, že se hře bude dobře dařit...ale musím si rýpnout do článku.
"Hra není hotová, chybí několik slibovaných prvků, hned po vydání bude obrovský patch opravující viditelné chyby,..."
U všech ostatních her je za tohle obrovský hate s vykřičníky v nadpisech ale tady to autor přejde jakoby se nic nedělo...škoda škoda.
Hru jsem si koupil v předobjednávce dnes ráno, po třech a půl hodinách žádám o vrácení peněz..snad Steamu nebude vadit, že jsem překročil jejich limit 2 hodiny.
Hra je zabugovaná, nudná, bez atmosféry. České titulky jsou udělány z fleku, takže jsem ve výsledku hrál na anglických, protože aby NPC řeklo, "Want to buy anything else with your gold?" a titulky měli napsáno "Jasně" to je k smíchu.
Několikrát jsem se sekl mezi kameny nebo plotem, takže jsem musel hrát znovu 40 minut děje, protože jejich save systém neumožňuje klasický save load jak chci.. hru může hrát jen jeden hráč, protože máte dvě možnosti, buď continue, nebo začít novou, která přemaže stávají, takže to může hrát jen jeden..což se mi taky nehodí.. no prostě tragedie.
Ryzen 7, GTX 1080 a hra běží na plné detaily na QHD na 20FPS? Ne díky... čekat 7 vteřin u každého NPC na dialog při zčernalé obrazovce? Ne díky...
Kingdom Come? Hype train velkej..ale.. ne díky. Snad mi vrátí peníze.
S atmosférou nesouhlasím. Ukaž mi open world hru, která má lepší cutscenes a která dokáže tak vtáhnout do hlavní dějové linie. Hlavní dějové linie Skyrim a podobné jsou proti tomu naprosto k smíchu.
Bugy, neoptimalizace - jak radím vždy, dnes se neoplatí kupovat hry dříve než půl až rok od vydaní. Pak jsou tyhle věci už vyřešeny a hra stojí v akci polovinu. Bohužel lidi kupující dneska hry v době vydání jsou jen early adopters.
Nejde jen o technické zpracování. Já se prostě nedokážu cítit jako zaklínač, kdežto jako Jindřich ano. Zaklínač není normální člověk, je moc velký borec.
¨Souhlas. Zaklínač je pro mě srdcovka, ale v něm si spíš člověk užívá vyprávění než aby se přímo vžil. Rád bych KC zkusil, ale potřebuju upgrade grafiky...
Takže po 5 nebo kolika letech vydají hru bez slibovaných věcí, neoptimalizovanou a na starém enginu s bugama kde se postava seká o kameny atd a bez systému savů na které jsou u rpg všichni zvyklí asi tak kolik,20 let?
Ale je to super hra které to odpustíte protože je od lidí kteří před 15 lety udělali jednu kultovní hru...super
...Třešnička na dortu je vaše vyjádření, že na to většina hráčů nemá inteligenci a trpělivost. Víte, že jsou i lidi co se chtějí u hry bavit a odreagovat se a ne tu trochu času co jim zbude na hraní třeba o víkendu pro*rat tím, že se budou hodiny "trápit" u hry dělané pro styl hraní "sedni a celý den hraj" jinak se ani máchat mečem pořádně nenaučíš. Na to už tu trpělivost teda opravdu nemám