GOG upozorňuje, že v jeho případě, na rozdíl od STEAM a dalších, kopii hry skutečně vlastníte.
Jedním z největších dlouhodobých selhání nejen Evropských (vč. Českých) zákonodárců, je pokračující neřešení situace v oblasti digitálních nákupů, speciálně her. Nejen do absurdní míry tolerované okrádání hráčů v podobě mikrotransakcí a zcela neřešeného gamblingu nejen nezletilých speciálně v mobilních hrách, jsou problém. Především jsem v absurdním právním vakuu, pokud jde o naprosto běžné digitální nákupy, jako jsou hry, filmy, hudba, programy apod. Zatímco na jiné produkty či služby se vztahují jasně definované právní nařízení, zákonná záruka 1 nebo 2 roky, a jsou definovaná pravidla reklamací a vrácení zboží, na digitální zboží současné zákony a ochrana spotřebitele prakticky vůbec nepamatují. A toho mnozí prodejci a vlastníci práv, denně zneužívají.
Jsou však i tací, kteří vám stále skutečně prodají svou hru či program apod. Umožní vám jednoduše stáhnout si funkční kopii a používat ji bez omezení offline doživotně (dokud máte ta data uložená). A i pokud odpojí svou službu a online podporu, tak vám ta hra či program doma stále poběží, protože tu kopii skutečně vlastníte. Nicméně většina digitálních prodejů je dnes ve formě neurčitého a omezeného přístupu s vyžadovaným stále online připojením. A přístup k tomu produktu vám může být prakticky kdykoliv omezen, nebo úplně zrušen. Vše zcela v závislosti na libovůli jeho provozovatele. Prostě si kupujete omezený a vždy jen dočasný přístup k něčemu a bez jakékoliv záruky na cokoliv. Speciálně v oblasti her tak spousta starších titulů, ale i těch i z posledních let, nemusí být vůbec hráčům přístupná. A i když jste ve hře utratili reálné peníze, nemusíte mít dnes už přístup k hraní.
V Kalifornii byl nicméně schválen nedávno zákon, který vstoupí v platnost začátkem roku. Ten sice zdaleka neřeší vše zásadní, ale je to minimálně začátek diskuse. Stanovuje totiž prodejcům digitálního obsahu, se kterým nemůže uživatel volně nakládat (tedy stáhnout si kopii a používat ji offline apod.), že vám vlastně neprodávají třeba hru, ale jen jakousi omezenou licenci přístupu k ní. A tohle upozornění musí být výrazné a zřejmé. VALVE a jeho STEAM tak už v praxi testují, jak to bude vypadat a v obchodě se tak objevilo viditelné upozornění s tím, že si „kupujete licenci k používání“. Vágní, ale budiž to začátek.
Každopádně v EU zaostáváme. Zákony na to stále nejsou a podle mého by všechny hry a všechen software měl mít povinnost fungovat offline. A tedy vždy by měla být možnost stáhnout si plně funkční kopii pro offline použití (samozřejmě online aktualizace apod. by pochopitelně nefungovaly, ale i bez nich by ten produkt měl být funkční). Speciálně u her, včetně online her, je rozhodně možné offline funkcionalitu technicky nabídnout vždy, samozřejmě u online her s omezením, že neuvidíte jiné hráče apod. A právo na offline používání her, by mělo být zákonem dané.
Ostatně že to může fungovat i dnes, ve světě neustálých online aktualizací a služeb, dokládá obchod GOG (CD Project), který prodává DRM free hry. Tam si můžete kopii hry skutečně zakoupit a spolu s licencí si můžete stáhnout a zálohovat všechny soubory a hra vám offline bude vždy fungovat, i kdyby sám GOG už nebyl. Firma se toho také chytila a v marketingu tohle zdůrazňuje a obouvá se do konkurentů. A podle mě přišel čas, aby to řešily i naši líní evropští zákonodárci a zákony a minimálně prodej her by měl být uzákoněn ve stylu, jakým to dělá GOG. Ale je třeba více. Například zákaz mikrotransakcí pro mladší 21 let, speciálně v mobilních hrách, ale především zákaz lootboxů apod, tedy gambling prvků, či ještě lépe, zařadit je pod stejná pravidla, která se vztahují a musí plnit online sázky, online kasina apod. Každopádně i nákupy her a jiného software by měly mít obecně jasná definovaná pravidla jako je tomu u fyzického zboží. Včetně povinnosti fungovat offline a dostupnosti bez online připojení. Stejně tak by měla být jasně definována pravidla záruky kvality, tedy reklamací vad, což by speciálně u her mělo být zajímavé. Vydavatelé her by měli být povinni vracet peníze, pokud má hra zjevné technické a obsahové nedostatky.
Donutit digitální prodejce s hrami viditelně uvádět, že si vlastně za naše velké peníze většinou hru vůbec nekupujeme, ale jen dostáváme jakýsi ničím zaručený dočasný přístup k ní, který nám může být z libovůle poskytovatele služeb kdykoliv odejmut bez nároku na vrácení peněz, je skutečně jen začátek …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|