Už tři roky má konzole PS3 podporu PhysX, novinkou tohoto týdne je oznámení, že PS3 má podporu PhysX …
Dobrých zpráv je málo, a když nejsou, tak si je vytvoříme. Tímto heslem se zdá se někdo řídil. A tak se stalo, že po třech letech, kdy konzole PS3 má podporu PhysX fyzikálních instrukcí, NVIDIA oznámila, že PS3 má „nově“ podporu PhysX.
NVIDIA zkrátka nutně potřebovala nějakou tu dobrou zprávu, kterých má v poslední době kritický nedostatek a tak sází na to, že svět na PhysX instrukce u PS3 zapomněl (a nebo ví, že na to svět zapomněl a chce se připomenout). Nezapomněl. PhysX je marketingovou zbraní společnosti NVIDIA, která společnost AGEIA, tvůrce PhysX koupila. PhysX jsou jen fyzikální instrukce, program. Nejedná se o žádnou průlomovou technologii, která by na trhu dávno nebyla – je zde systém Havok, který je ve hrách dalece rozšířen. PhysX i po mnoha letech stále jen paběrkuje, tři roky má podporu u SONY PS3 včetně všech vývojářských nástrojů k tomu potřebných, nicméně je stále využíván jen sporadicky.
EDIT: Ano od teď je PhysX zdarma a dříve byl placený, ale to je HAVOK taky a stále a platí se za něj více a stejně to k rozšíření PhysX proti Havoku nevedlo.
NVIDIA tedy včerejší zprávou asi chtěla vývojářům her připomenout, že tu PhysX je a že jej mohou využít. Co je zajímavé je, že v PS3 by neměl akcelerovat PhysX ani tak GPU společnosti NVIDIA, ale procesor IBM Cell. Je zajímavé, že když se chce, procesor asi nebude v počítání fyziky tak neschopný, jak se nám může zdát. Když by se chtělo optimalizovat, tak by to určitě jelo. NVIDIA samozřejmě pro CPU záměrně optimalizovat PhysX nebude, ostatně od nakoupení PhysX neudělala s těmito instrukcemi nic jiného, než že je přesunula s karty Ageia PhysX do svých grafických karet. Je ale zajímavé, že když si do systému osadíte starou Ageia grafikou, není mezi výkonem s ní a mezi výkonem přes GPU Nvidia, žádný velký výkonový rozdíl. NVIDIA samozřejmě nemá proč optimalizovat PhysX pro CPU, protože procesory neprodává, prodává grafiky a tak potřebuje, aby PhysX na CPU moc nejelo, a na jejích grafikách ano.
Ostatně PhysX nekoupila zadarmo a když je licencuje zdarma, na něčem se jí to musí vrátit. Nicméně je zajímavé, že v případě PS3 se mluví o PhysX spíše v souvislosti s CPU než s GPU. Že bychom se nějakých optimalizací pro CPU dočkali?
(EDIT: ačkoliv musím připomentou, že procesor CELL a procesory Intel a AMD, jsou trochu něco jiného, to jen tak naokraj, aby si někdo nemyslel, že si myslím, že CPU jako CPU - nicméně věřím tomu, že když se chce, optimalizovat pro jakýkoliv procesor určitě jde určitě cokoliv)
Společnosti NVIDIA se nedaří s PhysX prorazit, je také otázka, kolik jí v tomto případě zbývá času. Havok a PhysX nejsou totiž všeobecné standardizované fyzikální standardy, dělají víceméně totéž ale jinak. Vzhledem k rozšíření má blíže ke standardu HAVOK. Nicméně poslední vývoj ukazuje na to, že vše směřuje ke standardizaci a začlenění fyzikálních instrukcí do DirectX 11, což by všechno usnadnilo, ale pro samostatné PhysX i Havok by to znamenalo vlastně konec. Je tedy otázka, zda samostatné fyzikální instrukce PhysX nebo i HAVOK, vůbec mají v současné podobě nějakou budoucnost. Samozřejmě NVIDIA bojuje o své místo na slunci a přece nevyhodila mnoho milionů dolarů za něco, pro co se alespoň nepokusí najít na trhu místo. Takže tu máme staronovou informaci o tom, že konzole PS3 má možnost využívat PhysX, zda toho herní tvůrci využijí, je však zcela jiná otázka. Vzhledem ke všeobecné „popularitě“ PS3 mezi vývojáři, kteří vytýkají PS3 příliš odlišný a náročný vývoj her ve srovnání s PC, Xbox360 i Wii, se nezdá, že by PhysX měly zažít nějakou renesanci a nějakou změnu proti minulým 3 letům jejich přítomnosti na PS3. Navíc je otázka, zda PhysX má budoucnost i v samotné herní konzoli PlayStation. Všeobecně se má totiž za to, že v nové generaci (PS4) s velkou pravděpodobností nahradí současný NVIDIA GPU, Intel Larrabee a Intel bude určitě minimálně usilovat o větší podporu pro HAVOK a vlastní API, v horším případě pro něj upřednostní DirectX11 ... No bude to ještě zajímavé.
Zdroj: DDWorld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|