Nový počin iD Software byl s napětím očekávaný, ale nějak se nepodařilo vychytat věci na PC.
Protože se tato očekávaná hra v těchto dnech dostává i k nám a mnozí si jí budete chtít zahrát, mám pro vás několik tipů. Proč to píši? No protože z nějakého důvodu se autorům nějak nepovedli optimalizace na PC. Skoro to vypadá, že hru hlavně optimalizovali na konzole, aby tam běžela bez problémů na slušné FPS, že na optimalizace pro PC se už nedostalo.
Nesouvisí to ani tak s tím, že by hra byla nějak HW náročná, to není. V 1080p rozlišení si jí naplno můžete s vysokými FPS užít i na kartách úrovně GTX 560 Ti či HD 6950 a problémy nebudete mít ani se staršími grafici jako jsou HD 4000. Problémem hry je použitý engine a některé technologie, hlavně Megatexture, která byla udělána pro konzole. Ty totiž mají velmi omezené množství paměti a tak jsou opravdu pěkně vypadající textury v konzolových hrách skutečně věcí nevídanou.
U RAGE si detailních textur ale mohou užívat i konzolisté, protože se ty detailní textury nějak načítají vždy jen pro malou viditelnou oblast okolí. Jenže ono to má problémy na PC, kde je trochu jiný typ pamětí, je jí více a pracuje se s ní úplně jinak. Na PC tak tahle technologie prostě zlobí, textury se ne vždy načítají, jak mají, všechno se rozmazává atd. Výsledkem tak jsou obrovské problémy i s AA a další. Jinými slovy, hra, když si ta technologie postaví hlavu, vypadá strašně:
Problémy jsou na všech konfiguracích. Tvůrci hry prý pracují na řešení. Další věcí, která ukazuje, že se iD Software postavil navzdory svým slovům k PC platformě macešsky, i možnosti nastavení grafiky. Možnosti jsou v podstatě minimální. Údajně má hra prý nějaké vlastní astatické detekce, které nastavují úroveň detailů podle vašeho HW.
Tak jako tak je asi nejvtipnější omezení na 60FPS. Hra není náročná, jak jsem řekl, tak na těch FPS ji naplno dají i GTX 560 a HD 6950, ale prostě více než 60FPS nejede, takže majitelé silnější PC nebudou mít žádný užitek ze svého HW, směšný, ale musím říci, že nikoliv však ojedinělý případ. V mnoha hrách, které testujeme, musíme upravit tak, aby více než 60FPS poskytovaly.
Problémy jsou i s Eyefinity, kdy si musíte trochu upravit FOV. Celkově je RAGE po grafické stránce velké zklamání a v některých ohledech vypadá i hůře, než Doom3! Třeba ty textury a některé modely se skutečně nepovedly a pověst Johna Carmacka zdá se utrpí velké šrámy. RAGE opravdu nevypadá, že by bylo děláno pro PC, o které Carmack vždy prohlašoval, že je prioritní. Zjevně není.
U AMD mohu doporučit nové beta ovladače, které vylepšují výkon a jsou optimalizované právě pro RAGE. Najdete je zde a vylepšují výkon HD 4000/5000/6000 grafik. Upozorňuji ale, že se jedná o betaverzi ovladačů, která nemá optimalizace pro B3, jež měl jiný beta balíček vydaný minulý týden. Dále doporučuji, pokud skrze ovladače zapnout Vsync, pokud se vám obraz trhá, protože zjevně to hra nemá zapnuté – to platí pro majitele AMD i GF grafik. Dále jsou problémy s vyhlazováním. Rozostřuje obraz, prý ale pomáhá skrze ovladače změnit režim AA. Je ještě dalších pár způsobů a nastavení některých hodnot přes konzoli, které vylepšují grafiku a pohled na trhu, ale ty ještě nemám odzkoušené. Každopádně je to opravdu velká škoda, že hra trpí takovými problémy a engine iD tech5 vypadá, jak vypadá.
Škoda, protože hra samotná vypadá hodně dobře a hratelnost je velmi dobrá. Je ale opravdu na pováženou, že v mnoha ohledech nová hra na novém enginu vypadá graficky hůře, než 6 let starý DOOM3 :(. Ve srovnání s hrami jako Crysis 2 či Battlefield 3 pak musíme říci, že RAGE mělo vyjít asi o pár let dříve. Asi tak někdy kolem roku 2005-2006, kdy vyšel Doom3. Vedle současných stříleček s mocnými DX11 enginy vypadá poněkud nepatřičně a to hodně u FPS hry ubírá na kvalitě. Tím spíše, že hry od iD Software FPS byly na technologickém poli vždy průkopníky a naprostá špička. RAGE není zdaleka ani jedno. Možná proto nám RAGE tak dlouho nechtěli ukázat. Vážně je čeho litovat, herně má dost co nabídnout.
PS: Objektivně narovinu řečeno, kdyby nebyly Xbox360/PS3 konzole, tak podobné „optimalizace“ a zpátečnický vývoj nemusíme podstupovat. Jak dlouho ten stupidní starý šrot bude likvidovat herní a technologický vývoj a ještě jej budou mnozí obhajovat? Kvůli Microsoftu a SONY a jejich stupidní, zbytečné, neužitečné a uměle vytvořené herní platformě, trpí desítky a stovky milionů PC hráčů po celém světě. Pěkně děkujeme.
Zdroj: pcper.com a DDworld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|