Skončí Internet, jak jej známe? Placení za odkazy na články a ručení za legální obsah uživatelů. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 14 September 2018
altEvropský parlament schválil reformu autorských zákonů. Změní to Internet, jak jej známe?

 

 

 

 

Pokud nežijete někde v jeskyni, určitě jste slyšeli něco o reformě autorských zákonů, která má řešit problémy, které přinesl nástup internetu a různých služeb, jež si s autorskými právy příliš hlavu nelámou. Nicméně součástí celoevropské úpravy jsou i dva kontroverzní články, které by v praxi mohly změnily internet, jak jej známe. A ano, nás všech se tyto úpravy dotknou, jako ČR jsme součástí jednotného digitálního trhu. Takže o co jde?

  • Online média mají nárok na poplatky za to, že na ně různé služby odkazují!

Internet je prakticky hlavně o odkazech. Velmi kontroverzní věc pro některé, která by prakticky znamenala, že pokud někdo odkáže na článek na DDWorld.cz, čehož součástí bude navíc i krátký úryvek, měl bych za to jako autor textu dostat odměnu. Proč? Protože služby jako Google, Facebook a mnoho dalších na odkazování na mě vydělávají, protože kolem toho zobrazují různou reklamu. Je to fér? Ano. Jenže pak je tu praxe.

Technicky samozřejmě není problém tohle vyřešit, stejně jako Youtube a jiné platformy platí tvůrcům obsahu (mizerně), není problém pro Google, Facebook atd. vytvořit programy, které budou nám, tvůrcům obsahu, posílat malou část z reklam, která se kolem odkazů na nás na těch službách objevuje. Samozřejmě že majitelé těchto velkých platforem jsou proti, nechtějí se přeci dělit o zisky, ačkoliv je mají z cizího obsahu. A samozřejmě je tu ten aspekt, že oni k nám přeci přivádí další čtenáře, takže jsme si vzájemně prospěšní. To je hlavní argument odpůrců nových pravidel. A já ho beru. Nicméně osobně si myslím, že nová pravidla nejsou vůbec na škodu.

Chápu je jako příspěvek k jasnému sdělení, aby odkazy a citace z autorských děl, nesloužily jako zdroj výdělku pro třetí stranu jen tak bez omezení. Jako tvůrce obsahu chci mít kontrolu nad tím, kde se nachází, kdo na mě odkazuje a jakým způsobem a zasloužím si o tom minimálně vědět, a pokud na mém obsahu někdo vydělává (třeba formou reklamy kolem těch odkazů apod.), zasloužím si část těch výdělků, pokud na tom budu trvat. Nové nařízení ohrožuje tedy jen stávající podobu toho, že někdo jako Google, Facebook atd. vydělává na mém obsahu, odkazech atd. aniž by k tomu jejich majitel mohl cokoliv říci, či požadovat spravedlivou odměnu. Nicméně nové nařízení přeci nijak neomezuje možnost se s Google, Facebookem a dalšími službami, kýmkoliv, kdo na mě bude chtít ve velkém odkazovat, bude mě chtít citovat, se prostě domluvit. Ano, můžete na mě odkazovat, můžete z mých článků v přijatelné míře citovat a já nebudu chtít žádné podíly z reklamy, protože vaše odkazování na mě má pro mě také cenu. Ale prostě chci o tom vědět a chci mít možnost to schválil či neschválit. Takže pokud mě Google pošle formulář, že pokud chci odkazy na DDWorld.cz v jeho vyhledávači, ale nehodlá mě za to platit, jestli s tím souhlasím nebo ne, tak je vše v pořádku.

Osobně tedy nechápu, jaký problém odpůrci tohoto nového pravidla mají. Je férové ke všem, pokud služby chtějí přes nesouhlas majitele obsahu na něm pravidelně ve velkém vydělávat na odkazování na ten obsah a citací z něj, budou mu za to prostě muset platit. To je jen fér. Jinak není přeci problém se domluvit, Google, Facebook atd. mohou udělat jednoduché formuláře, které jako majitel obsahu vyplníte a buď to odsouhlasíte nebo ne, což by mělo být naprosto normální. A pojede se normálně dál, jak jsme všichni zvyklí. Nové nařízení ani neuvádí odkaz jako něco, co je chráněno copyrightem, takže nic zásadního se opravdu neděje (můžete nadále odkazy na nás všude možně vkládat a nic neporušujete), jen do toho vznáší trochu pořádek a pořádek dělá přátele :).

  • Internetové služby (úložny) mají aktivně bránit nahrávání autorsky chráněných obsahů

Doposud platilo, že provozovatelé různých úložen ale i dalších služeb, museli v případě nahlášení autorsky chráněného obsahu, tento obsah neprodleně odstranit. Nyní kromě toho budou muset i uživatelům bránit tento obsah nahrávat. Jinými slovy, se tak břemeno přesouvá z uživatelů na provozovatele.

V tomto případě to chápu jako vítězství lobbistů majitelů autorských práv, pro které je samozřejmě složitější postihovat jednotlivé uživatele, než žalovat přímo provozovatele služeb. Ti tak budou mít mnohem více práce a nůž na krku. Uživatelé, kteří sdílí autorsky chráněný obsah pak jen budou muset tento obsah lépe chránit a maskovat. Problém je, že kontrola těch všech dat je realisticky proveditelná je pro opravdu velké provozovatele, mající na to technické zázemí, jako je Youtube. A i na něm to zdaleka není dokonalé. Takže chtít, aby menší služby měly stejné AI filtry je dost nerealistické. V tomto ohledu tedy sice chápu smysl nařízení, kdy majitelé práv chtějí jednodušší vymáhání a místo uživatelů, kteří obsah sdílí a nahrávají, budou honit provozovatele těch služeb, ale současně si prostě neumím představit, jak má běžná digitální úložna aktivně zkoumat každý nahraný soubor. To není technicky prostě možné. Asi i proto nařízení nakonec obsahuje, že se to na menší služby nevztahuje, čímž ale vytváří dvojí metr.

Dosud platící úprava, podle které musely služby nahlášený autorsky chráněný obsah mazat, byla zcela dostatečná, funkční a platila pro všechny stejně! K úpravě nebyl žádný důvod, naopak nyní platí prostě dvojí podmínky a hranice není jasně daná. Nemluvě o tom, že kontrolovat uživatelský obsah a zkoumat co je konkrétním obsahem dat uživatelů, mě přijde jako výrazný zásah do soukromí, který provozovatelům těch služeb nepřísluší. Takže s tímto nařízením problém prostě mám. Dosavadní praxe byla zcela v pořádku a fungovala dobře.

Věci ještě mohou doznat úprav, budou se ještě schvalovat, celkově jsou některé věci určitě krokem vpřed, nicméně jako celek je podle mě celá úprava k ničemu. Neřeší totiž zastaralé autorské právo jako takové, fakt že tvůrci obsahu mají ze svého obsahu mnohem méně než vydavatel či služby samotné. Stejně tak neřeší fakt, že provozovatelé služeb vydělávají celosvětově na všech ve všech státech, poctivé daně za to jako jiné služby mimo internet v daném státě neodvádí, což prostě přináší nerovnosti.

Prostě ano, některé věci jsou krokem vpřed, některé ale krokem stranou a jiné nejsou řešené vůbec. Osobně si nemyslím, že se současná podoba Internetu v EU nějak zásadně změní. Nově přijaté směrnice k tomu nedávají žádný pádný důvod. Skuteční autoři obsahu budou dostávat stále jen almužny, pokud vůbec něco, vydělávat budou jen majitelé práv (což většinou nejsou autoři obsahu) a internetové služby a daňová povinnost zůstane nerovnoměrná. Žádná revize autorských práv to prostě není …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Exorcius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - autorská práva 2018-09-14 16:32:03
avatar
No hlavní nesmysl je vůbec v existenci autorských práv takových, jaké je známe. Na umělecké dílo by mělo být autorské právo časově omezené třeba na dva roky. Já jako projektant staveb také nemám celoživotní rentu za to, že někdo užívá dům, který jsem naprojektoval a vymyslel.
Mirdaa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-14 18:13:40

Jenže na projektu se těžko někdo přiživí. Umělecké dílo je trošku o něčem jiným.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-16 00:23:49

mě přijde absurdní že ochrany požívají i díla která už nikdo nechce kapitalizovat, buď vůbec a nebo v nějakém konkrétním jazyce.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-14 17:44:21

Článek 13 je svinstvo, rozhodně nechci platit internetovému provozovateli za to že u něj běží autorský filtr, který kontroluje co nahrávám(a preventivně blokuje třeba i satiru na něco). Odkaz Odkaz
U dalších voleb do evropského parlamentu(23.-26. května 2019) si prosím vzpomeňte kdo jak hlasoval. Pro:
Jan KELLER (ČSSD)
Pavel POC (ČSSD)
Miroslav POCHE (ČSSD)
Stanislav POLČÁK (Starostové a nezávislí)
Luděk NIEDERMAYER (TOP 09 a Starostové)
Jiří POSPÍŠIL (TOP 09 a Starostové)
Pavel SVOBODA (KDÚ-ČSL)
Tomáš ZDECHOVSKÝ (KDÚ-ČSL)
Michaela ŠOJDROVÁ (KDŮ-ČSL)
Evžen TOŠENOVSKÝ (ODS)
Jan ZAHRADIL (ODS)

Proti kontroverznímu návrhu:
Jaromír KOHLÍČEK (KSČM)
Kateřina KONEČNÁ (KSČM)
Jiří MAŠTÁLKA (KSČM)
Jiří PAYNE (Svobodní)
Olga SEHNALOVÁ (ČSSD)
Jaromír ŠTĚTINA (TOP 09 a Starostové)
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-15 08:21:44

jo vim jak kdo hlasoval, s Niedermayerem sem si parkrat, ale na posledni mail kde sem mu odpovidal na dotaz co si myslim, sem mu napsal ze o navrhu zeje to svinstvo a o eu ze ek a ep by mely byt geograficky na opacnych koncich eu, cili od sebe co nejdal, pokud teda nemaji byt rovnou zrusene, pak uz mi neodpovedel.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nooooo 2018-09-14 21:44:25
avatar
Google si zase dal tu práci, že provozuje servery díky nimž se objeví odkaz na který se dá kliknout. Kdyby google vypnul servery, tak nejspíš i světová ekonomika půjde ke dnu. A pak kdo na kom vydělává...
Jednoho krásného dne se to může všechno zpoplatnit a kdo nebude platit nebude mít odkaz
nexro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-14 23:25:50
avatar
Bych si tak přál aby Evropu na týden odříznul zbytek světa od internetu a byl tu jen "evropský internet a data", to by je tyto pi****ny rychle přešli...
Zapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-14 23:59:42

Treba spoplatniť všetko, potom ľudia dostanú rozum a začnú spolu komunikovať a stretávať sa osobne. Aspoň nebudú zahltený sprostosťami, ktorých je na inernete obrovské množstvo. Pred pár rokmi, keď človek niečo hľadal (informácie, tovar,...), tak sa k niečomu dopracoval. Teraz sú tam tri tony sprostostí, ale to čo potrebuje nenájde.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-15 08:19:40

Sorry ale ne, nebudu platit za to že někde na svém blogu kde nejsou reklamy budu citovat, ne opisovat celé, ale jen citovat, případně to doprovodím odkazem na zdroj. DD i ty sám někoho nebo něco cituješ, představ si že ocituješ něco z tiskove zpravy amd nebo nvidei a pak jim za to budeš muset platit.
Mak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-15 10:43:35

Regulace je zlo.
A až tenhle salám pomaličku dokrájej, bude pozdě se divit,
kam zmizel svobodnej internet.
suchanr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-15 12:36:52
avatar
"Regulace je zlo."
A proto pravice, ktera je razne proti regulacim hlasovala svorne PRO.

Bez regulace by tu byl zpatky divokej zapad, bohuzel to neni takhle snadny.
Mak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-21 13:57:50

Co je na divokým západě špatnýho nevím.
Svoboda buď je nebo není.
V tom v čem žijem dnes,není svobody ani co by se za nehet vešlo.
Nevíc netuším kde jsi viděl nějakou pravici.Já žádnou už léta neznám.
shadowmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-15 17:10:11
avatar
EU je jedna velká prasárna, tak co od toho čekat? Dnes omezí internet, zítra zbraně, pozítří u Vás v ulici ubytují syrské vrahy. Hlavně že ovčani furt žerou, jak bychom tady bez EU zdechli hlady... Třetí říše, tedy Němci zase do všeho kecají a všemu šéfují, vybudovaná mírovou cestou
neverkill [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-15 18:37:48
avatar
co dodat skutecni sefove evropy ji rozhodne nevedou k preziti ci pokroku, fakta sou jasny. mame moc vysokou spotrebu zdroju ktery planeta neustoji a tak musime zdechnout stejne jako USA, podivejte se na posledni projev junkra ke stavu unie a predikujte si kam nastinena politika EU povede v horizontu 30-50 let. celkem me fascinuje ze to nikdo neresi ... asi to nikdo nechape

ohledne tyhle mrdky z eu. dalsi cesta k totalite, tedy totalni kontrole kultury obyvatelstva. pekne krucek po krucku. skoncime tak ze nevhodne veci budou automaticky mazany z nasich pc. a budou z nas jen opice papouskujici posledni schvalenou telenovelu..

/btw sem docela rad ze mam v knihovne cca 1000knih ktere to doufam preckaji i kdyz jejich spalovani sme tu uz taky parkrat meli .. 451 stupnu farhenheita je mozna dilo ktere zatim nedoslo uznani nebo sme nepochopili to varovani videny treba v Equilibrium
dawo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-16 08:40:31
avatar
Takže když v diplomce pouziju odkaz na stránku, budu jim to muset sdělit případně zaplatit? LOL
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 631x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 423x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 924x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1185x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1508x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1339x
Komentářů: 6