Potěšující informace zazněla přímo od společnosti SONY. Zjevně konečně pochopila situaci.
Když může vyjít dobrá hra na PC, je opravdu ostuda, že zůstává zamčena na PlayStation. Ano, právě SONY se svou PlayStation platformou poškozuje hráče a v konečném důsledku i sama sebe. A vypadá to, že nejen má kritika této politiky dopadla na úrodnou půdu. U SONY totiž konečně dostali rozum. Do hry totiž vstoupila věc, které si váží ze všech nejvíce. Peníze …
Ostatně u konkurenčního Microsoft už před několika lety pochopili, že uměle rozdělovat hráče na konzolisty a PC, je pěkná kravina. Samozřejmě Microsoft má velkou výhodu v tom, že mu „patří“ Windows PC platforma, a protože i současný a nový Xbox běhají na Windows 10, bylo to jednoduché. Dnes to MS dotáhl do takové dokonalosti, že hry vydává pro Windows platformu jako celek (tedy bez ohledu na to, zda je to W10 na PC nebo W10 na Xbox). Pokud si hru pořídíte můžete si ji dokonce hrát jak na PC, tak na Xboxu za jedny peníze. A vlastně si tu hru ani kupovat nemusíte, pokud si zaplatíte Xbox game pass, tak za pár korun měsíčně máte přístup k velké knihovně her, včetně mnoha nejnovějších titulů. Největší přetrvávající bolístka Microsoft Windows, co by herní platformy, je značně nedotažený Windows Store. Naštěstí na PC máme možnosti díky STEAM nebo EPIC jak si MS hry pořídit jinde.
Proč to všechno Microsoft dělá? Samozřejmě proto, aby dostal své hry a služby k co největšímu množství uživatelů a potenciálnímu množství zákazníků. A tohle je stejný důvod, proč se ke změně své strategie aktuálně zjevně rozhodla i SONY
- SONY bude vydávat své hry i pro PC,
končí s absolutní exkluzivitou pro PlayStation.
Společnost SONY má problém. Její herní divize moc neroste a dá se říci, že ani nemá kam růst. Její obecenstvo je jaksi pevně dané. Rozšiřovat omezené publikum jeho PlayStation platformy, je docela složité a stejně nemá šanci, aby velikostí konkurovalo Windows platformě. Speciálně když Microsoft dělá to, co dělá a oslovuje nejen svou konzolovou část publika, ale ještě větší PC publikum.
SONY své herní exkluzivity používá jako zbraň a marketingový nástroj a dá se říci, že do značné míry je to jeden z hlavních důvodů, proč si PlayStation vůbec koupit. Jenže u SONY posledních pár let zuřivě počítali, a došli k celkem nepřekvapivému výsledku. Ta umělá exkluzivita není tak výhodná. Ano, SONY díky tomu prodává své konzole PlayStation, ale velkou část z nich by prodala i bez těch exkluzivit. Ostatně Microsoft na exkluzivní hry jen pro Xbox konzoli už vlastně rezignoval a prodeje samotné konzole to víceméně nijak neovlivnilo. Pořád tady bude velká skupina hráčů, kteří nemají dost zručnosti pro to, aby si pořídili a obsluhovali herní PC, nebo prostě jsou pohodlní a nechtějí nic řešit a nad ničím přemýšlet a stačí jim jednostranně zaměřené zařízení. Navíc za dostupnou cenu jim k hraní her vlastně úplně stačí, speciálně nová generace, která bude výrazným skokem.
SONY si zkrátka spočítalo, že poté co osloví všechny, co se oslovit dali v rámci majitelů PlayStation konzole, tak už nemá komu dalšímu jak prodat svou exkluzivní hru, což ho prostě připravuje o docela slušné zisky. Faktem prostě je, že PlayStation s Xbox konzolí dohromady tvoří maximálně polovinu herního trhu, pokud jde o AAA tituly. Druhá polovina je tvořena PC platformou a brzy streamováním. SONY tedy se svou exkluzivní hrou osloví reálně jen kolem ¼ hráčů, které běžně oslovují multiplatformní hry vycházející pro PC, Xbox i PlayStation současně. A vzhledem k tomu, že vývoj her je drahý, SONY do něj investuje stále více a bude kupovat a rozšiřovat vlastní herní studia, je poněkud kontraproduktivní, pokud by ty hry vydávalo nadále jen na vlastní PlayStation platformu. Speciálně když vydat ji na PC je triviální, protože nová PS5 speciálně je vlastně herní x86 AMD PC.
SONY ostatně v poslední době už zkouší a testuje vydání svých „exkluzivit“ také na PC platformu. Nedávno jsme se dočkali Horizon Zero Dawn, u kterého je zjevné, že do PC verze se příliš neinvestovalo, a tak jakékoliv prodeje tvoří vlastně čistý zisk a extra peníze do kapsy SONY. A hra je natolik povedená, že by to mohla být nejziskovější SONY hra všech dob, protože úspěšná už byla na PS4 platformě, takže na PC může prodat dalších pár milionů kopií. A to je to, co SONY prostě zajímá. Samozřejmě ortodoxní fanatičtí fandové PlayStation platformy zuří a někteří řvou, že přejdou na PC.
SONY si ale určitě spočítalo všechna pro a proti, za těch několik posledních let má dostatek dat k tomu, aby se prostě rozhodlo tak, jak se zjevně rozhodlo. Bude své hry vydávat i na PC. Pozor nezmiňuje Xbox jako takový, což by bylo trochu choulostivé, neboť by přímo podporovala Microsoft. Osobně nicméně očekávám, že úplně se exkluzivity zbavovat nebude. Jsem si prakticky jistý, že nedávným vydáním Death Stranding a Horizon Zero Dawn, SONY testovalo kromě toho, kolik vydělají, i to, jaký vliv má časový odstup vydání hry. Death stranding vyšel zhruba půl roku po vydání na PS4, Horizon Zero Dawn pak s extrémním odstupem tří let. SONY prostě testuje, dva extrémy. Podle mě půl roku je nejkratší doba, kterou SONY zvažuje, co by exkluzivní dobu kdy by hra byla dostupná jen na PlayStation.
Osobně si myslím, že kvůli případným dodělávkám, DLC atd., kdy SONY nejspíše bude chtít vydávat na PC své hry v komplet verzi a současně přeci jen udržovat nějaký důvod proč si vůbec koupit PlayStation konzoli, bude časová exkluzivita někde nejméně kolem 1 roku. Samozřejmě na oficiální ohlášení si počkáme. Podle mě i samotné potvrzení, zda ta která SONY hra vyjde i na PC, bude firma záměrně odkládat. Každopádně celá tahle změna strategie mě docela potěšila, protože to znamená pravděpodobnost hraničící s jistotou, že druhý díl Horizon série, s podtitulem Forbidden West, který na PS5 vyjde příští rok, dorazí někdy později i na PC. Jsem rád, že alespoň kvůli těm penězům to u SONY konečně pochopili, že je tady spousta lidí, kteří by si jejich hru rádi zahráli, ale PlayStation konzoli si prostě nekoupí. A to ne proto, že by na ní neměli (protože mnozí mají PC, kde jen grafická karta je výrazně dražší než celá PS4), ale proto, že chtějí hrát bez kompromisů a limitace HW, na pořádném stroji s pořádným ovládáním. A to přinejlepším výkonově mainstreamová (a tedy limitovaná a kompromisní) platforma konzolí s kompromisními gamepady, co by primárním ovladačem a tomu přizpůsobenou hrou, prostě nenabízí.
SONY prostě pochopilo, že pokud chce vydělat více, musí své hry nabídnout i na PC, tedy mimo jasně ohraničenou PlaStation platformu. Speciálně když je tu potenciál stovek tisíc až milionů velmi bohatých a stovek milionů běžných hráčů, které lze oslovit. Ale že to SONY trvalo, než to pochopilo. Říkám ovšem jasně, že lépe později než nikdy :)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|