SONY po sérii katastrof mění vedení, ruší online hry a couvá – PSN účet u PC her nebude povinný! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 03 únor 2025
altPlayStation divize SONY zažila špatný rok. Oknem vyhodila stamiliony dolarů a naštvala hráče.

 

 

 

 

SONY Playstation je sice hospodářky v pohodě nad vodou (i když z pohledu investorů a akcionářů nejde o žádný zázrak), ovšem z hlediska investic do nových her a celé herní strategie firmy ohledně většího zaměření na live service hry, byl rok 2024 doslova a bez přehánění naprostá katastrofa. SONY a jeho hra CONCORD se zapsaly do historie jako největší herní propadák všech dob a totální selhání strategie a plánování.

CONCORD byl širší součástí nové strategie herní SONY divize, která se chtěla více zaměřit na pro ni doposud naprosto cizí „live service“ online hry. CONCORD byl vlajkovou lodí nové generace her firmy, kdy SONY koupilo celé studio a celý projekt této AAA hero shooter hry. Ta byla něco jako Overwatch ve stylu strážců Galaxie, napojen na ni měl být seriálový projekt a širší universum. Jako taková se nehrála špatně, fungovala dobře, ale jednoduše nenabízela naprosto nic nového, zajímavého, objevného. Obsahově nedávala důvod ji hrát. Navíc jste museli za ni zaplatit 40 dolarů, abyste si ji vůbec mohli hrát. A to v době, kdy podobných her je celá řada a prakticky všechny jsou „zdarma“ (F2P)!

Na celé věci je tak zdaleka nejvíce zarážející ona neuvěřitelná absence smyslu pro realitu u vedení herní SONY divize a totální selhání rozhodování, kdy už při krátkém veřejném testování těsně před ostrým vydáním hry, kdy hra byla dostupná pro všechny zdarma, nedokázala oslovit ani 4000 lidí. Už to mělo prostě všechny v SONY varovat, aby udělali zásadní změny a rozhodnutí. Neudělali. Místo toho SONY hru vydalo v té plně placené verzi. A výsledek? 697 hráčů na STEAMU! 697 hráčů live service AAA hry SONY, která měla být ve vývoji a provozu další roky. 697 hráčů hry, která stála cca 200 milionů dolarů na samotném vývoji. A údajně by celkové náklady pro SONY i s nákupem dnes už uzavřeného studia, měly být spíše blíže 400 milionům dolarů. Každopádně ten ohlušující nezájem o tuhle AAA hru byl tak velký, že místo aby se SONY pokusilo udělat z toho F2P titul a zachránit alespoň něco, raději než do toho investovat další peníze bez výhledu na návratnost, hru po týdnu vypnulo a těm pár tisícům lidí, co si ji reálně pořídilo, vrátilo peníze. A to existují i raritně ceněné fyzické kopie ;). Následně bylo uzavřeno celé to drahé studio, které hru vytvořilo. Obrovská hromada peněz prostě vyhozena oknem …

Minimálně 200 milionů na tom SONY tratit bude, a jde zdaleka o největší herní propadák na poli AAA her v historii. A to v době, kdy nám firma už roky říká, že vývoj jeho tradičních populárních single-playerových her je drahý, a tak tak se zaplatí. Tady vyhodila prokazatelně oknem 200 a dokonce možná spíše 400 milionů dolarů. Jen tak na jediném projektu. Za to mohly být minimálně dvě pořádné velké single-playerové hry. Jenže to nebyl konec. SONY se poslední více než rok snažilo investovat masivně do vývoje vlastních live service her, ale po propadáku CONCORD, který znovu opakuji nebyl v jádru vyloženě špatnou hrou, jen prostě neměl, co by „kopie“ mnoha jiných podobných, čím zaujmout, firma přehodnotila všechny své investice do online her. A následně zrušilo hned několik zásadních rozjetých projektů, které už byly rozjeté a stály tedy už minimálně další desítky ne-li stovky milionů dolarů dohromady. Výbuch celé téhle strategie v roce 2024 je opravdu neuvěřitelný.

  • SONY se online her nechce vzdát … ale je to šílenství

Z 12 plánovaných online live service SONY her, bylo 8 prokazatelně zrušeno a pravděpodobně nejsou poslední! Už jen to, že nějaký maniak u firmy naplánoval vydání dvanácti SONY live service her do roku 2026, je monumentální odtržení od reality. Ostatně zkuste si vyjmenovat obecně dnes 12 skutečně úspěšných live service her?! A najednou jen SONY by chtělo mít 12 takových vlastních fungujících her samo o sobě, mnohé navíc stejného stylu a druhu? Pokud vás ani nenapadá, jaké hry by to mohli, být tak malý výčet: The Last of Us Multiplayer, Spider-Man: The Great Web, Twisted Metal online, spin-off Destiny, nepojmenované hry od tvůrců Days Gone a dalších. Mezi jinými chtělo SONY vydat i online multiplayerovou hru God of War a další.

Bohužel některé stupidní online projekty, firma prý stále nezrušila. K hrůze všech plánuje stále zprznit svou vynikající originální Horizon sérii. A Horizon Online od Guerrilla Games je údajně stále v plném vývoji, protože už je tam 7 let, tak to nechtějí rušit. Bohužel tahle online hra, o kterou se nikdo z hráčů neprosil, má přednost před regulérním třetím dílem série, o který se naopak prosí všichni, ale zjevně je mnoho let daleko.

Stále je také v plánu vydat podivnou online střílečku Marathon od Bungie. Nicméně celý projekt má nejen zpoždění, ale dojmy z hraní vůbec nejsou pozitivní a celkově to hodně smrdí tím, že by se mohla kompletně zopakovat CONCORD situace. Chybí naprosto jakékoliv nadšení kolem tohoto projektu. No a v plánu a ve vývoji je stále i vykrádačka Ubisoft multiplayerových her s názvem Fairgame$. Naprosto generická online střílečka, od části bývalých tvůrců Ubisoftu, nyní pod křídly SONY. Takže mohu myslím s klidem prohlásit, že žádný z těch zbývajících plánovaných online herních titulů, nevypadá ani trochu zajímavě, natož aby měl šanci být skutečně úspěšný, jak si investoři a finanční manažeři kteří ty hry nehrají, představují. Ostatně SONY se moc nedaří ani s jejich existujícími online hrami.

  • SONY v roce 2024 potopilo své Bungie

                                         a jeho DESTINY, nad vodou ho drží jediná hra.

Playstation SONY má dnes jen dva historicky úspěšné online multiplayerové tituly. A ani jeden vlastně není jeho. Oba prostě koupil už jako existující sérii her i s vývojáři pro svou platformu. Prvním je DESTINY 2, kdy SONY zaplatilo 3,6 miliardy dolarů za Bungie a jeho sérii. Nicméně i tohle je už dnes naprostým selháním, kdy firma vyhodilo 3,6 miliardy dolarů za již existující hru, v té době už problematického studia. A co s ním udělalo? Destiny 2 zažila svůj vrchol už před časem a místo dalšího rozvoje v roce 2024 byl oznámen konec hlavního vývoje. SONY nenabízí důvod, proč dnes hru vůbec hrát. Hlavně však propustilo mnoho ze zaměstnanců a tvůrců hry a série. Takže DESTINY 2 je u konce a DESTINY 3 nevzniká a lidi kteří by něco takového vytvořili už Bungie studio opustili (většinou nuceně).

Fakticky jedinou pozitivní zprávou pro SONY na poli online live service her je překvapivý úspěch HELLDIVERS 2. To je přitom poměrně malá hra od zdaleka nejmenšího studia, které navíc SONY ani přímo nevlastní! Hru jen vydává. Hra sama je placená, ale po nákupu hry už žádné další peníze vytahovat nemusíte, všechen obsah se dá v pohodě vyhrát a získat. Nejde tedy z hlediska mechanik o tu online live service hru, kterou si šéfové velkých vydavatelství, včetně SONY, představují. Současně i tahle hra má svůj absolutní vrchol zjevně už za sebou. Přeci jen relativně malý tvůrčí team nebyl připraveni na tak velký úspěch. Nový obsah a inovace přichází pomalu a už se prostě mnohým ohrála. Navíc SONY dokázalo velkou část hráčů nejen naštvat, ale některým hru fakticky doslova vypnulo, když udělalo dodatečně svůj PSN účet povinný. V tomto ale konečně přichází změny …

  • SONY couvá od povinného PSN účtu

                                                     pro PC hry a mění vedení PlayStation

Celá strategie live service her SONY je doslova jedna velká katastrofa, která stála firmu ne stamiliony, ale fakticky skoro 5 miliard dolarů. A výsledkem je doslova nic, žádná hra, která by stála za řeč. Navíc zjevně není vyhazování peněz v této oblasti konec. A někdo za to zjevně musí být zodpovědný. SONY o tom nechce moc mluvit, ale firma udělala rychlé změny ve vedení a struktuře v poslední době. Doposud měla herní divize firmy dva šéfy na stejné úrovni Hermena Hulsta a Hideakiho Nišiniho. První jmenovaný byl ale neskrývaně sesazen, a bude podřízeným Nišiniho. Pár dalších změn ve vedení bylo i v dalších částech herní divize. Otázkou je, zda někteří z těch, kteří tlačili na větší online zaměření, nebyli bez ohledu na totální krach a katastrofu celé snahy, spíše povýšeni.

Nicméně SONY PlayStation viditelně couvá od svého naprostého oddání live service online hrám. Ze zákulisí chodí zprávy, že kromě zrušení většiny projektů ty, co ve vývoji zůstaly, nemají na růžích ustláno. A nějaké nové pak schvalovány nejsou vůbec. Nicméně úplně se toho vysněného zlatého live service online prasátka, SONY vzdát nechce. A bude to zkoušet. Jenže zjevně si to nemůže dovolit úplně bez kvalitních tradičních her svého klasického typu. Tedy single-playerových příběhovek. Na ty se tak nadále můžeme těšit a jen litovat těch miliard dolarů, které SONY za nepovedené online snahy vyhodilo. Co za to mohlo být uděláno těch klasických her …

A není to jediná změna. Jak víte, SONY naštvalo hromadu PC hráčů, kdy v roce 2024 začalo vyžadovat povinný PSN účet. A to i pro své singleplayerové tituly. Nejen že je to z principu nesmysl, ten účet je PC hráčům k ničemu, ale především PSN oficiálně legálně funguje jen v několika desítkách zemí! V řadě z nich tak hráči vlastně nemohou ten PSN účet mít a hry legálně hrát. STEAM dokonce musel některé SONY hry v řadě zemí přestat prodávat a části hráčům vrátit peníze, kteří prostě přestali mít ke své hře přístup kvůli požadavku na PSN který v jejich zemi není oficiálně nabízen. Nikdo přitom nenutil SONY, aby požadavek na povinný PSN zavádělo. Všichni mu říkali, že je to nesmysl, když nemá PSN přístupný pro všechny hráče na celém světě. Nejen že zbytečně naštve mnoho stávajících zákazníků, hlavně se však připraví o mnohé z nich a potenciál získat nové. Prostě celý přístup SONY k povinnému PSN pro PC hráče byl od počátku neuvěřitelně stupidní a očividně kontraproduktivní. Ale stejně ho prosadili …

Firma nyní konečně couvá. Ruší pro PC hráče povinnost PSN účtu pro hry Marvel’s Spider-Man 2, God of War Ragnarök, The Last of Us: Part II Remastered a Horizon: Zero Dawn Remastered na PC. Stále ten účet mít můžete, ba dokonce SONY láká na bonusový obsah za přihlášení se, což je podle mě ta správná cesta. A mělo to být od začátku. Jinými slovy, PSN má být prostě dobrovolný, a hlavně má nabízet něco extra, když SONY chce abychom jej měli. Nemá však v žádném případě být požadavkem, když nejde o online hru, a hlavně v mnoha zemích světa ho legálně ani nelze mít, protože jej tam SONY oficiálně nenabízí. Zkrátka celé tlačení povinného PSN pro PC bylo jen dalším manažerským selháním někoho v herní divizi SONY v roce 2024. A naprosto zbytečným, nemohlo firmě přinést vůbec nic, mohla jen ztratit a ztratila. Takže konečně si to u firmy někdo uvědomil. Proč to ale trvalo tak dlouho?!

Teď ještě aby si uvědomil, že o nějaké live service online hry od SONY Playstation jeho herní publikum ani v nejmenším nestojí. Speciálně má-li to být na úkor kvalitních příběhovek a pokračování zavedených rozjetých sérií. Chceme pořádné Days Gone 2, propracované Horizon 3, pokračování God of War a tyhle hry mají být pro SONY naprostá priorita. Jenže zjevně nejsou. Místo toho vymýšlí a vyhazuje miliardy dolarů oknem, jak hráče připravit o co nejvíce času a peněz v live service online hrách …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Milan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-02-06 10:43:41

podla mna dobra sprava, ze "live service hry" padaju na hubu, len tak dalej
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Kingdom Come: Deliverance 2 vychází – sbírá nadšená hodnocení hráčů
Kingdom Come: Deliverance 2 vychází – sbírá nadšená hodnocení hráčůPondělí, 03 únor 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 287x
Komentářů: 0
Vychází Foundation v1.0 – příjemná budovatelská strategie
Vychází Foundation v1.0 – příjemná budovatelská strategiePátek, 31 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 654x
Komentářů: 0
EA a BioWare zabili Dragon Age. Poslední šance pro Mass Effect?
EA a BioWare zabili Dragon Age. Poslední šance pro Mass Effect?Čtvrtek, 30 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 775x
Komentářů: 1
Doom: The Dark Ages se přiřítí už brzy! Vypadá skvěle.
Doom: The Dark Ages se přiřítí už brzy! Vypadá skvěle.Sobota, 25 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2393x
Komentářů: 3
Kingdom Come: Deliverance 2 prozrazuje DLC a plány vylepšení hry!
Kingdom Come: Deliverance 2 prozrazuje DLC a plány vylepšení hry!Středa, 22 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1291x
Komentářů: 0
The Witcher: Sirens of the Deep – nový animovaný Zaklínač!
The Witcher: Sirens of the Deep – nový animovaný Zaklínač!Pátek, 17 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1258x
Komentářů: 1