Souboj prohlížečů definitivně skončil. Dříve populární FireFox je bezvýznamný, předbíhá ho i Edge. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Saturday, 18 September 2021
altSvětu internetových prohlížečů vládnou dva. Zbytek je na hranici bezvýznamnosti.

 

 

 

 

Kdysi dávno byl souboj internetových prohlížečů ostře sledované téma. Poslední roky je však vývoj a stav věcí takový, že žádný souboj se fakticky nekoná. Může za to zejména vliv mobilních platforem, kde uživatelé používají v základu předinstalované prohlížeče, které současně slouží jako rozšíření pro samotné platformy. Takže asi nikoho nepřekvapí, že světu vládne CHROME společnosti Google, jehož celkový podíl mezi vyhledavači se pohybuje mezi 65 až 70%. Za ním v závěsu je samozřejmě SAFARI, což je hlavní prohlížeč pro APPLE platformy. Ten má sice celkově kolem 19% podílu celku, ale hlavně díky mobilnímu trhu, na PC trhu má mnohem méně. V rámci čistě počítačového trhu je dominance CHROME mnohem výraznější. S podílem až 70% je stále první, ale druhé SAFARI má méně jak 10%.

Asi nejzajímavější je extrémní ústup ze slávy prohlížeče FireFox, který v poslední době dokonce podílově předběhl i EDGE společnosti Microsoft. I když je otázkou, zda vůbec EDGE počítat jako samostatný prohlížeč, když je založený také na CHROMIUM jádře, jako CHROME. Jak víte, před časem MS ukončil vývoj vlastního jádra a s tím i slavný Internet Explorer. EDGE je dnes výchozí prohlížeč ve Windows, ale drtivá většina uživatelů rychle nainstaluje CHROME, který těží zejména s funkčního propojení se službami a účty Google.

FireFox je stále ve vývoji a tvůrci se snaží, ale nové uživatele jim to nepřináší. Dokonce si nejsou schopni udržet ani ty stávající a podíl tohoto vyhledavače nadále klesá. Ovšem fakt, že nejlepší roky má FF za sebou, jsme jasně říkali poté, co Google před časem představil vlastní CHROME prohlížeč a skončil tak s přímou podporou a propagací FireFoxu.

Souboj prohlížečů jako takový tak fakticky skončil. Zůstal maximálně souboj platforem. Dominance Chrome je jasná a pochopitelná. Nedá se sice říci, že je to automaticky nejlepší prohlížeč, ale dělá vše, co běžný uživatel potřebuje a jeho jednoznačnou největší výhodou je propojení s vašimi účty a profily v rámci ostatních Google služeb. Dá se říci, že pokud prostě používáte Google služby včetně třeba ANDROIDu, nedává smysl používat jiný prohlížeč než CHROME. Nemluvě samozřejmě o technologickém vývoji, který Google v rámci CHROME i projektu CHROMIUM neustále dělá. SAFARI na Apple platformě je tam dominantní spíše z trucu samotného Apple, než aby to byl lepší prohlížeč :). Apple ovšem přirozeně chce propagovat konkurenční Google co nejméně, takže primárně nebude doporučovat CHROME a zůstává tak u SAFARI.

Microsoft to se svým prohlížečem víceméně vzdal. Internet Explorer se dnes pohybuje kolem 1% podílu a nový EDGE má nějaký podíl jen proto, že jej má každý v rámci instalace Windows systému a většinou jej tak musí použít minimálně 1x, aby si stáhl a nainstaloval CHROME :). Takže díky tomu nějaký podíl EDGE na trhu má. Největší dva „snaživci“, alespoň co se týká bombardování zprávami o nových věcech, jsou určitě tvůrčí teamy Opery a hlavně FireFoxu, kteří se hodně snaží. Neustále své aplikace rozvíjí, ale žádný efekt z hlediska růstů podílu, tam není už roky. Většinou jen podíl ztrácí. Až nás občas napadá, proč se vůbec ještě snaží. Třeba Opera má celkově už jen kolem 2 až 3% podílu a FireFox s celkovým podílem kolem 4% (8% v rámci jen PC) na tom tedy není o moc lépe. A celkově setrvalý stav poklesu je tam patrný a neměnný. A nevidím žádný důvod, proč by se měl trend měnit.

Ptát se dnes uživatelů, jaký prohlížeč používají je prakticky zbytečné. Nejen proto, že všechny zařízení odesílají neustále statistiky, a tak to přesně víme. Většina samotných uživatelů dnes ani neví, že něco jako prohlížeč vlastně používají. Oni totiž používají „Internet“ … „tu ikonku tamhle dole“ :) … To je všechno, co vědí. Samozřejmě čtenáři DDWorld.cz jsou si existence prohlížečů více vědomi a nějaká menšina je stále sleduje a řeší. Ale i z našich statistik přístupů k webu je jasně CHROME naprosto dominantní, následované SAFARI a FIREFOX. Jediný důvod, proč nepoužívat některý z nich, je snad jedině ten, že to právě není některý z nich. Jinak mě nic nenapadá …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 01:04:58
avatar
Já jsem jeden z toho minima, co sem chodí z Opery. Používám ji už strašně dlouho a vůbec nemám důvod měnit. Abych ale řekl pravdu, je mě uplně šumák jinak co používám za prohlížeč a jestli mě něco přinutí přejít ke chrome, tak mě to vadit nebude. Na mobilu ho používám bez problémů samozřejmě.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-23 00:02:10
avatar
Operu som používal dlhé roky vrátane jej najlepšej funkcie akú nemal nikto - vstavaný mailový klient. Odkedy ale opera skončila s vlastným jadrom Presto a prešli na Chromium som ju používal len do chvíle kedy som zistil, že nedokážem pri páde systému zo súborov obnoviť uložené heslá a pracne som ich musel dešifrovať pomocou softwaru tretích strán. Vtedy som prešiel na Firefox a nikdy som to neoľutoval.
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 01:52:13

Firefox pouzivam tak poslednych 15 rokov, pred tym to bol Internet Explorer. Kratko som pouzival aj Operu, ale Chrome som na sukromnom PC hadam nikdy ani nemal
Dan666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 15:06:11
avatar
jsem na tom podobne Firefox pouzivam "odjakziva" a kdyz uz jsem mel neco jineho tak Operu(jako sekundarni prohlizec).Kdyz jsem u nekoho a neco mu mam na PC/SW opravit a on ma Chrom ,tak rostu(nicmene chapu ze je to o praxi)

za me FIREFOX a snad jeste x roku bude
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 18:16:37

Firefox si to hrozně posral někde u verze 35, kdy si zničil vlastní doplňky. Začal si hrát na Chrome na které jsem musel nakonec přejít.
Přitom od roku 2005 byl FF špička, ale dneska je to odpad(vzhled, nároky, verzování, ...).
Prometheus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 05:13:23

Používám Firefox ale začíná mě štvát. Blokování automatického přehrávání nefunguje. Stránka Idnes občas blbne, že se to zobrazí blbě. Stránky Garáž a Seznamzpravy nejdou a nevím proč a před týdnem fungovaly. Když přeinstalovávám systém, tak ve Firefoxu musím přes about:config ručně nastavit, abych hesla mohl importovat. Nevím, proč to není už nastaveno, když export je k dispozici na začátku. Automatické pokračování při přerušení stahování není.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 07:38:52
avatar
Čéče tak nevím. Blokace automatické přehrávání mi fungovala vždy. Idnes ano, občas zablbne (asi tak jednou ze sta?). Garáž a Seznamzprávy nikdy žádný problém.
Import hesel jsem řešil jen u bráchy (osobně hesla v prohlížeči nemám, radši si je pamatuji) a to myslím šlo prakopírováním složky profilu nebo jen nějakého souboru? Už nevím. Ale je fakt, že by na to mohli udělat tlačítko a basta.
Pokračování ve stahování hold jen ručně no.
Dsan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 06:37:16
avatar
Jedu na prohlížeči Vivaldi. Používám ho jak v mobilu, tak na všech PC.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 07:42:45
avatar
FF používám min. 15 let (krom mobilu) a nedám na něj dopustit. Zatím mě nic nedonutilo k přechodu.
Chrome se mi třebas zhnusil tím, jak jej hlavně cpali k kdejaké instalaci jiného sw. Taky jsem z něj xkrát odstraňoval viry u známých.

Ale je logické, že prostě Chrome, Safari a Edge jedou.
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vivaldy 2021-09-20 07:43:32

Vivaldi super a nějaký chrome a ostatní jsou mi u zadele.
QWERTY [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 08:52:17
avatar
Ja používam všetky 3(CH,FF,O) každý sa hodí na niečo iné. Primárny mám Chrome lebo účty a mám ho vytunený cez flags, ide jak blesk. FF používam na sťahovanie (Multithread downloading pomocou doplnku) lebo moju optiku inak nejde dostatočne zaťažiť, a O používam na cloud a otvorené všetky súčasne. Zvykol som si na to, keby náhodou jeden padol, tak neprídem o všetku prácu.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 18:00:03

Hesla v prohlížečích neskladuji. Používám k tomu avast. Jedna databáze pro víc prohlížečů. Na pracovním pak keepass-XC.

Hesla v prohlizeci maji jedinou vyhodu v tom, ze se daji jednoduse prenaset mezi mobilem, PC, atd. Ja to ukladani na cloud porad ale moc neverim. Clovek musi byt trosku paranoidni, pokud nechce ztratit ostrazitost.
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 13:52:51

Ja osobne pouzivam Firefox od vzniku slnecnej sustavy a budem ju pouzivat aj po vyhasnuti slnka. Skusal som aj Operu, Chrome a aj Edge nemam sebamensi dovod menit Firefox na dalsie zmienene prehliadace.
jmmazuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AVG Secure Browser 2021-09-21 09:53:02
avatar
Ahojte,

Za cias Warezu, ked kazdy program v nasich koncinach bol vylepseny na plnu verziu som sa vytrenoval byt paranoidny...
Testom casu preslo iba AVG /vysledky, stabilita,...

Napr. Naistalujete Antivirus, full scan, inside archives, clean all.
Potom dalsi iny, ak najde dalsie infekcie je lepsi
AVG prezil ale stale potrebujete Antispyware a VPN
....

1.AVG Ultimate vratane AVG VPN
2.https://www.superantispyware.com/
3.AVG Secure Browser, s nicim inym na internet nechodte /internet banking a podobne iba zo zapnutou VPN/
Toto vsetko pre normalny web a normal people

4. Pre temne zakutia webu, Virtual box, kde spustite vo Virtualnom stroji live Ubuntu a v nom internet...
alebo nabootujte do Live Ubuntu po restarte s USB

5.
Advanced level - Cybersecurity Hardware
5. Da sa kupit Wifi router ktory ma hardwerovu firemnu VPN a family protections
Best Overall: Synology RT2600ac
https://www.alza.sk/synology-rt2600ac-d4671115.htm
VPN and advanced parental/User/ controls without the cost of a subscription.

6.
NSA ma napajkovane cipy bez vedomia ISP, preto, na zaciatok prejdite k Starlinku/ satelitny TESLA internet/
Casom pride Helium /blockchain internet, kde kazdy User je aj ISP/
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 09:42:56
avatar
Není už náhodou Opera taky na Chromiu? Jinak používám Firefox od doby, kdy se ještě jmenoval Firebird.
fonda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 10:42:22
avatar
Firefox od vzniku vesmíru, vždy, na všem a na čemkoliv
Dreip [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 10:55:18

Dlouhé roky jsem používal Operu, bohužel už od té slavné verze myslím 12 to s ní šlo pomalu z kopce, tak jsem postupně přešel na Chrome, bohužel i ten mne nedokázal přesvědčit, tak jsem nyní zakotvil na Edge, a kupodivu je to zatím nejlepší prohlížeč, který jsem kdy použil ve všech ohledech. Jako záložní občas využívám i Vivaldi (na práci) a sem tam Firefox, který se mi sice také líbí, ale na Edge prostě nemá. Ať s dostupností doplňků, s rychlostí, přístupností, atd..
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 11:54:34

Vyzkoušej Firefox
dawo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 16:46:55
avatar
Naprostý souhlas. Opera do verze 12 byla skvělá. Potom presla na chromium a spiralou do hlubin. V současné době už je použitelná, ale je to v podstatě hezčí nástavba na chrom, takže je otázka zda ji vlastně používat.
panovtr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Firefox 2021-09-20 11:26:38

Na desktopu v Evropě je FF druhý s osminovým podílem a v Česku má ještě (asi o procento) víc...
chozze69 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 17:00:00

Ja používam všetky čo sú, aby som mohol ťahať z fastshare bez konta, súčasne viac archivov
BarbarH3MAN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 11:37:46
avatar
Netscape Navigator a potom Mozilla Firefox
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 11:53:29

Cca před 4 lety jsem přešel z Chromu na Firefox a když musím někde použít Chrome nebo Edge, tak skřípu zuby. Firefox je určitě top prohlížeč pro IBM PC.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 17:24:19

Jsem si nikdy nezvykl na správu modulů a doplňků v Chromu. Stále tedy primárně používám FF. Co mě na něm nejvíc štve jsou problémy s aktualizacemi, kdy některé webové aplikace přestávají po aktualizacích fungovat. Z toho důvodu mám jako zálohu Chrome. Edge mě nijak nenadchl a ignoruji ho už jen proto, že je to MS.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 17:32:28

Jinak chudym, resp lakomym paranoikum bych pak doporucil Tor, coz je defakto modifikovany FireFox urceny k anonymnimu prohlizeni.
https://www.cloudwards.net/tor-review/
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - webove prohlizece 2021-09-20 17:38:41
avatar
Pro me se preference nijak nezmenily jiz pomerne dlouhou dobu...porad preferuji Firefox, byt posledni leta nabrany smer me zrovna moc neimponuje Z meho pohledu je ale jeho pouzivani pro me porad nejpohodlnejsi, ten zastup zalozek a zkratek by se mi do neceho jineho manualne predelavat vazne nechtelo
Z dalsich prohlizecu je pro me posledni dobou vyrazne nejsympatictejsi Vivaldi, to je za mne jedinny webovy prohlizec, kde ten vyvoj jde spravnym smerem. V sestave pouzivanych prohlizecu se mi krom techto dvou drzi jeste porad opera a pro nektera pouziti je pro mne nezbytny jeste i TOR.
Chrome do meho pc vylozene nesmi, ani vlastne uplne nevim proc, proste ho nemam rad a vnimam ho defakto jako pred lety klasicky internet explorer
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-21 03:20:58
avatar
Já používal Firefox hned od začátku vývoje až do doby, kdy zahodili komunitu vývojářů doplňků a začali z toho dělat Chrome.
Ještě jsem pak asi rok nebo dva jel na forku FF jménem Waterfox, který se snaží udržovat kompatibilitu s původními doplňky, ale to je ztracená bitva.
Nakonec jsem to vzdal a přešel na Vivaldi...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-21 16:46:47
avatar
Vim presne o ktere dobe mluvis - to byl za mne taky ten bod zvratu, kdy se vyvoj Firefoxu zvratil do nestastneho smeru Ja s nelibosti vydrzel, doplnky jsem si z vetsi casti nahradil predelanymi verzemi, ale uz to proste neni ten stary dobry firefox a vyhlidky do budoucna nejsou vubec dobre. Vivaldi je i za mne jedinna dnesni svetla nadeje..
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 18:36:19
avatar
Fun fact: na iOS musia mat všetky prehliadače webkit renderovacie jadro, čiže tam je aj Chrome vlastne skôr prezlečene safari.
Firefoxu je skoda, ale nejak mi viac pasuje Chrome, hlavne dev tools. Safari je Ok, len skoda že Apple niektoré veci brzdí. Dúfam ale, že nebudú brzdiť vývoj WebGPU, co ma byt náhrada za WebGL. Ak budú, tak s Apple v notebookoch končím
semtexxl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-20 19:38:43
avatar
Vivaldi nie je o čom.
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - černá budoucnost FF jest 2021-09-21 14:22:58
avatar
"FireFox je stále ve vývoji a tvůrci se snaží, ale nové uživatele jim to nepřináší. Dokonce si nejsou schopni udržet ani ty stávající..."

FireFox neustálými změnami, které nikdo nechce a jsou mnohdy ke vzteku, uživatele systematicky odrazuje. Někdy mám pocit, že mají v týmu sabotéry, kterým se daří FF zadupávat do země.

Poslední "designová" změna odradila spoustu uživatelů, tedy především ty, kteří se nechtějí unavovat s hledáním, jak to vrátit zpět.

FF používám už od prvních verzí, s přestávkou kdy bylo zabito XUL a přišlo WebExtensions a neexistovali náhrady addonů, které jsem používal.

Co se týká FF pro mobily, tak tam je to prohlížeč už spíš zombie... To co s ním udělali mě donutilo najít alternativu na mobil, na PC stále ještě FF používám. V současné době vidím budoucnost FF černě. Vydržím jak jen to půjde, tedy do doby než přijde změna, která zatluče poslední hřebíček do pomyslné rakve...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-09-21 19:42:42
avatar
Problém je, že nemalé množství XUL doplňků nemá náhradu dodnes, páč buď naštvali vývojáře, kteří se zařekli, že FF už nikdy a nebo taky proto, že to nejde přes omezení WebExtensions vůbec udělat...

Takže naprostý souhlas, FF si aktivně sám sabotuje uživatelskou základnu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 477x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 313x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 870x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1162x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1482x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6