Specifikace dvou důležitých technologií, se kterými se setkáváme v oblasti nových počítačů, jsou hotové a k dispozici vývojářům.
Společnost Microsoft vydala nový SDK (Software Development KIT), která obsahuje základní technické náhledy na nový DirectX 11. Neobsahuje ještě kompletní podrobnosti, ale základy tam již jsou k dispozici i softwarovým vývojářům. DirectX 11 není revoluce, ale je to evoluce zejména DirectX 10.1, které obsahuje řadu vylepšení a rozšíření proti DX10.0, které dále DX11 rozšiřuje. Hlavní novinky u DX11 jsou zejména v práci a počítání shaderů. Klíčovou funkcí z hlediska vývoje grafických karet je podpora více grafických jader, tedy to, že jednotlivé operace jsou rovnoměrně rozdělovány na jednotlivá jádra grafických karet, které jsou k dispozici. Jednoduše to můžeme přirovnat k softwaru optimalizovaném na vícejádrové procesory. DX11 aplikace tedy budou umět podstatně lépe využít více jader na grafických kartách, jako jsou dnes karty Radeon HD 4850 X2 a HD 4870 X2. To umožní další nárůst kvality obrazu a možnost například využít silu více grafických jader i pro fyzikální výpočty. Podpora fyzikálních výpočtů by měla být v podrobných specifikacích DX11 zahrnuta jako standard. Kompletní specifikace DX11 budou vývojářům k dispozici co nevidět. Můžeme ale odhadovat, že DX11 aplikace se objeví rychleji, než když jsem z DX9 přecházeli na DX10. Přechod z nejnovějšího DX10.1 totiž není takovou revolucí.
DX11 specifikace jsou už hotové, k dispozici je mají výrobci grafických čipů - někteří totiž již finišují s vývojem svého nového grafického jádra. První DX11 kompatibilní grafický čip představí současný technologický leader na poli grafických karet - společnost AMD-ATI a to konkrétně na přelomu 1-2Q příštího roku, kdy vydá 40nm RV870. Případná grafická karta „HD 5870" by navíc mohla obsahovat hned dvě jádra RV870 ve formě multi-modulu, což by vzhledem k podpoře optimalizace chodu na více grafických jader u DX11 dávalo smysl. Na konkrétní podobu RV870 si ale budeme ještě muset pár měsíců počkat. Konkurenční společnost NVIDIA podle doposud známých informací představí DX11 kompatibilní grafické jádro GT300 až o několik měsíců později. Nicméně zde panují poměrně nejasnosti kolem toho, zda by 40nm předělávky GT200 další generaci grafik ATI vůbec jako konkurence stačily, navíc NVIDIA opatrně naznačila, že by 40nm grafická jádra měla být už skutečně novou generací. Přechod z 55nm na 40nm totiž nejsou jen malé úpravy a to by u současného jádra GT200 obnášelo další investice do současné už nepříliš perspektivní architektury. O plánech společnosti Intel v souvislosti s DX11 není mnoho známo, ovšem všeobecně se odhaduje, že nová generace integrovaných grafických jader Intel pro platformu procesorů Nehalem, které se objeví v polovině příštího roku, již bude DX11 podporovat.
V tomto měsíci by se také mělo konečně představit finální USB 3.0, které vyvíjí organizace založená společností Intel. Právě kolem toho bylo nedávno velice rušno a dokonce AMD se společností NVIDIA obvinili společně Intel, že záměrně zatajuje fakta kolem USB 3.0. Nakonec se celá věc uklidnila po vydání základní specifikací host conrolleru. Do té doby totiž hrozilo, že AMD a NVIDIA si začnou vyvíjet své vlastní USB 3.0 specifikace, což by rozhodně situaci výrobcům periferií a koncovým zákazníkům neulehčilo. Nakonec se zdá, že vše dobře dopadne. 17-18.11 je totiž svolána konference, kde by se měla nová specifikace kompletně představit. Pokud je to pravda, pak je USB 3.0 již hotové. A co nám přinese? Tak samozřejmě výrazně vyšší přenosové rychlosti. Ta by u USB 3.0 měla být 4,8Gbit/s. jak to bude s kompatibilitou se teprve dozvíme. Konektor sám by měl být podobný jako doposud, ovšem USB 3.0 obsahuje vícero vodičů - proto je konektor USB 3.0 trochu jiný. Jinak oficiálně je USB 3.0 nazýváno SuperSpeer USB, což myslím vystihuje vše ...
Zdroj: XbitLabs
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|