STARFIELD dostal první DLC Shattered Space – je to špatný vtip! Bethesda se vůbec nepoučila. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Saturday, 05 October 2024
altObavy o kvality pokračování SKYRIM (TES6) rostou. Bethesda zapomněla, jak udělat dobrou hru.

 

 

 

 

BETHESDA je v krizi. Před rokem vydaný STARFIELD naplno odhalil situaci firmy. Tvůrci velkých RPG hitů minulosti, totiž zůstávají v té své slavné minulosti. Ba hůře, řada z těch, kteří vytvořili ty legendární příběhy a herní kvalitu, kterou měly hry studia v minulosti, Bethesdu dávno opustila a na nových produktech firmy je to zoufale vidět. Současné šéf a zakladatel zjevně nenašel adekvátní náhradu za svůj starý team, a sám situaci nepomáhá.

Hlavním problémem je prostě zjevný fakt, že Bethesda se prakticky za posledních téměř 20 let neposunula z místa. Svět a vývoj RPG her ovšem ano. Herní mechaniky, fungování světa, fungování otevřených světů obecně, příběhy a vliv hráčských rozhodnutí, to vše udělalo od dob Oblivion a Fallout 3 velký posun, bohužel Bethesda to vůbec nezaregistrovala a vydává hry jako kdysi. STARFIELD má sice objektivně skvělý nápad a zajímavé prostředí, ale je postavený na stejném mizerném zastaralém technickém základě, který dostal jen vizuální makeup ale funkčně je naprosto neadekvátní současným potřebám. Především však Bethesda neinovovala své herní mechaniky a styl ani o kousek. Výsledkem je neuvěřitelně archaicky působící příběhové RPG, které má sice hodně obsahu, ale jen velmi malá část je vůbec nějak zajímavá, zbytek je uzoufání nudný a bez nápadu. A tak se očekávalo, že si tvůrci vezmou kritiku k srdci a první velké DLC přinese zásadní změny do rok staré hry. Očekával se prostě výrazný „overhaul“ a update hry. Něco jako CDPR udělalo se svým prvotním selháním Cyberpunk 2077 a podstatně vylepšenou verzí 2.1 (včetně DLC):

Rozdíl je v tom, že CP2077 měl vždy zdravé a moderní kořeny RPG, jen to nebylo dotažené a tvůrci to tedy z větší části dotáhly. STARFIELD ale nemá zdraví a moderní kořeny …

  • Shattered Space není DLC,

                            jen vytržený obsah z původní hry za extra 30 dolarů!

V první řadě Shattered Space vůbec nepůsobí jako DLC obsah, overhaul hry a náprava nedostatků. ale Působí jen jako vytržený obsah z původní hry. Stejný styl, stejné chyby, stejné nedostatky. Nyní už tak máme vysvětlení toho, že v původní hře naprosto okatě chybí jedna frakce. Tohle DLC ten vytržený obsah navrací. Bohužel ve prostě stejné kulhající kvalitě, jako většina obsahu z hlavní hry. Tedy nic moc. Ba hůře, příběhově je tu sice hodně textu a rozhovorů, ale nic z toho není zajímavé a potenciál té frakce byl naprosto trestuhodně promrhán. Dialogy jsou neuvěřitelně rozplizlé a příšerné. Především se ale až na nové prostředí planety, v ničem neliší proti tomu, co děláte v hlavní hře. Tedy vaše postava jako hybatel vesmíru za všechny rozhoduje a podle vaší odpovědi v rozhovoru se věci budou odvíjet a lehce se lišit finále, aniž by na to ale vaši společníci a většina světa brali nějaký větší zřetel. Bethesda pokračuje ve svém archaicky působícím RPG systému a mechanikách, které vedle BG3 a podobných RPG her působí dnes jako špatný vtip.

Nové DLC navíc nepřináší do hlavní hry vůbec nic, co by stálo za řeč. Žádné opravy nedostatků, žádné řešení hlavních designových potíží jako jsou všudypřítomné nahrávací obrazovky, mizerný inventář, nevyužitý potenciál vesmírných lodí, absenci organického průzkumu a ručně udělaných zajímavých unikátních lokací, nahrazenou zde nekonečně generovanými identickými modely stejných lokací atd. atd. Rok uplynul a Bethesda nám servíruje obsah, který zjevně vytrhla z původní hry, obsah, který zabere sotva jedno odpoledne dohrát (je pár hodin) a účtuje si za to neuvěřitelných 30 dolarů.

  • Bethesda si žije ve své realitě a hráčům dochází trpělivost

Co je nejhorší? Že tvůrci si žijí ve vlastní realitě, plácají se po zádech a chválí se, že STARFIELD je prý nejlepší hra, kterou kdy udělali (ano, doslova to si myslí). Fakt, že zbrusu nový STARFIELD má méně hráčů než starý FALLOUT 4 nebo vyloženě prehistorický SKYRIM a stejně hráčů jako objektivně herně mizerný Fallout 76, o hodně věcech vypovídá. Já si stále stojím za tím, co jsem napsal v recenzi:

STARFIELD má velký potenciál, ovšem Bethesda jej nedodělala a nevyužila. A rok uplynul a nové DLC nám napovídá, že ani nemá zájem potenciál využít a hru zlepšit. V první řadě musí přejít na moderní Unreal Engine 5x a zbavit se toho svého zastaralého engine, který neumožňuje to, co by hra v tomto prostředí měla. V druhé řadě musí pořádně využít ty vesmírné lodě, prostředí a vesmírné cestování a nabídnout v tom velkém herním vesmíru zajímavé prostředí. Pak musí vyházet všechny scénáristy a spisovatele, protože příběh a dialogy v této hře jsou katastrofa. Bohužel je otázkou, zda prostě má STARFIELD vůbec šanci na záchranu, když aby se věci zlepšili, musí se vyměnit půl studia, celý technický herní základ a většina mechanik, a tak vlastně úplně všechno, co dnes dělá tahle hra je. Rok jsme čekali na to velké DLC v napětí, co BETHESDA ukáže a zlepší. Tedy jestli pochopila, kde je problém a začne věci viditelně napravovat. A jak to dopadlo?

Bethesda vydala něco, co se za skutečné DLC nedá označovat, speciálně ve srovnání s jinými velkými DLC této firmy z minulosti. A to chce za tenhle „výstřižek“ prakticky polovinu ceny původní hry. Současně ten přídavek neobsahuje nic, co by jakkoliv naznačovalo, že se STARFIELD skutečně dočká vylepšení a změn, které jsem napsal výše a jež nutně potřebuje. Naopak nám studio servíruje hromadu lží o tom, že je to prý nejlepší hra, co kdy udělali. A to DLC Shattered Space je prý kvalitou a rozsahem srovnatelné s přídavkem Far Harbor pro Fallout 4. Což není ani omylem a je urážka jeho tvůrců, kteří bohužel mnozí už dnes ve studiu ani nejsou (což je důvodem, proč je kvalita her Bethesda dnes jaká je). Bethesda prostě vědomě lže, nebo hůře.

Opravdu si žijí v bludech a myslí si, že vydali skvělou hru a skvělé DLC a hráči jsou nadšení. To lhaní by bylo samozřejmě špatné, ale lze věci napravit. Pokud je to ale druhý případ, tedy celé studio žije v bludech, tak Bethesdě není pomoci a vše směřuje ke katastrofě. Chystané The Elder Scrolls VI (pokračování SKYRIM) je hlavní nový herní projekt studia a pokud se nezmění mechaniky, herní základ a scénáristé, tedy Bethesda nám za pár let naservíruje svou současnou produkční kvalitu, tak to bude masivní zklamání a fail. Microsoft jako současný vlastník by měl urychleně zakročit a vyvést tvůrčí team Bethesda z omylu a kopnout je do reality, dokud je čas udělat ty nutné změny. Protože celý jeden rok uplynul od vydání STARFIELD a jak moc se hra od té doby zlepšila v nejkritizovanějších věcech? Z 99% zůstalo vše stejné, má jen konečně použitelné mapy a jedno vozidlo. Všechny ostatní potíže zůstávají. A nové DLC za těch 30 dolarů je naprostá urážka hráčů a prakticky bych se nebál jej nazvat scam. Speciálně když si to srovnáme s tím, co nám bylo slibováno. Každopádně pokud se u studia hodně rychle někdo neprobere, TES6 bude monumentální propadák …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
TurboCmelak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-10-07 18:03:28

Tato hra umí být skvělá a líbí se mi myšlenka. Bohužel podoba kterou nám servíruje výrobce stojí za prd a když jsem viděl, že za to chtějí 30e, tak jsem si řekl.. dobrý ale nedal bych Vám ani pět.

Je to samé jako v případě cyberpunku. Člověk si koupí hru, výrobce mu naslibuje všechno možný, dodá nehratelnou slátaninu plnou bugů a myslí si, že budeme odvaření za DLC v hodnotě tržní ceny hry? No, tak asi bych se chtěl vysmát někomu s tímto komentářem na nějakém meetingu, protože tenhle styl je časem akorát pohřbí.

Starfield mě bavil, nehrál jsem jejich hry natolik, aby mě vadili loading sekvence a tak.. ale co mě vyloženě sralo bylo to, že jsem musel po velkých planetách pomalu chodit po svých. Spousty věcí se mě i líbilo.. ale bohužel je jich podstatně méně než těch, které jsou vyloženě špatně a na hru z roku 2010 asi dobrý, ale dnes jsme už poněkud dál.

Cyberpunk se opravil hodně, je tam spousta technologií a je to za mě povedený reparát, ale DLC je pořád drahé a jako omluvu by ho měl člověk dostat zadarmo (se slevou), když máš předprodej nehratelný hry.
JJuraj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-10-17 13:47:43

No a to si este zoberme, ze vydanie povodnej verzie stopol MS a posunul ju o par mesiacov. Ja si neviem predstavit v akom stave musela byt ta hra, ked este aj s oneskorenim vyzerala tak ako vyzerala.

Bethesda by si mala zobrat priklad z No man's sky. Tu hru postupnymi updtami opravili na nepoznanie od prvej verzie.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 151x
Komentářů: 0
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 122x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 808x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1144x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1462x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1311x
Komentářů: 6