Omezí to chuť vydavatelů provozovat a rozdělovat trh na další a další digitální distribuční systémy?
Asi si pamatujete doby, kdy STEAM byl prakticky jedinou hlavní digitální distribuční platformou a jediným programem, který jste v PC museli mít pro stahování, hraní a nakupování her. Nicméně tvůrci her a zejména velcí vydavatelé, viděli ty obrovské peníze, které si VALVE od nich za vydávání jejich her na STEAMu účtuje a situace se pro běžné hráče stala mnohem horší …
Dnes tak kromě STEAMu, který stále dominuje, máme mnoho dalších distribučních platforem a množství instalovaných aplikací k nim tak povážlivě narůstá. Největším problémem začíná být fakt, že prakticky každý velký vydavatel dnes má vlastní program a platformu, a své hry na STEAM už někteří ani nepouští.
EA má ORIGIN, UBISOFT má UPlay, ACTIVISION má Battle.net, Bethesda začíná s Bethesda.net a tak dále. Samozřejmě všichni vydavatelé jednak chtějí mít absolutní kontrolu nad distribucí svých her, jde o peníze a data uživatelů především. Pro nás hráče je to ale problém, kdy množství instalovaných aplikací distribučních služeb nutných k hraní her povážlivě narostlo a dávno přesáhlo rozumné hranice. Trh je rozdrobený, navíc každá služba má jiná pravidla, zejména ohledně vracení peněz, DRM, počtu instalací a každá funguje trochu jinak. Prase aby se v tom vyznalo. VALVE a jeho STEAM je stále s přehledem největší, jasná volba pro menší vydavatele, ale problematická volba pro větší vydavatele, kteří si už delší dobu stěžují na to, kolik od nich VALVE vybírá za distribuční poplatek.
A nejsou to malé peníze. Ano, VALVE má samozřejmě velké náklady na provoz serverů a systému STEAM, ale dosud prý vybírá 30% z ceny her. U velkých titulů, které vydávající EA, Bethesda, UBISOFT a další, jsou to samozřejmě velké peníze. Peníze, které by mohli zůstat v kapsách vydavatelů, tedy spíše jejich menší část, protože i provoz ostatních digitálních služeb stojí velké peníze, takže to není o tom, že by celých 30% zůstalo v rukách vydavatelů a nešlo k VALVE.
Nicméně právě tyto poplatky jsou důvodem, proč se velcí vydavatelé rozhodli pro vlastní systémy, i když s tím mají náklady a starosti, a své hry na STEAM už často ani nevydávají. VALVE pokračující problém vidí a musí tedy zakročit. Nedělá to samozřejmě pro dobro nás zákazníků, ale snaží se udržet si dominantní pozici. Od 1.10. 2018 tak změnilo výrazně pravidla a jde o miliony dolarů.
Původních 30% stále platí, ale nově, pokud prodáte dané hry přes STEAM za více než 10 milionů dolarů (což dokáží i slušné menší tituly), tak se poplatek sníží na 25%. A pokud překročíte 50 milionů dolarů prodejů, což dokáží i středně velké tituly jako Kingdom Come Deliverance apod., tak se poplatek sníží na 20%! To je velká změna, a jde o desítky možná stovky milionů dolarů v případě těch největších titulů, jako SKYRIM, FALLOUT apod. Je otázkou, zda tahle výrazná úprava přiláká zpět velké vydavatele, a tedy přiláká zpět na STEAM jejich hry. Samozřejmě hry pro nás levnější nebudou, na to zapomeňte :).
Vše je to samozřejmě i otázka nákladů na provoz digitálních systémů a starosti s tím. Je možné, že pro některé i velké vydavatele bude STEAM výhodnější variantou než vlastní systém, ale ten má i další výhody. Každopádně uvidíme, zda to zabere, fakt že distribučních programů je příliš a už v tom nemá běžný uživatel přehled a že by bylo fajn, pokud by všechny hry vycházely současně i na jednu společnou platformu, to je neoddiskutovatelné. Bohužel STEAM a jeho politika distribučních poplatků na kterých VALVE vydělává s minimem práce obrovské peníze, je i jedním z důvodů, proč jsme se nedočkali dalšího HALF LIFE atd. Jednoduše je pro VALVE jednodušší a pohodlnější vydělávat peníze na STEAM, než na pracném, drahém a nejistém vytváření pořádných her. Možná když teď přeci jen o nějaké ty miliony z jistých příjmů přijde, tak se do vývoje her zase pustí.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|