Velké změny pro hráče, více aplikací a větší rozmělnění trhu. STEAM oslabuje.
Pokud jste si zvykli a STEAM a jeho jednotnou knihovnu, podpůrné funkce, pravidelné slevy, funkční systém včetně možnosti reklamací a prostě všechny hry pod jedním klientem, tak to je minulost. Vývoj událostí v posledních měsících směřuje k rozmělnění, kdy prakticky na každého vydavatele budeme potřebovat vlastní distribuční platformu a aplikaci v PC. Vše k tomu směřuje, protože STEAM opustil prakticky poslední z velkých vydavatelů. UBISOFT už další hry na STEAM nepustí. Nový The Division 2 vyjde na novém Epic Games Store. A pode všeho nemusí jít o poslední ztrátu.
STEAM sice oznámil, že si velkoryse snižuje poplatek z těch 30% z každé prodané hry, ale vydavatelům to nestačí. STEAM přichází o hlavní tituly a zejména EPIC se svým Fornite přišel s vlastní distribuční platformou EPIC GAMES STORE a podařilo se mu přilákat první vydavatele.
EPIC Games Store navíc přišel s novou verzí, kdy konečně implementoval i možnost vrácení hry a další funkce. Stále sice výrazně zaostává ze STEAM a jeho aktuálními možnostmi i funkcemi, ale plánuje na všem ještě zapracovat. EPIC díky výrazně nižšímu distribučnímu poplatku získal na svou platformu právě i UBISOFT a láká další. STEAM už dříve ztratil ostatní vydavatele, EA, Activsion-Blizzard a trhne se i zbytek. O STEAMU přestává uvažovat CDProject (CyberPunk 2077), Bethesda (SKYRIM apod.) a mnoho dalších. Popravdě to vypadá, že prakticky už žádná velká hra od největších studií na STEAM nemíří, alespoň ne za současných podmínek. A to je velký problém pro VALVE, které si válelo roky šunky.
Pro nás hráče je to dobrá i špatná zpráva. Nutnost instalací stále většího množství distribučních aplikací je otrava a vážně by potěšila jedna pořádná a pro všechny. V tomto ohledu mě štvou i různé reklamační podmínky, kdy někteří vydavatele reklamaci prakticky znemožňují (Bethesda), stejně tak přístup k uživatelským recenzím a hodnocením a tak dále. Na druhou stranu dobrou zprávou je, že VALVE bude muset zase začít něco dělat. V první řadě vytáhnout hlavu ze zadku a začít opravovat chyby a nedostatky, které STEAM má. No a vůbec by neškodilo začít se zase věnovat vývoji vlastních her. Na takový Half Life 2 - EPISODE 3 čekáme já už ani nevím kolik let. Na jednu stranu je škoda, že končí dominance celkem funkční platformy nabízející ohromnou škálu her prakticky všech vydavatelů pod jednou instalací, na druhou stranu právě tahle dominance brzdila vývoj, nenutila STEAM být vstřícný k hráčům i vydavatelům atd.
Osobně si myslím, že VALVE si to prostě podělal sám. Provoz STEAM platformy není levný ani jednoduchý a většina vydavatelů by si starosti s vlastní platformou ráda ušetřila, pokud by VALVE nebylo lakomé, 30% z prodeje hry je prostě více než hodně. Bylo lakomé a teď to má. Konkurence láká vydavatele na výrazně nižší poplatky a VALVE tohle včas nezachytil. Oznámil sice snížení poplatku, ale pozdě a málo. Troufám si říci, kdyby VALVE místo 20-25% nabídlo prostě 10% pro všechny, tak u něj většina vydavatelů ráda zůstala. Nebál bych se toho, že by pro nás hráče byly hry levnější, protože to, co vydavatelé ušetří mimo STEAM, zahrnou do svých příjmů a zisků, ceny her se pravděpodobně moc nezmění (spíše zdraží než naopak). Navíc jak je dnes stále větším zvykem, hry vycházejí jako holá kostra a většinu obsahu si musíme dokupovat v takzvaných mikrotransakcích, které však v poslední době nejsou mikro ale makro-transakce, kdy dovybavení hry stojí i mnohonásobek pořizovací ceny hry samotné. Cenu, za kterou v kompletním stavu kdysi vycházely normálně, hotové a pro všechny.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|