Dočkali jsme se. Herní systém SteamOS je tady i s novými počítači a ovladačem. Jenže je k ničemu.
Před pár lety byl s nadšením oznámený SteamOS a Steam Machines počítače společností VALVE. Systém stavěný na Linuxu měl rozbít monopol Windows a nabídnout hráčům ... vlastně ani do teď nevím co přesně víc než Windows. Nicméně měla to být plnohodnotná odpověď na Windows, který je největší herní platformou vůbec. A tak jsme čekali ... a čekali a s další čekáním přišly další odklady. No a je konec roku 2015 a SteamOS, Steam Machines a Steam Controller jsou tady!
Že jste si toho nevšimli? Inu nejste sami. A ti co si všimli, by si asi také raději nevšimli. Začněme samotným SteamOS, tedy operačním systémem na bázi Linuxu s jednoduchým rozhraním ala herní konzole, který měl na jinak běžném počítači sloužit jako skvělá herní platforma. A jak to dopadlo? Špatně. Samozřejmě je tu řada her, která na tom běží, ovšem většina těch hlavních AAA i "BBB" titulů podporována není, protože na SteamOS nejsou navrženy. Jednotné API jakým je nový API VULKAN na tom sice může v budoucnu ledacos změnit, ale to je zatím všechno ještě daleko a také jedno velké "možná". Velké zklamání ale přišlo po prvních testech, kdy testeři zjistili, že stejná hra běží na stejném HW pod SteamOS hůře než na Windows 10.
V čem je problém? V tom, že SteamOS byl ohlášený v době, kdy tu byl zastaralý Windows 7 a vycházel Windows 8 a vývoj věcí jako DirectX, podpora multijádrových procesorů a vůbec optimalizace na moderní HW v podstatě neexistovaly a tak nějak se o tom moc nemluvilo. Jenže za uplynulých let se hodně změnilo. Microsoft je zcela nový, jsou tu Windows 10, které opravdu vylepšily řadu věcí, je tu DirectX12, je tu API MANTLE=VULKAN a řada dalších věcí. PC hraní je na vzestupu, současné herní konzole mají dnes PC x86 architekturu a dokonce Xbox One používá Windows 10 jaký je i na PC a z pohledu vývojářů her je tak situace úplně jiná a mnohem lepší, než před časem, kdy byl ohlášen SteamOS, který byl zajímavým příslibem změny a inovace.
V současnosti ale SteamOS jednoduše nemá co proti Windows platformě nabídnout, funkčně je nesrovnatelně horší, obsahově absolutně nekonkurenceschopný a když k tomu přidáte, že na stejném hardware je i výkonově horší než stejná hra na současném Windows 10, tak to pro SteamOS nevypadá nijak růžově. A že je zadarmo? Super, jenže to je pro většinu uživatelů Windows 10 také ... a to je také ten problém. Současný Windows a všechno kolem je úplně jiné, než ten Windows a situace, proti kterému byl SteamOS namířen a oznámen. Vývoj SteamOS se navíc protahuje a dokud nebudou hry využívat moderní API jakým je VULKAN a tedy vývojáři nebudou moci udělat stejnou hru pro Windows i SteamOS bez nutnosti řešit kompatibilitu, nemá SteamOS šanci nabídnout ani to, co nabízí už Windows. A i pak podle mě bude mít problém i s tím, že SteamOS prostě není Windows, nemá tak širokou podporu všeho a není tak široce univerzální a nestojí za ním firma s možnostmi a silou Microsoftu. Kdyby situace zůstala stejná jako před lety, možná by byl zajímavý, ale bohužel pro SteamOS, se hodně změnilo a to k lepšímu, ačkoliv jsme v to už mnozí ani nedoufali. Situaci si však všímají i výrobci, kteří si už před časem připravili řadu SteamMachine počítačů. Většina však od nich už dala ruce pryč a nebude je vyrábět ani prodávat. Zejména po aktuálních zkušenostech s touto platformou - SteamMachines totiž nejsou levné záležitosti, takže podle toho by měly fungovat. Jenže nefungují. SteamOS neumí používat více grafik, špatně funguje s SSD, výkon pod ním je horší než stejného HW pod windows, podpora ovladačů a dalších věcí je mizerná a hlavně: schválně, kolik velkých současných AAA her si myslíte, že pod ním běží a poběží? Ano, pokud hádáte, že to číslo se velmi blíží 0, tak hádáte správně. A teď si představte, že byste měli takový drahý SteamMachine počítač prodávat ...
Dopadlo to tedy ještě o něco hůře, než se čekalo. SteamOS je sice tady, ale museli byste být šílenci, abyste jej používali. Je totiž úplně k ničemu. Neumí nic, co by neuměl Windows, umí toho naopak méně a i to méně zvládá hůře než Windows a bohužel to v dohledné době nevypadá na žádné výrazné zlepšení. SteamOS je pro hráče, pro které je navíc hlavně určený, nepoužitelný systém a protože by hlavně v této oblasti měl vynikat, je to i kandidát na počítačový "fail" roku 2015. Samozřejmě je tu ještě potenciál pro zlepšení, ale v tuto chvíli nevidím žádný potenciál pro takové zlepšení, že by o něm mělo smysl místo Windows uvažovat. Jak jsme vám slíbili, situaci budeme dále sledovat, ale osobně bych se moc nedivil, kdyby SteamOS a jeho vývoj byl uložen k ledu, minimálně do nástupu API VULKAN a prvních velkých her využívajících toto univerzální API jako standardní, pokud k tomu tedy dojde. SteamOS v současnosti chybí prostě potenciál být něčím lepším a víc než co už tu je ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|