Streamování hudby už překonalo její prodeje – vydavatelé a tvůrci ale nejsou spokojeni
Většina z vás tím asi nebude překvapena, vzhledem k masivnímu nástupu streamovacích služeb. RIAA (americká nahrávací asociace) oznámila, že v roce 2016 poprvé příjmy ze streamování hudby v USA převýšily příjmy z klasického prodeje hudby.
Na ústupu jsou nadále prodeje fyzických nosičů, které vydělaly jen 1,7 miliardy dolarů a jedná se o 16% pokles proti roku 2015. Prodeje však padají i klasickým digitálním službám, kde služby jako iTunes a další vydělaly o 22% méně. Uživatelé už prostě nemají zájem o to „vlastnit kopii“. Stále populárnější jsou předplacené služby, kdy si vlastně hudbu pronajímáte. Poprvé tyto předplacené služby překonaly všechny ostatní prodeje hudby. K tomu je nutné připočítat také příjmy z reklamy pro uživatele, kteří poslouchají hudbu „zadarmo“. Celkově streamování vydělalo v USA v roce 2016 celých 3,9 miliardy dolarů, což je 51% příjmů celého hudebního průmyslu!
Tento trend se z USA postupně přelévá do zbytku světa. Nicméně v USA je opravdu velká popularita předplacených služeb, které u nás v podstatě začaly teprve trochu slušně fungovat. V ČR neuspělo několik služeb, které zkoušely hudbu jen prodávat. Nutno dodat, že situaci ovlivňují hlavně obrovské rozdíly ve finančních možnostech uživatelů v USA a mimo USA například v ČR. Placené služby v ČR dosud příliš úspěšné nebyly, streamování se u nás ale celkem rozjíždí.
Streamování hudby sice vydělává miliardy dolarů, nicméně údajně tyto služby platí velmi málo samotným autorům. Zdá se, že se úplně nepodařilo odstranit vydavatele, kteří vždy ujídali nejvíce z celého koláče, a nyní kromě vydavatele ujídají i provozovatelé streamovacích služeb a autor má prý zase nejméně … na druhou stranu, kdo říká, že musí využívat tyto služby? V dnešní době si klidně může autor hudbu sám nahrát, sám vyprodukovat a sám pověsit na internet a prodávat s veškerým ziskem pro sebe … nebo ne?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|